Opel Tour Comfort 1.6 (2002)
Ultra large verpakking
Het is even slikken als we de sleutels van de Opel Combo Tour in ontvangst nemen. Die Corsa-neus is wel erg laag ten opzichte van de rest van de carrosserie. Alsof Opel het nodige knip- en plakwerk heeft verricht en rücksichtslos een Corsa-voorkant op een ander koetswerk geplakt heeft. Opel levert de Combo Tour met de bekende 1.6 achtklepper die vorig jaar werd opgewaardeerd tot 87 pk. Deze krachtbron geeft de familietransporter vlotte prestaties. Hij levert bij lage toeren voldoende trekkracht, hoewel het lijkt alsof hij even moet nadenken bij het intrappen van het gaspedaal; hij schokt dan wat. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het motormanagement. Bij hoge toerentallen komt zijn achtklepsaard naar boven, met een licht gejank laat hij duidelijk merken niet van deze situaties te houden. Verder is het een fijne, vlotte krachtbron.
In de Opel Combo Tour duurt het 14,4 seconden eer de teller op 100 km/h staat. Bij de tussen-acceleraties moet hij wel de tol betalen voor zijn hoge carrosserie. Bij een zuchtje tegenwind is het gedaan met de vlotte prestaties. Wel iets om rekening mee te houden bij inhaalacties.
Hoog zwaartepunt
Het is natuurlijk geen auto om voor het plezier een bochtig bergweggetje mee te pakken. Maar mocht je af en toe in een baldadige bui zijn, dan valt met de Combo Tour best stevig door te rijden. Je hebt een aanvaardbaar contact met de weg en de stugge vering laat redelijke bochtsnelheden toe. Je voelt weliswaar dat het zwaartepunt van de auto achter nogal hoog ligt, maar het gewicht verplaatst zich nimmer onverwacht. Stuurt dus best strak zo'n Combo Tour. Maar je jaagt hem vanwege zijn stugge onderstel echt niet te hard over een verkeersdrempel. Het kroost op de achterbank gaat dan onherroepelijk protesteren.
In de Combo Tour zit je net zo diep als in een Corsa. Een prettige rijpositie dus. Hij heeft harde zetels die weinig zijdelingse steun bieden.
Ook kijk je tegen een donkergrijs Corsa-dashboard aan met een perfecte ergonomie. Alles zit op de plaats waar je het verwacht. Bijvoorbeeld de bediening van de elektrische ramen op het portier; een logische plek, vlakbij de handgreep. Het interieur van de Combo oogt zakelijk en dat komt niet als een verrassing. Dit hoort nu eenmaal bij een Duitse auto. Opel heeft boven de hoofden van de voorpassagiers grote opbergvakken gemonteerd, handig dat deze anders zo loze ruimte werd gebruikt. Verder zijn er achterin twee kleine netjes tegen de
zijkant van het plafond en dan is er nog een opberglade onder de passagiersstoel.
Wat een ruimtegevoel geeft de Opel. De kunststoffen en de bekleding roepen associaties op met interieurs van bedrijfsauto's. Laat u hierdoor niet afschrikken, want hij biedt heus het nodige comfort. Opel levert de Combo Tour Comfort bijvoorbeeld met centrale vergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een radio-/cassettespeler met bediening vanaf het stuur en elektrisch bedienbare ramen voor.
Opel past een dubbele schuifdeur toe, waardoor de instap naar de achterbank riant is. Daarbij spelen ook de brede opening en de laag geplaatste achterbank een rol. Aan ruimte geen gebrek, de achterbank biedt zelfs voldoende bewegingsruimte voor volwassenen.
Op vakantie met deze auto? Een feest, want niemand wordt teleurgesteld, en alles kan mee! Hij biedt met gemak plek aan vijf personen, plus de nodige bagage. De bagageruimte slokt vier koffers van negentig liter plus nog een beetje. Meer kan ook, maar dan wordt het stapelwerk met als gevolg een beperkter zicht naar achteren. Het bagageruim dat door twee deuren toegankelijk is, meet 510 liter, met de bank plat 2700. Er kunnen dus heel wat kuubjes worden verstouwd. Dankzij die 'deurtjes' heb je weinig ruimte achter de auto nodig bij het in- of uitladen, maar de dikke deurstijlen ontnemen helaas bijna al het zicht naar achteren. Gelukkig maken de zijspiegels veel goed, maar wat zijn ze groot! Menig vrachtwagenchauffeur is er jaloers op.
De gezinsuitbreiding is op komst. U durft de stap te maken en deinst er niet voor terug in deze auto gezien te worden? En waarom ook niet! Kijk je naar het ge-bruiksgemak en het prijskaartje dan is er veel voor auto's als de Combo Tour te zeggen. Dus ook als de koters aan de vooravond van de puberteit staan, is de Combo een aanrader.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Tour 1.6 Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.020 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.589 cc |
Maximaal vermogen | 64 kW / 87 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 138 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.322 mm / 1.685 mm / 1.801 mm |
Wielbasis | 2.716 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 164 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,4 s (fabrieksopgave: 14,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,7 s / 19,6 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 188 g/km |