Peugeot 207 CC (2007) - Test

Zwaargewicht

Peugeot 207 CC
Peugeot 207 CCPeugeot 207 CCPeugeot 207 CCPeugeot 207 CCPeugeot 207 CCPeugeot 207 CCPeugeot 207 CC
AutoWeek 9 2007
AutoWeek 9 2007

Je leest het in AutoWeek 9 2007

Bij zijn introductie in 2000 zette de Peugeot 206 CC de wereld op zijn kop. Eindelijk was er een betaalbare cabriolet met metalen klapdak, en de CC was niet aan te slepen. Maar de concurrentie zat niet stil, en opende een aanval op de troon van Koning Leeuw. Nu slaat Peugeot terug, met de introductie van de 207 CC, een auto waar de concurrentie zijn tanden weer op kan stukbijten. Het motto: groter, beter, mooier. Maar helaas ook een behoorlijk stuk zwaarder.

Wanneer je de 207 CC van een afstandje bekijkt, krijg je een déjà vu-gevoel. Zoals de 207 qua styling een logisch vervolg is op de 206, zet ook de CC-afgeleide de familietraditie voort. Maar bij een nadere beschouwing oogt de 207 toch wel een heel stuk gespierder dan zijn wat al te vrouwelijk vormgegeven voorganger. En eleganter, wat te danken is aan het feit dat hij liefst 20 cm langer is dan het vorige model. Dat vertaalt zich in extra interieurruimte (hoewel de achterbank er nog altijd vooral voor de sier zit) en een bagageruimte die met het dak dicht 370 liter bedraagt, 40 liter meer dan bij de 206. Met andere woorden: de CC is volwassen geworden. Dat zie je en dat voel je. Het interieur doet bijvoorbeeld veel hoogwaardiger aan en maakt een degelijker indruk dan voorheen. Overigens is het dashboard linea recta overgenomen uit de gewone 207. Met één cruciaal verschil: het knopje op de tunnelconsole, waarmee je de 207 omtovert van een coupé in een cabriolet. De 'openingsceremonie' gaat nu echter geheel automatisch, waar je bij de 206 het dak nog handmatig moest ontgrendelen. Het hele proces neemt 25 seconden in beslag, wat in klapdakland geen records vestigt, maar er valt prima mee te leven. Prettig is daarbij dat het openen en sluiten van het dak nu tot een rijsnelheid van 10 km/h kan gebeuren, wat erg handig is bij een onverwacht regenbuitje. Hoewel het de vraag is hoeveel uithoudingsvermogen je medeweggebruikers hebben als je na het op groen springen van het verkeerslicht 20 seconden met 10 km/h blijft rijden…

In eigen huis

In tegenstelling tot het dak van de 206 CC, dat bij de Franse carrosseriespecialist Heuliez werd uitgedokterd en gebouwd, is de dakkapel van de 207 coupé-cabriolet door Peugeot geheel in eigen huis ontwikkeld en wordt ook door het merk zelf geproduceerd. De belangrijkste reden daarvoor zal, naast kostenbesparing, zijn dat er met name in het begin nogal wat problemen waren met het klapdak van de 206. Met de 207 lijken die problemen tot het verleden te behoren, want het dak maakt een degelijke indruk. Ook op andere gebieden hebben de Fransen grote stappen voorwaarts gezet. De carrosserie is op meerdere punten versterkt en het onderstel is voorzien van verstevigingsbalken. En dat heeft effect gehad, want de torsiestijfheid van de 207 CC is liefst 30 procent groter dan die van de 206. Da's niet alleen maar theorie, want tijdens het rijden – ook met de kap naar beneden – maakt het kleine leeuwtje een ongekend stabiele indruk. Op de hobbelige bergweggetjes rond het Spaanse Jerez weten zelfs de gemeenste kuilen de 207 niet van zijn stuk te brengen. Hij blijft aanvoelen als uit graniet gehouwen, en dat is zonder meer een razendknappe prestatie van de Peugeot-techneuten. Als je in bochten je vinger tussen het dashboard en de A-stijl houdt – een goede graadmeter voor de carrosseriestijfheid van een cabrio, zijn slechts minieme trillinkjes waarneembaar. De stevige koets draagt een flink steentje bij aan het rijplezier dat deze CC biedt. Hij tijgert lekker door de haarspeldbochten heen, zonder een krimp te geven. De stuurbekrachtiging is van de elektrische lichting, maar behoort tot de communicatievere in zijn soort. Je voelt goed aan wat de wielen van plan zijn. Wanneer je het te gek maakt, schuift de CC braaf over de voorwielen weg. Bovendien is ESP standaard aan boord, zodat je het wel heel erg tekeer moet gaan, wil je echt brokken maken. En eerlijk is eerlijk: daar verleidt deze Fransman je wel een beetje toe. Met zijn puike onderstel en stevige koets hoort de 207 qua stuurplezier zonder meer tot de top in zijn klasse.

Overgewicht

De sublieme torsiestijfheid van de nieuwe CC heeft echter wel een keerzijde. Al die verstevigingen zorgen namelijk onvermijdelijk voor extra kilo's, en dat leidt ertoe dat de 207 in meerdere opzichten als zwaargewicht beschouwd kan worden. De topversie met 1,6-liter turbomotor waar we de eerste meters mee maken, zet een heftige 1.400 kilo op de schaal. Ter vergelijking: een Mitsubishi Colt CC 1.5 Turbo weegt 200 kg minder. En een 206 CC 2.0 is met 1.120 kg helemaal een stuk lichter. Het is de tol die je moet betalen voor alle vooruitgang. Moderne auto's lijden steeds meer aan overgewicht, en deze 207 is helaas geen uitzondering. Dit gegeven zorgt er ook voor dat de 207 CC zelfs met de nieuwe, in samenwerking met BMW ontwikkelde 1,6-liter met twinscroll turbo en 150 pk nooit een echt vurige indruk maakt. Punten scoren doet deze motor echter op andere vlakken: hij heeft namelijk heerlijk veel koppel. Bij het voor een benzinemotor ongekend lage toerental van 1.750 tpm wordt al het maximumkoppel op de voorwielen losgelaten. En dat is met 240 Nm verre van armoedig, terwijl een tijdelijke overboost voor nog eens 20 Nm extra kan zorgen. Daarmee levert deze 1.6 THP-motor meer koppel dan de even grote dieselmotor die Peugeot in de 207 CC levert, simpelweg uniek. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat je in de THP niet snel om trekkracht verlegen zit, en je schakellui door het landschap kan cruisen. Prettig, zeker in een cabriolet. Aan de andere kant kun je in een wilde bui in 8,6 seconden naar 100 km/h accelereren. Een bijzonder fijne motor, deze turbo. Wel is het jammer dat de handgeschakelde bak maar vijf verzetten heeft. Op de snelweg zou een zesde versnelling namelijk best welkom zijn om het toerental en daarmee de geluidsproductie en het verbruik wat te drukken.

Cabriogevoel

Voor wie het allemaal wat minder rap hoeft, komt er voor de CC ook een variant van deze motor zonder beademingsapparaat beschikbaar, die 120 pk levert. Deze 1,6-liter kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat. Met deze motor hebben we helaas nog niet kunnen rijden, maar 120 pk lijkt ons voldoende voor de 207. Dat geldt ook voor de 1,6-liter HDi-motor, die 110 pk levert. Bij lage toeren is hij wat rumoerig met het dak open, maar op hogere snelheden houdt de motor zich keurig op de achtergrond. En hij is rap zat. Zeker wanneer je hem gebruikt zoals hij bedoeld is, namelijk met een geopende kap door het land cruisen. Dan is de CC helemaal in zijn element. Hoewel de A-stijl erg ver doorloopt (oppassen bij het instappen!), heb je lekker veel cabriogevoel. Ten opzichte van de hatchback staan de stoelen in de CC wat lager, waardoor ook langere bestuurders een goed plekje kunnen vinden. Wat ons betreft zouden ze overigens nóg wel een tandje lager mogen. De zitpositie is in ieder geval een enorme verbetering ten opzichte van de 206. Je zit niet langer in een soort kikkerzit achter het stuurwiel.

Scherp

Vanaf volgende maand kun je bij de Peugeot-dealer terecht voor een 207 CC, die een vanafprijs van E 23.300 heeft. Een scherpe prijs, slechts E 700 meer ten opzichte van de instap-CC van de 206. Daarvoor krijg je naast de veel grotere en stijvere carrosserie extra veiligheid in de vorm van een knie-airbag en pyrotechnische rolbeugels. Als optie is een airconditioning leverbaar die rekening houdt met het feit of het dak open of gesloten is. Tijdelijk is voor de 1.6 VTi en 1.6 HDi een Première-versie leverbaar, die voor E 1.400 extra voorzien is van onder andere airco, 16-inch lichtmetalen wielen, leren stuur en pookknop, automatisch dimmende binnenspiegel en een lichtsensor.

Video