Opel Combo 4X4 en Zafira Life 4X4 - Eerste rijtest
Meedelen in de pret
PSA beperkt hun relatie met offroad-specialist Dangel niet tot de merken Peugeot en Citroën, maar laat Toyota en nu ook Opel volop meeprofiteren. We maakten kennis met twee nieuwkomers, de Combo 4x4 en Zafira Life 4x4.
Terreinrijden tijdens een persintroductie is uiterst vermakelijk, maar levert niet per definitie echte verrassingen op. De organisatoren vermijden vanzelfsprekend elk risico dat aspirantzandhazen zich in modderbaden verslikken of op zandduinen blijven steken. Tegelijkertijd moet het parcours voldoende uitdagend zijn om de capaciteiten van de onderhavige voertuigen bloot te leggen.
Opel had voor de presentatie van de 4x4versies van de Combo en Zafira Life zijn kampementen opgeslagen bij een ADAC-testbaan met een dubbelfunctie als racebaan van een motorcrossclub. Wie even voor de geest haalt hoe krap de bochtjes zijn waar zo’n troep knetterende tweewielers zich gewoonlijk doorheen wurmt, kan zich voorstellen dat een Opel Zafira Life, met krap vijf meter lengte best een lijvig voertuig, daar evenveel bewegingsvrijheid heeft als een sumoworstelaar in een keicar.
Niettemin was het zelden noodzakelijk om te ‘steken’, wat de grote Opel vooral dankt aan zijn wijde stuuruitslag en daarmee zeer bruikbare draaicirkel. Het terreinrijden maakt wel duidelijk hoe indirect de stuurinrichting is; je hoepelt je bij het manoeuvreren een ongeluk. Tegelijkertijd openbaarde zich juist in die krapte een groot voordeel van het type voertuig: het voortreffelijke uitzicht naar voren, dankzij de hoge zit en de korte neus, die je in staat stellen om heel nauwkeurig langs bomen, rotsformaties of afgronden te sturen. Dat gaat zelfs gemakkelijker dan in een grote terreinwagen of pick-up, waarvan de enorme motorkap flink in de weg kan zitten.
KLAMME RUG
De Zafira Life 4x4, die in dit verhaal vanzelfsprekend ook model staat voor de eveneens nieuwe bestelauto Vivaro 4x4, klauterde op zijn M&S-banden dapper over de steilste heuvels, door stille, maar diepe watertjes en door de steeds verder uitgeholde geulen op het met sproeiers bevochtigde terrein. De Opel deed het allemaal vlekkeloos. Het feit dat de bemanning het tijdens het bloedhete evenement toch zwaar te verduren kreeg, kwam doordat de elektronica in beide testauto’s had besloten om de airco met verlof te sturen. Dat bleek een noodgreep, uit lijfsbehoud; de radiateurs waren door veelvuldig te snel rijden door voornoemde watertjes deels door de modder verstopt geraakt. Vanwege de verminderde koelcapaciteit zocht het motormanagement naar opties die de techniek minder zouden belasten, waarna de airco eraan moest geloven. Dat komt ervan, moet je maar rustig aan doen. Zoals een Opel-functionaris uitlegde: een Zafira Life 4x4 is geen hardcore terreinwagen, maar een auto die je op moeilijk begaanbare wegen alsnog naar je bestemming brengt. En zo is het. Dan maar met een klamme rug.
Na de Zafira Life 4x4 is de beduidend kleinere Combo 4x4, gereden als bestelauto, een echte spring-in-’t-veld (met een prima airco). Dit is evenmin een echte terreinwagen, maar hij voelt in tegenstelling tot de Zafira Life wel zo aan: lichter, beweeglijker, maar ook beduidend minder comfortabel. Pardon, het is feitelijk andersom: de Zafira Life is voor een offroad-voertuig opvallend gerieflijk geveerd, terwijl je zijn motor amper hoort. De Combo is veel meer een werkauto, ideaal voor boswachters, wegenbouwers, veeartsen en wie er zich verder nog beroepshalve op glibberige paden moet begeven. Het offroad-parcours was een makkie voor de compacte Combo.
Er waren helaas geen mogelijk heden om de auto’s op het asfalt uit te proberen. Dat houden we dan maar tegoed.
AUTO 4WD
Het 4WD-systeem is door Dangel voor alle modellen op een vergelijkbare manier opgezet. Als bestuurder kun je per draaiknop kiezen voor de stand Eco, waarbij altijd alleen de voorwielen worden aangedreven, of voor Auto 4WD, waarin bij gripverlies van de voorwielen via een visco-koppeling de achterwielen worden aangekoppeld. Worden de omstandigheden nog zwaarder, dan mag je je gelukkig prijzen wanneer je voor het optionele sperdifferentieel op de achteras hebt gekozen; de draaiknop kan dan naar R.Lock. De Combo wordt door Dangel standaard 20 mm hoger op de poten gezet; naar wens kan daar nog 80 mm bijkomen voor een maximum aan bodemvrij heid. Er zijn standaard beschermplaten aan de onderzijde voor motor en bak, optioneel ook voor de achteras en de brandstoftank.
De motorkeuze is beperkt tot de sterkste versie voor de Combo, de 1.5 Diesel met 130 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en op termijn ook aan de automatische 8-traps transmissie. De Zafira Life 4x4 en de Vivaro Life komen vooralsnog beschikbaar als 2.0 Diesel met 150 pk en eveneens een zesbak. De vraag is alleen wanneer dit allemaal gaat gebeuren, want de productie is nog niet opgestart. Lees: Opel is waarschijnlijk nog even niet aan de beurt tussen de modellen van de andere merken. Over prijzen is ook nog niet veel anders te zeggen dan wat de importeur als indicatie aangeeft: een meerprijs van zes à zeven mille. Even spieken bij de Toyota Proace Worker (grijs kenteken) leert dat 4x4-aandrijving daar € 8.995 excl. btw kost. Voorspellen waarop de prijzen dan gaan uitkomen is gezien de nog niet vastomlijnde gamma’s nogal riskant, reden waarom we gemakshalve verwijzen naar toekomstige uitgaven van dit magazine.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Combo 1.5D 100PK, L1, Airco
- 2022
- 43.530 km

Opel Combo L1H1 Edition 7p. 130 pk Automaat | Navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor en Achter | Trekhaak | 2 Stoelen op Derde Rij | Climate Control | Cruise Control | Dodehoek Detectie | Apple Carplay/Android Auto |
- 2021
- 64.491 km

Opel Combo 1.6 Benzine Comfort APK 2026
- 2004
- 196.130 km