Opel Corsa vs. Opel Astra - Vergelijkende Test
Andere werelden
Mogen we bij het shoppen in een hoger marktsegment naast extra ruimte ook in andere opzichten een volwassener auto verwachten, of doen we daar het compacte model mee te kort? En hoe ver gaat de fabrikant met het doorvoeren van zijn merkidentiteit? We gaan op onderzoek uit.
Zelfs al had je je hele leven je best gedaan, dan nog is het bijna onmogelijk om nooit van een Opel Astra of Corsa te hebben gehoord. Die eerste verving de geliefde Kadett in het laatste decennium van de vorige eeuw als Opels compacte middenklasser en is sindsdien altijd een vaste waarde geweest in de compacte middenklasse. Sterker nog, tot het begin van deze eeuw was het steevast de bestverkopende auto in ons land. Die eer viel de Corsa weliswaar nooit ten deel, maar diens naam is minstens zo bekend en bestaat, op het Europese vasteland althans, zelfs nog een jaar of tien langer dan die van zijn grotere broer. Stellen dat deze auto’s de fundering zijn waar Opel op is gebouwd, is dus eerder onderdan overschatting van hun belang.
Dat maakt het extra bijzonder dat de auto’s op deze pagina’s eigenlijk maar heel weinig met elkaar gemeen hebben. Dat begint al bij het uiterlijk, waar de Corsa duidelijk van een jongere signatuur is dan zijn grote broer, die alweer sinds 2015 meeloopt. De Corsa oogt scherper en opvallender dan de Astra. Die laatste is een Opel in de goede traditie: hij ligt niet onprettig op het netvlies, maar zodra je je blik afwendt, ben je direct vergeten dat hij er ooit op heeft gelegen.
MAATJE MEER
Dat zit hem overigens niet alleen in de pen van de designer, ook de buitenmaten spelen een rol. Ten opzichte van de Astra is de Corsa 31 centimeter korter, 5 centimeter lager en 4 centimeter smaller. Bovendien zijn de overhangen voor en achter korter, waardoor een wat gedrongener silhouet ontstaat. Ook de verhoudingsgewijs erg korte achterportieren geven de Corsa een wat markanter voorkomen. De scherper getekende lichtunits zijn dan weer wel volledig de verantwoordelijkheid van het designteam. Overigens krijgt de Astra altijd ledverlichting en is adaptieve ledmatrixverlichting optioneel. De Corsa doet het standaard met halogeen, maar kan via statische ledverlichting eventueel ook worden voorzien van een matrix vol ledjes.
Uiteraard hebben de afmetingen de nodige gevolgen voor de hoeveelheid beschikbare ruimte aan boord. Met de achterbank in gebruik past er 370 liter in de Astra, waar de kleinere Corsa blijft steken op een alleszins acceptabele 309 liter. Door de achterbank plat te leggen laat je dat groeien naar respectievelijk 1.210 en 1.015. Wanneer de achterbank wordt gebruikt voor het vervoeren van passagiers valt op dat de instap achterin door de korte portieren van de Corsa wat meer lenigheid vereist. Zit je eenmaal op de achterbank, dan valt het ‘leed’ gelukkig te overzien. Voor iemand van 1,80 meter is de Corsa toereikend, al geeft de Astra wel net dat beetje extra bewe gingsvrijheid om een langere rit aangenaam te houden.
WERKPLEK
Zijn de verschillen aan de buitenkant al aanzienlijk, binnenin is het helemaal moeilijk voorstelbaar dat de twee auto’s hetzelfde merklogo dragen. Waar de Astra duidelijk nog onder de vleugels van voormalig eigenaar GM is ontwikkeld, is de invloed van PSA (of tegenwoordig Stellantis) in de Corsa onmiskenbaar.
Het deels digitale instrumentarium van de Astra bevat een schat aan informatie over bijvoorbeeld olietemperatuur en bandenspanning, terwijl de Corsa het moet doen met een traditioneel, analoog instrumentarium met daarin een schermpje voor de minder uitgebreide boordcomputer. Ook het centrale infotainmentsysteem komt duidelijk niet van dezelfde programmeurs. De iconografie is anders, de software om te navigeren eveneens en de menustructuur komt ook niet overeen. Grappig genoeg maakt het voor de werking niet eens zoveel uit. Voor beide geldt dat ze de rol vervullen die ervoor is bedacht, zonder indruk te maken met de grafische vormgeving of de snelheid waarmee het allemaal werkt.
Gelukkig heeft Opel bij de Corsa de verleiding weerstaan om ook de aircobediening onder te brengen in het infotainmentsysteem, zoals Peugeot wel doet bij de technisch verwante 208. Er zijn gewoon fysieke knoppen om in een handomdraai de temperatuur te kunnen aanpassen. Ook functies als het start-stopsysteem of de rijbaanhulp kunnen, net als bij de Astra, gewoon worden geregeld zonder dat je in menu’s hoeft te graven. Grappig: bij de Corsa brandt het lampje als de rijbaanhulp is uitgeschakeld, terwijl bij de Astra het lampje alleen brandt als de functie is ingeschakeld.
AGR-STOELEN
De afgelopen vijftien jaar heeft Opel nadrukkelijk de samenwerking gezocht met de Duitse organisatie Aktion Gesunder Rücken (AGR) en al dan niet optioneel stoelen met het keurmerk van die club geleverd. Dat is in de Astra niet anders en hoewel je moet houden van de stevige zit en de nadrukkelijk aanwezige lendensteun, houdt het meubilair je wel netjes op je plek. In de Corsa zijn zulke ‘verantwoorde’ stoelen niet verkrijgbaar, maar de in deze auto gemonteerde zetels zijn voor korte ritten niet merkbaar minder goed.
Als laatste opvallende verschil is er de bediening van de automaat waarmee beide auto’s in dit geval zijn uitgerust. In de Corsa vinden we de korte shift-by-wire-hendel die door het hele Stellantis-concern is te vinden, terwijl de Astra nog een kloeke pook heeft die echt door een patroon moet worden geloodst om bijvoorbeeld van ‘D’ naar ‘R’ te schakelen.
ONDERWEG
Niet alleen de bediening van de automaat verschilt, ook de transmissie zelf is anders en hoewel de motoren op papier op elkaar lijken, zijn ook die verschillend. Speciaal voor de Astra heeft GM nog een nieuwe generatie driecilinders ontwikkeld, die in de Astra meteen voor het laatst verschijnt. Wie een hand geschakelde zesbak kiest, kan de 1,2-liter driecilinder op benzine krijgen met 110, 130 of 145 pk. Ga je voor de hier aanwezige automaat, dan is het vermogen altijd 145 pk, maar opmerkelijk genoeg is de inhoud van de motor zelf dan 200 cc groter. De automaat die aan die 1,4-liter vastzit, is er eentje van het traploze type. Bij vol gasgeven wil die de motor best wat toeren laten maken, maar dankzij het koppelrijke karakter van de motor is dat zelden echt nodig. Het onderstel is één van de sterke punten van de Astra. De auto is mooi koersvast, heeft voldoende absorberend vermogen om slecht wegdek en verkeersdrempels comfortabel te overwinnen en beschikt toch over meer dan voldoende reserve om vlot bochtenwerk met vertrouwen te kunnen afhandelen.
DYNAMISCHE NEEFJE
Voor de Corsa slaat Opel een wat andere weg in. Het kleinere model mag duidelijk het dynamische neefje zijn van de Peugeoten Citroën-alternatieven. Dat heeft overigens niet zoveel te maken met de sportief ogende GS-Line, want een sportonderstel heeft die niet. Nee, de Corsa is van zichzelf een bovengemiddeld stevige auto, die directer en gewilliger overkomt dan zijn grote broer.
Onder de motorkap ligt in het geval van ons testexemplaar een 1,2-liter driecilinder turbomotor die niets te maken heeft met de motor in de Astra en alles met de krachtbron die je door de rest van het Stellantisconcern heen terugvindt. In dit geval levert hij 130 pk en in combinatie met de achttraps volautomaat en zijn lagere wagengewicht is de Corsa daarmee tegen de verhoudingen in de snellere auto in deze test. Bovendien pakt de motor onderin mooi soepel op; hoewel er iets meer trillingen voelbaar zijn, blijft het acceptabel. De achttraps automaat is trouwens erg soepel en schakelt lekker snel, al lijkt de bak soms wel even te moeten nadenken welke van de vele versnellingen nu precies optimaal is voor de omstandigheden.
HET AANBOD
Voor zowel de Corsa als Astra heeft Opel een aantal verschillende uitrustingsniveaus in de prijslijst staan. Bij de Astra is de Edition de basisuitvoering en loopt het via een Business Edition en Business Elegance naar de Ultimate. Bij de Corsa is er onder de Edition nog een showroomlokkertje, maar dat zal door het ontbreken van airco niet veel worden verkocht. Boven de Edition staan in het geval van de Corsa nog de Elegance, de GS Line en ook hier wordt het leveringsgamma aan de bovenkant afgerond door de Ultimate. Uitgaande van een Edition, waarmee in beide gevallen basiszaken als airco, cruisecontrol en ondersteuning voor Apple CarPlay zijn afgedekt, is het prijsverschil zo’n ! 5.000 voor een versie met handbak en 100 pk voor de Corsa en 110 pk voor de Astra.
Bij de Astra is er wel meer mogelijk op het gebied van actieve-veiligheidssystemen en ook voor verwennerij als stoelventilatie zul je voor de grotere Opel moeten gaan. Naast verschillen in uitrusting bestaan er ook verschillen in het type aandrijflijn. Zo levert Opel van de Corsa naast meerdere benzinemotoren een 102 pk sterke diesel.
DIESEL EN/OF ELEKTRISCH
Van de Astra zijn er twee dieselversies, een 1.5 met 105 pk en een even grote maar krachtiger versie met 122 pk. Die laatste kan ook worden gecombineerd met een negentraps automaat. De Corsa staat op het EMP1-platform van Stellantis en dat is geschikt voor elektrische aandrijflijnen. Zodoende is er ook een Corsa-e leverbaar met het bekende 50 kWh accupakket en de binnen het concern alom aanwezige 136 pk sterke elektromotor op de voorwielen. Die elektrische versie begint bij ! 30.599. Een elektrische Astra is er niet. Om dat gemis goed te maken, is de Astra er ook als extra praktische Sports Tourer. De Corsa is er alleen als hatchback.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.