Opel Corsa 1.8-16V GSi (2002)

Opel Corsa 1.8-16V GSi (2002)

UitvoeringCorsa 1.8-16V GSi
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010

Ruim 12000km plezier.

Hierbij een review van mijn Opel Corsa 1.8 GSi.
Nu ik de auto een jaar in bezit heb, vind ik dat ik een redelijk gefundeerde mening kan geven.

Ten eerste, de uitrusting, deze is voor een auto van bijna tien jaar oud toch geweldig! en alles werkt nog! Een climatecontrol, cruisecontrol, electrische ramen, een gecertificeerd alarm.. Het is een greep uit de opties die de(/mijn) GSi heeft.
Elke keer dat ik instap heb ik een grote grijns op mijn gezicht. 21 jaar en dan zo'n auto, ik vind het super!

Verder met de problemen die ik tot nu toe gehad heb. De auto is bijna 10 jaar oud, dus er kan het een en ander verwacht worden. Ik kan echter zeggen, dit valt reuze mee!
Op de aanschaf na, heb ik buiten de benzinekosten geen écht grote uitgaven gedaan.

Tijdje terug de APK gedaan, en zonder noemenswaardige punten (2 nieuwe voorbanden, dat vreet deze auto voor ontbijt geloof ik) heb ik hopelijk weer een jaar plezier!

De auto is vind ik in topstaat, echter wil ik de problemen die zich voor hebben gedaan even toelichten:
- Een kapotte overbrenging van de pook naar de versnellingsbak. Kosten van het onderdeel plus het monteren door de garage: 120 euro.
- Een brandend lampje van het motormanagement: een storing in de krukassensor. Na wissen is deze nog niet weer terug gekomen.
- Twee nieuwe banden: door 125pk op de voorwielen geen wonder denk ik.

Verder heb ik er echt elke dag plezier van! (behalve op klinkerstraatjes, een sportchassis is best hard!;) ) De Corsa heeft nog geen ton gelopen, echter na de autovakantie met mijn vriendin, denk ik dat ik wel zover ben.. Op dit moment staat er 98000 km op de teller, en still counting!

I'll keep you posted! Zodra ik er weer ben van de vakantie, zal ik ook de comfortaspecten en dergelijke even aanstippen.

Vakantie achter de rug en de winterbanden gemontee

Zoals in de vorige review aangegeven, kwam er nog een update, dus hierbij.

Afgelopen zomer zijn mijn vriendin en ik op vakantie geweest naar de Bodensee in Duitsland. Een heel eind rijden, kijken hoe de auto zich stand houdt in deze tocht.

Ten eerste, de auto gaf geen krimp! Dus dat is positief, we rijden nog steeds.
Over het comfort. Ik moet zeggen dat dat op de lange afstand niet echt aan de orde is. De uitlaat geeft een nogal doordringend geluid bij 3000 toeren of meer, en bij 120 is het al ruim 3000. Buiten dit is het een heerlijk auto'tje.
CruiseControl op 160 en gaan met die banaan! We zijn boven verwachting snel op de plek van bestemming aangekomen, en toch netjes elke 2 uur een pauze ingelast.
Stoelen zitten goed, al is het voor lange mensen wel iets aan de korte kant. Ruimte in het interieur is dan weer top, geen gebrek gehad met twee personen. Op de achterbank is dat echter geheel anders heb ik een tijdje terug ondervonden met 2 grote mannen achterin. Ikzelf ben vrij groot met mijn 1,95 meter, en achter de bestuurder is dan vrijwel geen ruimte over. Mijn vriendin is aanmerkelijk kleiner, daar is dan weer een redelijke ruimte achter te vinden.
Maar zoals gezegd, voor twee personen is de ruimte meer dan voldoende.
De kofferruimte is niks groter dan de vorige Corsa heb ik gemerkt, maar nog steeds voldoende.

Het verbruik is te zien in de verbruikstab, en is redelijk. Als de afstanden maar langer zijn, is 1 op 13 te halen met mijn relatief vlotte rijstijl.
Als iemand zijn best zou doen op smalle bandjes (zowel de zomer als winterband zijn 195 breed) is er veel meer uit te halen denk ik.

Het vermogen van het gebakje is wel het leukste aan de auto, toen deze goed warm was op de heenweg van de vakantie heb ik het gaspedaal even gevloerd. 205 kwam er op de GPS te staan, dus dat is boven verwachting goed!
Vooral leuk op de autobahn om dan de BMW's en Mercedessen aan de kant te zien gaan voor een corsa.
Het weggedrag op zo'n hoge snelheid is echter niet om over naar huis te schrijven. Tot 180 gaat het, en is de controle prima, maar daarna begint het toch allemaal wat lichter te voelen. Daarom heb ik ook alleen even getest wat er in zat, en daarna teruggezakt naar een meer acceptabele snelheid.

De opties op dit autootje zijn prima te noemen. Alles wat je nodig hebt zit er op, een electronisch geregelde airco, voor de warme dagen ideaal, of de cruisecontrol welke ik niet meer missen wil in een volgende auto!

Al met al wil ik het autootje nog lang niet kwijt en rijd ik er nog altijd met veel plezier in!
Bedankt voor het lezen! :-)

Overall Update

Daar was ik weer met een update van mijn auto. Nog steeds in mijn bezit en nog steeds plezier van.

Echter nu ik meer ga rijden, ook in andere auto's, valt me op dat de Corsa nogal lawaaiig is. Voor een sportief model valt het mee, maar hij is altijd aanwezig. Vooral op de snelweg valt het steeds meer op.
Ook is de bestuurdersstoel niet voor de eeuwigheid gebouwd, hij heeft nog geen echte slijtageplekken, maar de vulling van de zitting is bij de wang behoorlijk dun geworden. Wellicht dat ik een keer een aantal sloperijen af ga, om te kijken of er nog ergens een stoel aanwezig is. Ben ook al in de verleiding geweest om een lederen interieur aan te schaffen, maar tot zover is dit er nog niet van gekomen.

Verder is hij op binnenweggetjes met zomerbanden nog steeds ontzettend leuk te rijden. Met winterbanden is dit minder op dit moment. Het is allemaal wat minder direct en de grenzen zijn (veel) dichterbij.

Verder heeft de auto op één reparatie na geen extra onderhoud nodig gehad. Wel de APK en de beurten uiteraard.
In de auto zit een klimaatcontrole, welke perfect werkt, en ideaal is. Echter is mij afgelopen jaar de aircopomp van dit systeem kapot gegaan. Dit was nogal prijzig om te vervangen, met zijn 600 euro. Gelukkig is hierna wel alles weer prima en de airco ijskoud.

Al met al is de auto nog steeds prima, ook leuk om te rijden, al is hij wat prijzig hier en daar. Het verbruik is ook geen prachtig gegeven, maar hij geeft er wel plezier voor terug.
Ik rijd nog maar een tijdje door, over een tijdje laat ik wel weer wat van mij horen.

PRIVATE LEASE Opel Corsa

DirectLease