en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Voor Volkswagen wordt de ID3 als het goed is de auto van de toekomst. Daarmee is de Golf verworden tot de auto van het heden. Een heden waarin de nieuweling vanaf het begin onder druk wordt gezet door de Ford Focus en de Opel Astra.
Zoals de Golf ooit de kever naar de geschiedenisboeken heeft verwezen, zo moet de ID3 dat op korte termijn gaan doen met diezelfde Golf. De auto van de toekomst is elektrisch en de Golf niet meer. Toch blijft dat nog even toekomstmuziek. Voor nu betekent de komst van de achtste generatie van de Golf namelijk dat de kaarten in het C-segment weer opnieuw worden geschud. De nieuweling komt geen moment te vroeg; de vorige mocht zich immers al een tijdje niet meer de onbetwiste winnaar in het segment noemen. Het Duitse duo Ford Focus en Opel Astra kwam op de scorekaart steeds dichterbij en die eerste zelfs langszij toen er anderhalf jaar geleden een nieuwe generatie van op de markt kwam. Genoeg reden voor een Duitse triotest om te bepalen óf en, zo ja, hoe groot de vooruitgang van de Golf VIII is.
In de basis blijft de Golf gebruikmaken van het bekende modulaire MQB-platform, al heeft Volkswagen daar zoveel aan veranderd dat het tegenwoordig de toevoeging Evo mag dragen. Een van de voordelen van dat platform is dat het heel efficiënt omspringt met ruimte. Hoewel lengte en wielbasis kleiner zijn dan bij de concurrentie biedt de achterbank daardoor toch meer ruimte voor een volwassen inzittende. Vooral de hoofdruimte aan boord van de Golf valt in positieve zin op. Die is gelukkig niet ten koste gegaan van de inhoud van de bagageruimte. Die biedt met 381 liter namelijk ook meer ruimte, zij het fractioneel. Ten opzichte van de vorige generatie scheelt het overigens slechts één liter. Veel groter blijkt de progressie voorin te zijn, want daar zal een Golf-rijder het model niet meer terugkennen. Weg is de behoudende vormgeving met veel fysieke knoppen. Het nieuwe model omarmt de digitale wereld volledig. Een 10-inch touchscreen in het midden en een volledig digitale klokkenwinkel zorgen voor een hightech sfeer aan boord. De bouwkwaliteit blijft daarbij onberispelijk. Hoewel het materiaalgebruik niet meer zo ver voorloopt op de troepen als voorheen maakt de Golf nog altijd de beste eerste indruk bij het instappen. De stoelen ondersteunen daarnaast fantastisch en zijn ruim verstelbaar. Tot zover het goede nieuws.
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.