Opel Manta GSe Elektromod - Eerste rijtest

Schakelen tussen verleden, heden en toekomst

71 reacties

Video
AutoWeek 26 2021
AutoWeek 26 2021

Je leest het in AutoWeek 26 2021

Het is een beproefd recept: putten uit het verleden om plannen te maken voor de toekomst. Opel bereidt de achterban voor op verregaande elektrificatie van het modellengamma door een van zijn meest iconische ontwerpen te voorzien van een elektrische aandrijflijn. De Manta GSe Elektromod staat niet alleen maar mooi en geel te zijn, je kunt er ook gewoon mee de openbare weg op. Een bijzondere ervaring.

Oké, die had ik niet zien aankomen. Ik dacht dat we een paar keer rustig op en neer zouden rijden op de weg voor het fabrieksterrein. Even snel wat videobeelden schieten en dan weer terug naar binnen. Het regent immers pijpenstelen, en ik kreeg de indruk dat de Opelmensen de knalgele Manta liever helemaal niet nat wilden laten worden, laat staan in deze weerscondities de weg op te sturen. Het is tenslotte een uniek exemplaar, feitelijk een prototype, en een dag eerder was de auto nog stilgevallen tijdens een testrit in de regen. Nu draai ik achter de volgauto aan doodleuk de snelweg op …

Er zit een mooi verhaal achter deze Manta. Ene Herta Müller – niet de schrijfster – uit Wiesbaden kocht de auto nieuw in 1974 op 50-jarige leeftijd. Ze reed ermee tot in de late jaren 80, toen ze hem teruggaf aan de Opel-fabriek in Rüsselsheim. Daar belandde de auto in een loods om pas recent ‘ontdekt’ te worden door een groepje jonge designers, die gefascineerd raakten door het sierlijke lijnenspel. Maar meer nog door het front, met zijn in de grille geïntegreerde koplampen. Hier, zo wil de legende, ontstond het idee voor het ‘Opel Visor’, de nieuwe designtaal voor het front van moderne Opels. We zagen dit stijlelement voor het eerst op de GT X Experimental concept-car uit 2018; de Mokka was in 2020 het eerste productiemodel met het nieuwe familiegezicht. Opel had echter nog meer plannen met de oude Manta van mevrouw Müller. Dit was de perfecte auto om een brug mee te slaan tussen het door verbrandingsmotoren aangedreven verleden en een elektrische toekomst.

In deze transitiefase is de auto-industrie bezig benzineen (zeker) dieselmotoren gestaag uit te faseren en gaan we via een hybride tussenperiode naar een volledig elektrische toekomst. Tenminste, dat is het idee. Nieuwe merken schieten als paddenstoelen uit de grond omdat de ontwikkeling en bouw van een elektrische auto een stuk eenvoudiger en goedkoper is dan van een conventionele auto. Traditionele merken als Opel moeten tegen deze jonge honden opboksen, waarbij ze een grote troef achter de hand hebben: historie. In het geval van Opel meer dan een eeuw aan modellen, waar complete generaties herinneringen aan bewaren. Het zou stom zijn om daar als automerk niets mee te doen. Renault zette onlangs al een zeer concrete stap met de aankondiging van een nieuwe, volledig elektrische 5, een moderne interpretatie van het originele Vijfje uit 1972.

Opel heeft altijd veel oerdegelijke modellen gebouwd, maar er was ook altijd wel ruimte voor een spannend uitstapje. Denk aan de GT uit 1968, twee jaar later gevolgd door de Manta. Twee elegant sportieve modellen op basis van respectievelijk de Kadett en de Ascona. Beide ontworpen door de in 2020 overleden Erhard Schnell, die ook verantwoordelijk was voor de Calibra. Hoewel de hoekige Manta B wellicht bekender is bij jongere generaties – al was het maar dankzij New Kids – is de Manta A toch wel dé Manta en hét bewijs dat Opel echt wel sexy auto’s kan bouwen. De oer-Manta bepaalt nu niet alleen Opels nieuwe aangezicht, het bleek ook de ideale auto om als uithangbord te dienen voor de elektrificatie van het huidige en toekomstige modellengamma.

VAN EINSPRITZUNG NAAR ELECTRIC

Ongeveer negentig mensen hielden zich de afgelopen tijd bezig met de Manta GSe Elektromod, waarbij de ‘e’ niet langer staat voor ‘Einspritzung’ (injectie) maar voor ‘electric’. De 1.6 viercilinder van 80 pk moest het veld ruimen voor een synchroonelektromotor die wordt aangedreven door een in de kofferruimte gemonteerd lithiumion accupakket van 31 kWh. Dat voegt weliswaar zo’n 175 kg toe aan het totaalgewicht, maar met zijn 1.140 kg valt de Manta Elektromod nog altijd in de vedergewichtklasse van elektrische auto’s. Hij heeft nog steeds gewoon achterwielaandrijving. Achter de enorme Ronal-wielen gaan grotere remmen en instelbare Spax-schokdempers schuil. Dit is dus geen concept-car die alleen maar mooi hoeft te zijn, deze Manta GSe is TüV-goedgekeurd, gekentekend en mag gewoon de openbare weg op.

Dankzij subtiele uiterlijke aanpassingen behoudt de Manta zijn klassieke lijnenspel maar oogt hij toch ook modern. Dat komt natuurlijk vooral door die strakke wielen, de cleane led-achterlichten en het eerdergenoemde Opel Visor, maar ook omdat de achterbumper werd verwijderd waardoor de nummerplaat lager gemonteerd kon worden. Glanzend zwarte in plaats van verchroomde sierlijsten en buitenspiegels maken het retromoderne plaatje compleet.

TEGENNATUURLIJK

Binnenin treffen we de sportkuipjes uit de Adam S en heeft de klassieke klokkenwinkel plaatsgemaakt voor een beeldscherm. Het driespaaks Petri-stuurtje is een vette knipoog naar de oorspronkelijke Manta GT/E. Goed, de oprit naar de snelweg dus. Geen weg terug. Gelukkig versnelt de Manta met zijn 147 pk en 255 Nm vlot en voeg ik me moeiteloos tussen het overige verkeer. Ik schakel door naar zijn 4 en concentreer me op het natte asfalt voor me.

Doorschakelen naar z’n 4? Ja, dat lees je goed: deze Manta heeft nog gewoon zijn originele pook waarmee je de versnellingsbak bedient. De elektromotor maakt toeren als een benzinemotor en soms vergeet je bijna dat dit een elektrische auto is. Niks twee pedalen (of ‘one paddle driving’) maar gewoon ‘gas’, koppelen en remmen. Bij het stoplicht trap ik automatisch de koppeling in, het voelt heel tegennatuurlijk om de pook in zijn twee te zetten en de koppeling op te laten komen terwijl er een auto voor je staat. Maar het kan wel; zo zet je deze Elektromod startklaar. Hij rolt niet voordat je het rechterpedaal aanraakt. Een paar keer maak ik de fout weg willen te rijden zoals je gewend bent door ‘gas’ te geven en de koppeling op te laten komen. Het resulteert in een loeiende elektromotor. Het feit dat je deze elektrische Manta kunt rijden als een ‘gewone’ auto maakt de rijbeleving veel echter, veel intenser dan bij een elektrische auto met automaat. Ik moet mijn kritische houding ten opzichte van het elektrificeren van klassiekers bijstellen; als je zelf kunt schakelen, is de aandrijflijn plotseling een stuk minder anoniem en behoudt de auto (een stukje van) zijn ziel. Dat heeft Opel knap gedaan.

Jammer dat het bij dit ene exemplaar blijft. Hoewel: de auto heeft zoveel positieve reacties losgemaakt dat Opel overweegt om een conversiekit aan te bieden voor consumenten. De missie om met deze Manta GSe Elektromod bruggen te slaan tussen het verleden, het heden en de toekomst is in ieder geval goed geslaagd.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (71) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.