Opel Zafira 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.9 CDTi 150pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 171.000 km |
Eerste ervaringen
- 171.000 km
Tot voor kort heb ik altijd in een lease-auto of auto van de zaak gereden, maar omdat ik per 1 februari 2012 ben gestart als ZZP-er moest ik mijn vorige auto, de Insignia ST, inleveren. Er moest dus in prive een auto worden aangeschaft. Het wensenlijstje was eigenlijk best kort:
- (midi-)MPV ivm opgroeiende kinderen (die ook nog wel eens een vriendje of vriendinnetje willen meenemen)
- diesel ivm verwacht kilometrage
- voldoende vermogen om onze caravan te kunnen trekken.
De auto's die we hebben bekeken waren de VW Touran, de Citroen C4 GP, de Opel Zafira en de Ford S-Max. De Citroen viel al snel af vanwege de gerobotiseerde versnellingsbak (hadden we eerder al ervaren toen ik uiteindelijk voor de Superb heb gekozen, maar omdat ik het nog steeds een erg mooi model vind toch weer een kans gegeven), de S-Max was toch nog net te duur en bovendien heb ik geen E-rijbewijs, wat ik in combinatie met de caravan in dat geval wel nodig zou hebben.
Bleven dus over de Touran en de Zafira. Van beide modellen een aantal bekeken en een enkele proefrit gemaakt, en uiteindelijk toevallig deze zwarte Zafira tegen het lijf gelopen (we gingen kijken voor een 120 pk versie, maar deze was net binnen en hij stond ons wel aan...). Hij was wel iets duurder dan de 120 pk versie waarvoor we kwamen kijken, maar dat extra vermogen en koppel rijdt toch net even lekkerder en bovendien zal 'ie onze caravan wat makkelijker trekken. Daarnaast zaten de sportstoelen (half leer) ook erg lekker, veel beter dan de standaardstoelen in die 120 pk versie. Tot zover de keuze.
Het rijden dan! Natuurlijk kan ik na slechts 2.000 kms nog niet erg veel zeggen, maar ik denk dat ik met in totaal ca 1 miljoen kms in zo'n 25 auto's toch genoeg ervaring heb om hier alvast een aantal zaken te kunnen vermelden die me intussen zijn opgevallen.
Hetgene wat me in de Insignia zo stoorde is in de Zafira totaal afwezig. Waar de 1.6 turbo onderin niet thuisgeeft, is deze diesel al meteen bij de les. Er is dan ook veel meer koppel voorhanden, en dat zorgt er tevens voor dat je met deze auto schakellui kunt rijden, lekker smeuig. Het valt me nu al op dat ik een bocht vaak in de 3e versnelling neem, gewoon omdat dat makkelijk gaat. Van 'ondertoeren' is dan totaal geen sprake.
Het stuurgedrag van de Zafira vind ik voor een MPV gewoon goed. Het is natuurlijk geen sportwagen, maar je kunt er best hard mee een bocht om voordat het onaangenaam wordt.
Het door mij tot op heden gerealiseerde verbruik is aan de hoge kant (ca 1 op 12) maar is door veel korte afstanden niet echt representatief te noemen. Ik hoop/verwacht tussen de 1 op 14 en 1 op 16 uit te gaan komen over langere tijd. Als ik de boordcomputer mag geloven als ik met 120 over de snelweg rijdt zou dat geen probleem mogen zijn, zelfs niet als de boordcomputer wat te optimistisch is.
Tot zover mijn eerste ervaringen. Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren