Opel Vectra 1.8i-16V Business Edition (2001)

Laatste loodjes

Opel Vectra 1.8i-16V Business Edition
De Vectra van Opel rijdt al zo"n zes jaar rond en moet nog tot voorjaar 2002 mee. Kan de gerijpte Vectra nog een beetje meekomen in de middenklasse of wegen de laatste loodjes hem zwaar? We gaan snel op pad.

De middenklasser van Opel scoort altijd goed. Zakelijk rijdend Nederland en gezinshoofden komen er altijd gepast mee voorrijden. Niet patserig, niet armoedig. Geen wonder dat hij altijd vooraan in de verkooplijsten is te vinden. Toch lijken de laatste maanden zwaar te worden, want de Opel Vectra stamt immers uit 1995 en zes jaar is tegenwoordig een behoorlijke tijd voor een auto. Gelopen koers? Hoeft niet, want Opel heeft zijn 1,8-liter tot 125 pk aangesterkt en een langlopend actiemodel Business Edition geïntroduceerd. Zou dat voor ons zuunige Hollanders een buitenkansje zijn?

Rank en slank

De Vectra is een ranke, slanke auto. Zet hem naast de jongste concurrenten en het is opvallend dat de auto"s in deze klasse in zo"n rap tempo zijn gegroeid. De Vectra maakt dan ook minder indruk, maar het is beslist nog immer een nette verschijning.
De Vectra is achterin echt een klasse kleiner dan bijvoorbeeld de VW Passat of de Ford Mondeo. Met name de benen moeten inschikken. Aangezien de meeste kilometers met slechts de bestuurder worden afgelegd is de commandopost het belangrijkste. Zitting en rugleuning zijn aan de korte kant en geven niet voldoende zijdelingse steun. Een aanfluiting is het in grote stappen kantelbaar stuurwiel. Daar hebben we niets aan: er is maar één stand bruikbaar. Een trap lager en het stuurwiel valt tussen je knieën, een trap hoger en de hoepel staat te vlak. Bij Opel weten ze inmiddels hoe een Vectra in elkaar moet worden geschroefd en we vinden dus geen kwaliteitsprobleempjes meer. Wel hoor je bij de Vectra op slecht wegdek hier en daar een kraakje en rammeltje in de carrosserie; tegenwoordig bouwen ze ze echt stijver! Opel krijgt nog wat puntjes van kritiek: knopjes van de elektrische ramen horen niet naast de versnellingspook, maar in het portier en de thermostatische airco vergt toch regelmatig handmatig ingrijpen. Met het onderstel van de Vectra is weinig mis, maar het haalt het topniveau van bijvoorbeeld de Mondeo niet. Besturing is minder precies, onderstuur is sterker en de koets helt meer over. Dit gezapiger gedrag is voor een deel het gevolg van de 195/65 banden op 15-inch velgen. De Vectra neigt bij golvingen naar deinen en de dempers verstarren bij dwarsrichels en geven die dus hard door. De 1,8-liter Ecotec-viercilinder met 16 kleppen levert na de recente aansterking 125 pk en 170 Nm. Daarmee sprint hij in 10,9 seconden naar de 100 vanuit stilstand. Toch is de trekkracht bij lage toeren niet overvloedig en dus lijdt hij onder de ellenlange vijfde versnelling. Als er op binnenwegen of autobaan versneld moet worden kom je niet om terugschakelen heen. Gaat trouwens enigszins houterig. Opel geeft vlotte rijders de keuze van een kortere overbrengingsverhouding, maar dat is niet aan te bevelen. Vanaf iets meer dan 3.000 tpm begint de Opel-motor te brommen. We hebben het dan over autobaansnelheden van 130 op de snelheidsmeter. Bij een korte overbrenging zou dit al bij lagere snelheden het geval zijn. Toch is 130 km/h al een gebruikelijke snelheid - anders werd de regering niet zo stinkend rijk van verkeersboetes - en in Frankrijk en Duitsland is het een toegestane snelheid. Opel voelt wel aan dat de Vectra enige actie nodig heeft om zijn laatste jaar door te komen. Deze Business Edition is dan ook een langlopend actiemodel. Met elektrische raampjes vóór, lendensteunen links en rechts, ABS, voor- en zij-airbags, vijf hoofdsteunen, drie driepunts rolgordels op achterbank, cruise-control, mistlampen vóór, lichtmetalen velgen, boordcomputer en een automatische airco is de uitrusting zeer compleet. Menig concurrent is er jaloers op. We hebben de Vectra altijd beschouwd als een middenklasser die over de gehele linie voldoendes en ruime voldoendes scoort. Nog steeds ben je met de Vectra niet gestraft, hoef je weinig te tanken en lokt Opel met de aantrekkelijke prijs van f 48.795 (e 22.140) voor deze 1.8-16V Business Edition. Hoewel hij in verhouding tot jongere concurrenten het loodje legt, blijft het een goede en sterke aanbieding.

Signalement

Merk Opel
Model Vectra 1.8i-16V Business Edition
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.645

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.495 mm / 1.707 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.637 mm
Massa leeg 1.245 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 670 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,7 s / 17,3 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 187 g/km