Peugeot 208 1.2 PureTech 82 - Op de Rollenbank
Als de ratio wint
38 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij ‘Op de Rollenbank’ gaan al jarenlang argeloze lezers met de billen bloot. Leveren hun auto’s nog alle pk’s die de fabriek belooft? Je moet maar durven om je auto in handen te geven van Ghisbert van Ginhoven. Nu is het, op veler verzoek, de beurt aan de AutoWeek-redacteuren: wat gebeurt er als ze hun eigen auto’s aan zo’n test onderwerpen? Verlaten ze met opgeheven hoofd het strijdtoneel of gaan ze af via de achterdeur?
Waar vele collega’s auto’s van een buitenissige snit en uit een onbestemd bouwjaar rijden, beweegt Roy Kleijwegt zich voort in een opvallend onopvallende auto. Al moeten we daarbij zeggen dat het vooral mevrouw Kleijwegt is die in deze Peugeot rijdt. “Zij had een Peugeot 107, die we eens wilden inruilen. Haar grootste wens was een Fiat 500, maar daar heb ik mijn veto over uitgesproken; ik vind dat zo’n onding. Verder had ik geen wensen voor een nieuwe auto; ze heeft de vrije hand gekregen. Het was eigenlijk niet eens de bedoeling om een nieuwe auto te kopen, maar we kwamen bij een dealer die een grote voorraad had ingekocht. Het bleek dat een nieuwe 208 maar € 1.500 duurder was dan de jonge gebruikte die we op het oog hadden. Om die reden is het dus een nieuwe geworden. Als je mij vraagt waarom ik in een nieuwe Peugeot 208 rijd, is dat dus omdat het een goede deal was. De ratio heeft gewonnen.”
Op het werk zien we Roy vaak in het exotische spul rondrijden. Dan is het opvallend dat zijn privéauto niet zo gek veel vermogen heeft. “Toch wil hij met zijn 82 pk prima vooruit. Het is meer dan genoeg voor de dagelijkse dingen.” Heeft hij voor de rollenbankmeting nog iets speciaals met zijn auto gedaan? “Dure benzine tanken, bedoel je? Dat heeft met een motor zonder turbo toch geen enkele zin?” Ghisbert valt hem bij: “Ik denk dat deze auto gemakkelijk zijn vermogen levert zonder dat soort trucs. Het komt eigenlijk niet meer voor dat nieuwe auto’s minder vermogen hebben dan in het boekje staat.” Die woorden zijn natuurlijk koren op de molen van Roy.
Wat zijn z’n verwachtingen voor de meting? “Ik verwacht natuurlijk dat hij al zijn pk’s aan boord heeft. Min één pk kan ik hem nog wel vergeven, maar het zou vreemd zijn als hij veel minder zou hebben.” De meting die volgt, heeft nogal wat voeten in de aarde. Om de bank het rolverlies te laten meten, wordt de auto eerst op snelheid gebracht en rustig uitgerold. Bij de Peugeot duurt dat een eeuwigheid. “Ook dat is iets wat bij nieuwe auto’s hoort”, vertelt Ghisbert. “Het is allemaal zeer licht lopende techniek; dat is beter voor de efficiëntie”, legt hij uit. Als de auto is teruggevallen tot 30 km/h, kan het gas er weer op. Dan blijkt dat de fabrieksopgave wel heel erg pessimistisch is: de 208 perst er zelfs 12 pk extra uit; zomaar vijftien procent. Vooraf had echt niemand dat verwacht. Bij Roy gaat meteen de borst vooruit: “Hij is gewoon goed ingereden ...” Daar houden we het dan maar op.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 208 Active 1.2 PureTech 82 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 61 kW / 82 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 118 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.965 mm / 1.739 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.538 mm |
Massa leeg | 955 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 520 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 171 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,5 s |
Brandstofverbruik | 4,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 107 g/km |
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.