Peugeot 307 SW 1.6 16V Pack (2006)

Wat een grote bek

Peugeot 307 SW 1.6 16V Pack
Bij Peugeot gingen onlangs de wekkers af op de design-afdeling. Tijd om een facelift door te voeren op de 307! Peugeot ging voortvarend te werk, want het verving het wat neutrale aangezicht van de 307 door de inmiddels kenmerkende grote leeuwenbek.

maakt de 307 SW wél uniek. Overigens kunnen alleen kleine kinderen met enig fatsoen op de achterste rij zitten. Bovendien is er nauwelijks ruimte voor bagage. 'Onze' SW is de vijfzitsvariant, met drie losse stoelen op de tweede zitrij.
Die drie losse stoelen op de middelste rij kun je naar believen omklappen of compleet verwijderen, afhankelijk van de benodigde laadruimte. De stoelen zijn niet zwaar en laten zich makkelijk los-koppelen. In het gunstigste geval is er 1.540 liter voorhanden en daarmee is de 307 SW niet de grootste slokop. Toch komt de Peugeot absoluut ruimtelijk over, door de ver naar voren geplaatste voorruit,
het ruim opgezette dashboard, het vele glas rondom en het panoramadak. De interieurbreedte voorin is royaal, net als op de tweede zitrij. Minpuntje is dat de beenruimte niet meer dan een krappe voldoende scoort.


Zand in de ogen
Laat u geen zand in de ogen strooien door de leren bekleding, het navigatie-systeem, het panoramadak, de klimaatregeling en de parkeersensoren. Dat soort zaken zit er niet standaard op, maar is onderdeel van het Griffe-uitrustingsniveau. Die is nogal wat duurder dan een instap-SW. Wij kregen een auto met optionele viertrapsautomaat mee. Op zich een fijn ding – hij schakelt vrijwel zonder schokken – maar wel wat nerveus, in die zin dat 'ie soms moeite heeft met 't kiezen van de juiste versnelling en zomaar opschakelt in een bocht. Op de snelweg zou een vijfde verzet geen overbodige luxe zijn qua rumoer.
Zoals viel te verwachten heeft de automaat een negatieve invloed op de prestaties – in vergelijking met de handbak. Het lukt je niet om in minder dan 14 seconden de 100 km/h aan te tikken en bij 180 km/h is de pijp echt leeg, hoewel dat van minder groot belang is. Tussensprintjes van 50 naar 80 km/h en van 80 naar 120 km/h worden afgewerkt in tijden rond de 6,5 en 12 seconden. De weinig imposant klinkende 1,6-liter moet hard werken voor de kost en dat heeft weer z'n weerslag op het verbruik: gemiddeld 9,4 liter per 100 km (fabrieksopgave 8,3 l./100 km). De Peugeot 307 is goed voor 110 paarden en de trekkracht bedraagt 147 Nm.


Comfortabel
Peugeot heeft duidelijk voor een comfortabele onderstelafstemming gekozen en dat past goed bij deze auto. Sturen gaat niet heel direct maar wel behoorlijk
precies. De zitpositie is prima; je zit vrij laag in de SW en de stoelen bieden prima ondersteuning. De afwerking en kwaliteitsbeleving kunnen beter, als geheel komt het dashboard van de Peugeot niet erg solide over. Al met al blinkt de 307 SW dus vooral uit in ruimte en variabiliteit.

Signalement

Merk Peugeot
Model 307 SW 1.6-16V Pack
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.735

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.432 mm / 1.757 mm / 1.544 mm
Wielbasis 2.708 mm
Massa leeg 1.369 kg
Laadvermogen 611 kg
Aanhangermassa geremd 1.200 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,1 s (fabrieksopgave: 13,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 12,1s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km