Opel Corsa 1.8-16V GSi (2002)
In het spoor van de GTI
Van buiten herken je de sportiefste versie meestal aan een rood randje om de grille, spatschermverbreders en een spoilertje. Beschaafd, maar de kenner ziet het. Nou, Opel vond dat al teveel. De Corsa GSI is te herkennen aan de GSI-logo's op de portieren, het cijfer 1.8 op de achterklep en de portiergrepen in carrosseriekleur. Dat is het. Oké, de lichtmetalen velgen zijn bij andere versies optie en bij de GSI standaard. Voor de rest is het een Corsa Sport en die verschilt ook maar subtiel van het basismodel: donkere achterlichten, zwarte dakspoiler, zwarte dorpels en een verlaagd onderstel. Betekent dat de Corsa GSI voor de meeste toeschouwers een lieve uitstraling heeft. Je rijdt echt incognito in het bommetje rond.
Alu-look
De Opel Corsa is een normale driedeurs hatchback. De GSI is er als sportieve loot zelfs niet eens met vijf deuren. Je zit lekker laag en je hebt voor zo'n compactklasser behoorlijk veel ruimte. Voor zijn er uitstekend zittende sportstoelen die goed verstelbaar zijn – ook in hoogte. Net als bij de andere Opels weigeren de Duitsers om een in diepte verstelbaar stuur in te bouwen. Het stuur zelf is dik en met leer bekleed, maar het is wel erg groot voor een sportieveling. Achterin is ook een zee aan ruimte maar de lage achterbank met de korte zitting is voor een beetje volwassen persoon niet supercomfortabel.
De piloot krijgt al snel in de gaten dat het om een sportieve auto gaat. De Corsa GSI is weliswaar gelijk aan de Sport, maar dat ziet er goed uit. Natuurlijk zijn populaire alu-accenten overal te vinden: middenpaneel, handremgreep, pookknop, deurhendels en telleromlijsting. Witte wijzerplaten maken het af. Meer dan genoeg. Geeft het steriele interieur wat cachet.
De Duitse technici hebben goed begrepen dat liefhebbers van zo'n heet karretje iets bijzonders onder de kap verwachten. Een opgevoerde motor met speciaal aangepaste versnellingsbak is uit den boze, want dat is te kostbaar. Opel lepelde de 1,8-liter Ecotec zestienklepper uit de Astra en Vectra in de Corsa. Compleet met versnellingsbak. Een enthousiaste IT-er speelde wel met het motormanagement. Hij levert nog steeds 125 pk en het koppel is met 165 Nm zelfs iets minder. Beide pieken worden echter bij hogere toeren bereikt: respectievelijk 6.000 en 4.600 tpm. Daardoor blijft de zestienklepper doortrekken tot de rode lijn. Alsof hij nog verder wil. Samen met de brom van de sportuitlaat heeft de GSI daardoor een sportief karakter gekregen. Nerveus? Nee, in het geheel niet.
Vlotte broeder
Hij zou volgens zijn geestelijke vaders de 0-100 sprint in 9,0 s moeten volbrengen. Gaat niet helemaal lukken: 9,8 s haalden wij met de Corsa GSI. Probleem is dat het traction control wielslip voorkomt en dat heb je wel nodig om die 9,0 seconden te halen. Tussensprintjes zijn ook rap. Het verbruik is met
1 op 11,5 niet echt opmerkelijk.
Het venijnige weggedrag dat vroegere GTI's zo leuk maakte, is steeds verder geciviliseerd. Zo ook bij de Opel Corsa GSI. Hij gaat hard de hoek om, maar zonder enig spektakel. Te hard erin geeft onderstuur. Te veel gas? Wordt de gasklep teruggeregeld en desnoods een voorrem geknepen, maar de Corsa GSI blijft in het spoor. Gas bruusk lossen? Motor reageert vertraagt, geen onbalans van de achterkant. Uiterst solide en stabiel weggedrag. De Corsa heeft een elektrische stuur-bekrachtiging die rond de middenstand weinig gevoel geeft. Je blijft in rechte lijn continu corrigeren. Remmen doet hij bovengemiddeld goed met vier schijven en ABS. De koppeling grijpt hoog aan en dat geeft ook een minder direct gevoel. Schakelen: goed zonder haken, maar geen klik-klak gevoel.
Sportieve kleintjes worden volwassen - ook in prijs. De Corsa GSi kost zo'n € 19.400, maar dan is hij behoorlijk compleet: airconditioning, zij-airbags,
cd-speler met bediening op 't stuur en zelfs cruise control.
Opel heeft met de nieuwe Corsa GSI dezelfde weg bewandeld naar meer comfort als Volkswagen met de Golf GTI: solider weggedrag, meer comfort en rijkere uitrusting. Zo is de Opel Corsa GSI een compactere Golf GTI geworden: een snelle, ingetogen reiswagen, maar geen ondeugend kleintje meer.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa 1.8-16V GSi |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.975 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.817 mm / 1.646 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.491 mm |
Massa leeg | 1.015 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 195/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 11,5 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 269 g/km |