Peugeot 3008 PureTech 130 (2016)
Een echte SUV
De Peugeot 3008 is duidelijk een echte SUV: hoekige lijnen en een dosis agressiviteit zonder mensen daarmee voor het hoofd te stoten. Peugeot heeft een nieuwe interieurstijl ontwikkeld, waarvan de 3008 als eerste profiteert. Zo beschikt deze auto over een digitaal instrumentarium waarin je zelf kunt bepalen wat afleesbaar is. De projecties kunnen variëren van 'klassieke' meters tot heel veel navigatie-info. Het centrale display is aangevuld met enkele fysieke knoppen en dat is een vooruitgang ten opzichte van het scherm in de 308. Wat we al langer kennen, is het kleine stuurwiel. Dat vraagt altijd wat gewenning; je gaat er in eerste instantie wat rafelig van rijden. Deze GT-Line is mooi uitgevoerd, de bekleding van de stoelen vind je ook terug op het dashboard. Zo ontstaat er een sfeervolle werkplek. Aan boord bevindt zich ook een parfumeur met keuze uit verschillende geuren. Voor personen van rond de 1,80 meter is er meer dan voldoende been- en hoofdruimte.
De Peugeot wordt aangedreven door een driecilindermotor. Aan de loop merk je dat amper. Bij stationair draaien voel je een lichte vibratie in de auto, maar zodra de 3008 op gang komt, is de aandrijflijn in zijn element. Een forse duw in de rug, zonder dat je hoort dat er een driepitter aan het werk is. Het effect van de Sport-knop voel je amper. De auto hangt wat gretiger aan het gas.
Door de prestaties, maar ook door de comfortabele vering die voor wat beweging zorgt, voelt de 3008 licht aan. Wel is de demping aan de stevige kant, wat ook fijn is, want zo wordt de beweging snel uit de auto gehaald. Als basismotorisering overtuigt de 1.2 PureTech. Het op één na hoogste uitrustingsniveau GT Line laat al net zo weinig te wensen over. De auto staat op 18-inchwielen, en bij deze aankleding horen ook de ledlampen voor.
Het uitgebreide veiligheidspakket biedt dodehoeksensoren, een noodstopsysteem om het risico op botsingen te voorkomen, een rijstrookbewakingssysteem en een functie waarmee de auto aan de rijstijl afleest of de bestuurder oververmoeid is.
Deze Peugeot 3008 treedt ook aan in de multitest in AutoWeek 51 die nog tot 4 januari 2017 in de winkels ligt. In die test neemt hij het op tegen de Toyota C-HR, de Audi Q2 en de Volkswagen Tiguan.
Oordeel
De Peugeot 3008 biedt een goede mix tussen fun en praktische inzetbaarheid en heeft daarbij een mooi interieur en een riante uitrusting.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 3008 Première 1.2 PureTech 130 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.270 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.447 mm / 1.844 mm / 1.624 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.229 kg |
Laadvermogen | 681 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 660 kg |
Banden | 205/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,1 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,8 s / 11,1 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 115 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.6 HYbrid 225 GT Plug-in Hybride | Navi | Camera | Adaptieve Cruisecontrol | 12 mnd BOVAG-garantie
- 2021
- 49.140 km

Peugeot 3008 1.6 e-THP GT Line / Trekhaak / Navigatie / Parkeerhulp V+A / 18'' / Half leder / Stoelverwarming / Cruise Control
- 2017
- 79.299 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 PK Automaat Active | NAVI | CARPLAY
- 2020
- 93.725 km
Lees ook
Toyota C-HR - Peugeot 3008 - Audi Q2 - Volkswagen Tiguan
De Datsun 240Z daagde zelfs de Porsche 911 uit, hoe liggen de verhoudingen 50 jaar later?
Praktijkervaring Mitsubishi Outlander PHEV: Na 12 jaar revanche
Test: Lotus Evija - Sneller accelereren dan de Formule 1
Test: Lexus RZ (2025) – Een spelcomputer voor gevorderden
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (70) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.