Opel Corsa - Renault Clio - Volkswagen Polo
Publiekslievelingen met net dat beetje meer
Het zijn stuk voor stuk bestsellers, de drie hatchbacks die aantreden in deze test. De Clio is onlangs nog onder handen genomen. Renault vond dat hij, ondanks zijn jonge leeftijd, wel een facelift kon gebruiken. Bovendien was het hoog tijd om de sinds z'n introductie nog steeds populaire Polo aan te vallen. Botox kwam er niet aan te pas; maar het hoofddoel was vooral kwaliteitsbeleving. Daar horen nieuwe motorversies bij. De 115 pk sterke viercilinder benzinemotor, die voorheen uitsluitend met automaat verkrijgbaar was, is er nu ook met handbak.
In deze test treedt hij aan tegen twee andere succesnummers: de Volkswagen Polo en de Opel Corsa. Hun motoren zijn bijna net zo sterk als die van de Clio, maar ze hebben een cilinder minder. Als je de drie auto's zo naast elkaar ziet staan, valt meteen op dat de Renault de stoerste van de drie is. Met zijn sierlijke welvingen in het koetswerk en zijn kracht uitstralende vormen is dit de sportiefste om te zien. Ook de in de raamstijlen geïntegreerde portiegrepen helpen hieraan mee: een bekend trucje om de indruk te wekken dat dit een strakke driedeurs is. Daarbij is de Clio de chicste van dit trio. Zijn design vertoont veel sierlijke details en glimmend chroom is alom aanwezig. Hierbij vergeleken oogt de Polo saai en voorspelbaar, zeker als je eenmaal het familiegezicht van Volkswagen kent. Op zichzelf is daar niks mis mee: er zijn nu eenmaal mensen die er geen behoefte aan hebben om op te vallen. De Corsa zit met zijn design net tussen deze beide in. Hij oogt niet zo uitgesproken sportief en chic als de Clio, maar vertoont wel meer sjeu dan de Polo.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.