Opel Corsa

Eindelijk enthousiast!

Opel Corsa
Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa
AutoWeek 24 2014
AutoWeek 24 2014

Je leest het in AutoWeek 24 2014

De vierde generatie van de Opel Corsa is alweer acht jaar op de markt: hoog tijd voor aflossing dus. Hoewel de Corsa E qua techniek deels voortborduurt op zijn voorganger, kunnen we wel degelijk van een nieuwe auto spreken. We vergezellen de ingenieurs van het merk bij de laatste validatietests met het nieuwe model, dat eind van het jaar in de Nederlandse showrooms zal staan.

Eén ding is duidelijk: de mannen van Opel hebben alles uit de kast gehaald om het uiterlijk van de nieuwe Corsa nog even onder de pet te houden. De psychedelische folie waarmee de prototypes die voor ons staan bekleed zijn, zorgt ervoor dat het lastig is om het design van de nieuweling in je op te nemen. Wel zien we dat de Corsa een Adam-achtig front gaat krijgen, terwijl de achterlichtunits in grote lijnen op die van de Cascada lijken. Binnenin is het van hetzelfde laken een pak, ook hier doen grote lappen stof hun best om het dashboard te verhullen. Een snelle blik eronder leert echter dat de Corsa een groot touchscreen mee gaat krijgen, waarbij ook een nieuwe generatie Intellilink-infotainmentsysteem zijn intrede zal gaan doen. Een grappig detail is de ring rond de knop waarmee je de interieurtemperatuur regelt, die kleurt blauw of rood al naar gelang je instellingen. Eén minpuntje bleef overigens bestaan: de zittingen van de voorstoelen zijn te kort voor langere bestuurders en de kussens zijn nogal hard.
Over de vraag of deze Corsa een compleet nieuw model is, valt overigens te twisten. Zo zijn de wielbasis en de hoek waaronder de voorruit is geplaatst ongewijzigd gebleven, belangrijke indicaties dat we hier vooral met een zeer omvangrijke doorontwikkeling te maken hebben. Vergelijk het maar een beetje met de Golf V en VI: weinig bleef bij het oude, maar het basisplatform bleef identiek. Niet dat we de Opel-technici overigens van luiheid willen betichten, want ze hebben zich tot het uiterste ingespannen om de belangrijkste kritiekpunten van de huidige Corsa te verhelpen.

Enthousiaste indruk
Wellicht het meest belangrijke nieuws is de introductie van nieuwe motoren. De huidige benzinemotoren van de Corsa staan namelijk bekend als futloos, het voelt mede omdat de Corsa nogal zwaar is alsof ze veel meer minder pk's in huis hebben dan dat daadwerkelijk het geval is. De nieuwe eenliter driecilindermotor met aluminium motorblok, directe inspuiting en turbo is goed voor 90 pk en 115 pk en lost daarmee niet alleen de atmosferische 1.2 met 85 pk en de eveneens turboloze 1.4 met 100 pk af, maar ook de 120 pk sterke 1.4 turbo. De 1.2 blijft in sommige landen overigens als basismodel in de prijslijst staan, maar gezien de vermoedelijk fors hogere CO2-uitstoot ten opzichten van de nieuwe 1.0 turbo zal dat waarschijnlijk niet voor ons land gaan gelden. De droge cijfers maken al duidelijk dat de 115 pk sterke driepitter waarmee we de eerste meters maken zijn voorgangers snel doet vergeten. Zo heeft hij al bij 1.800 tpm een stevige 170 Nm aan koppel te bieden, bij de oude 1.4 moet je doorhalen tot 4.000 tpm voor 130 Nm koppel. De gevolgen laten zich raden. Hoewel hij onder de 1.500 tpm niet gek veel doet, maakt de motor over het algemeen mede door de snelle gasrespons een ronduit kwieke en enthousiaste indruk. Zelfs in heuvelachtig gebied is de Corsa rap genoeg. Daarbij blijft de geluidsproductie verrassend bescheiden, slechts bij hoge toerentallen hoor je een gedempte driecilinderroffel die beslist niet storend is. Ook qua loopeigenschappen niets dan lof voor deze motor. Opel streefde ernaar om de meest geraffineerde driepitter in zijn segment te lanceren en koos daarom bewust voor toepassing van een balansas. En met succes, want qua manieren doet hij ondanks het oneven aantal cilinders praktisch niet onder voor een viercilinder. De kans is dan ook groot dat we deze motor gaan terugzien in bijvoorbeeld de volgende generatie Astra. Ook de nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesbak waarover de nieuwe Corsa beschikt zal in tal van Opel-modellen met een maximumkoppel van 220 newtonmeters gaan opduiken. En dat is eveneens een goede zaak, want waar de vijfbak uit de huidige Corsa nogal hakerig en rubberig aanvoelt, laat de pook zich bij de nieuwe zesbak soepel en met een exact gevoel door de verzetten loodsen.

Lichtvoetiger
Maar dan komen we toch aan bij een ander pijnpunt van de Corsa: het hoge gewicht. Hoewel de exacte specificaties van de nieuweling later bekend worden gemaakt, doet een blik in het kentekenbewijs van het gereden prototype het ergste vrezen. Het leeggewicht bedraagt volgens dat document 1.215 kilo – laten we hopen dat dit bij de uiteindelijke productieversie lager uitvalt. Het lijkt er in ieder geval niet op dat de Opel-ingenieurs een flinke gewichtsreductie hebben weten te bewerkstelligen en dat is toch een gemiste kans. Gelukkig maar dat de Corsa in zijn nieuwste gedaante in ieder geval wat lichtvoetiger aanvoelt. Volgens Thomas Wanke, hoofd ontwikkeling van de compacte Opel-modellen, was de indirecte besturing naast de motorprestaties en het rijcomfort één van de zwakke plekken van het model die aangepakt moesten worden. Ook hier geldt: missie geslaagd. Hoewel het onderstel qua basislayout ongewijzigd bleef – McPherson-veerpoten vóór, torsieas achter – werd er flink wat veranderd. Geen één onderdeel van het onderstel bleef volgens de Opel-ingenieurs ongewijzigd. Zo heeft de Corsa E een stijver subframe, een vijf millimeter lager zwaartepunt, een nieuwe voorwielgeometrie, een gewijzigde demperafstelling en een nieuw afgestelde achteras. Ook de overbrengingen van de stuurinrichting werden veranderd. En we kunnen stellen dat de maatregelen hun vruchten hebben afgeworpen. Waar de besturing met name rond de middenstand nogal indirect was en doods aanvoelde, volgt het stuur je bewegingen nu sneller op. Ook is er wat meer tegendruk en meer communicatie met de voorwielen, waardoor je niet meer het gevoel hebt dat je achter je Playstation zit. Net als voorheen wordt de Corsa geleverd met een comfort- en een sportonderstel. Het sportonderstel krijgen ander afgestelde veren en dempers mee, een dikkere stabilisatorstang vóór en een directer afgestelde besturing. We hebben met beide varianten kunnen rijden en we kunnen stellen dat de onderstellen doen wat de naam belooft. Het sportonderstel biedt op bochtige weggetjes daadwerkelijk een meerwaarde door de betere stabiliteit en snellere reacties op je stuurinput, maar over het algemeen biedt het comfortonderstel een prima compromis tussen veercomfort en rijdynamiek. Het enige nadeel betreft de banden: de Continentals EcoContact onder onze testauto zijn nogal lawaaiig en beginnen relatief snel te kermen in bochten. Al met al kunnen we concluderen dat de Opel-technici flinke verbeteringen hebben doorgevoerd die ervoor zorgen dat de Corsa weer op volle sterkte kan meestrijden in het B-segment. We zijn erg benieuwd naar de prijskaartjes van de vijfde generatie Corsa: als de importeur erin slaagt om die als gevolg van de lagere CO2-uitstoot wat aan te scherpen, lijkt niets succes voor dit model in de weg te staan.

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum