Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Opel
  • Monterey LTD

Opel Monterey LTD 3.1 TD (1994)

Grommende diesel, fluitende turbo

Opel Monterey LTD 3.1 TD (1994)
  • Autotest
17 januari 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Sinds de merknaam 'Isuzu' definitief voor het oude vertrouwde 'Opel' verruild is, zijn er twee Duitse 4x4's extra: de Opels Monterey en Frontera. Beide terreinwagens met behoorlijke capaciteiten. Voor deze test reden we de grootste, de Monterey.

Als zelfs Opel er niet voor terugdeinst om zijn gerenommeerde merknaam op Japanse auto's te plakken, kun je er met een gerust hart van uitgaan dat de Monterey kwaliteit biedt.
Overigens past het uiterlijk absoluut niet bij zijn ware aard, want hij is ondanks zijn robuuste vormen een luxe auto.
De Opel Monterey is een evolutie van de Isuzu Trooper en die was wat comfort en uitrusting betreft niet de minste. Al bij het instappen is duidelijk dat deze Monterey op een heel ander publiek mikt dan zijn kleinere broer Frontera. Alleen al door de ruime uitrusting die varieert van armleuningen op de meervoudig verstelbare voorstoelen tot en met handige 4x4-details als schakelaars voor het intrekken van de antenne en het inklappen van de spiegels aan toe.
Het dashboard is compleet, zonder overbodige toestanden als graden- en clinometers. Als je te scheef gaat heb je dat tenslotte gauw genoeg in de gaten, want dan lig je op de zijkant. Veel aandacht is besteed aan geluidsisolatie. Van windgeruis is ondanks de weinig aërodynamische vorm bijna niets te merken, bandengeluid is bijna onhoorbaar en ook de dieselmotor is fluisterstil. In zijn klasse is de Monterey misschien wel de stilste.
Als dragend gedeelte vinden we een ladderchassis, met daaraan een duidelijk 'luxe' wielophanging: voor onafhankelijk met torsievering, achter star met schroefveren.
De Monterey heeft de zit van een echte terreinwagen: rechtop en ruim. De chauffeur zit hoger dan het overige verkeer, wat goed zicht vooruit garandeert.

Gekoelde kracht

De testwagen was voorzien van een dieselmotor met turbo en intercooler. Niet omdat we een hekel hebben aan benzinemotoren, maar omdat dieselmotoren in terreinwagens vanwege hun grote trekkracht bij lage toerentallen en hun zuinigheid het meest worden toegepast. De 3.1 tdi uit de Monterey is een evolutie van de 2.8 tdi Isuzu-motor en levert 84 kW/114 pk bij 3600 tpm en een bruut koppel van 260 Nm bij 2000 tpm. De turbo en intercooler zorgen daarbij voor het extra vermogen dat vooral bij het accelereren van pas komt, want de turbo komt in de Monterey al heel laag bij. Dit bepaalt sterk het motorkarakter, want bij zo'n 4000 toeren is de koek dan echt op.
Niet dat het uitmaakt, want per slot van rekening heeft de Opel zijn riante trekkracht in de lage toeren al op de ondergrond losgelaten. Al die trekkracht staat borg voor een hoog aanhangergewicht: de Monterey mag tot 3000 kg voortsleuren.
Op de weg gedraagt de Opel zich beter dan bij terreinwagens gebruikelijk is. Hij is niet door vreemd stuurgedrag van de wijs te brengen en de carrosserie hangt in snelle bochten aanmerkelijk minder over dan je van een terreinwagen zou verwachten. De Monterey is gezien zijn hoogte en overige afmetingen zelfs verrassend stabiel. Alleen heeft hij door zijn grote oppervlakken flink last van windvang. Het is daardoor bijvoorbeeld moeilijk om aan de door de fabriek opgegeven topsnelheid van 150 km/h te komen. Zijn veercomfort is door zijn doordachte achterwielophanging en -vering verrassend goed. Remmen doet de Monterey veilig door de standaard toepassing van ABS.
In het terrein toont de Monterey meteen zijn kwaliteiten als luxe terreinwagen. De sterke turbodiesel is bij uitstek geschikt voor het betere graaf- en klimwerk, en door zijn lange veerwegen houdt hij in wat knobbelig terrein zijn wielen goed aan de grond.
Het 4x4-systeem is van het bekende soort: 2WD op de achterwielen en inschakelbare 4WD in hoge en lage gearing via een tussenbak. Sperdifferentieels op de voor- en achteras ontbreken en zijn ook niet leverbaar. De vrijloopnaven zijn bij de korte Monterey handbediend. De lange Monterey wordt standaard wèl met automatische vrijloopnaven geleverd.
Voor echt terreingebruik zijn de velgen en carrosserie te mooi en te weinig beschermd. Dus wie de Monterey echt als terreinwagen wil gebruiken zal enige aanpassingen moeten uitvoeren om de carrosserie te beschermen. Wat betreft techniek en motorkracht heeft hij echter voldoende in huis om buiten de de gebaande paden heel ver te komen, hoewel terreinwagens daar tegenwoordig in niet meer alleen voor worden gebouwd.

Signalement

Merk Opel
Model Monterey LTD 3.1 TD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 45.242

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V4
Cilinderinhoud 3.059 cc
Maximaal vermogen 84 kW / 114 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 4.545 mm / 1.745 mm / 1.840 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.985 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.000 kg / 750 kg
Banden245/70R16Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,6 s (fabrieksopgave: 16,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Opel Monterey
Opel Opel Monterey
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Monterey specificaties
  • Opel Monterey occasions
  • Opel Monterey video's
Advies en informatie
  • Opel Monterey tests
  • Opel Monterey gebruikersreviews
  • Opel Monterey index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer
Test: Opel Rocks-e

Test: Opel Rocks-e

68

Als een pop-up-tentje in een villawijk staat de elektrische Rocks-e tussen de andere modellen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Tweeling: Isuzu Trooper - Opel Monterey - Honda Horizon - Acura SLX - enz.

    De Tweeling: Isuzu Trooper - Opel Monterey...

    19
    • 31 maart 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Opel Astra (1995) - Liefhebber Gezocht

    Opel Astra (1995) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Opel bouwt 500.000ste Crossland

    Opel bouwt 500.000ste Crossland

    39
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    21
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van Calibra Turbo

    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van...

    30
    • 5 juni 2022
  • Achtergrond
    De Opel Junior uit 1983 was een slimme stadsauto

    De Opel Junior uit 1983 was een slimme...

    23
    • 4 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden