Opel Astra GTC 1.6 Temptation (2008) - Test

Funmachine

Opel Astra GTC 1.6 Temptation

Geen kinderen en op zoek naar een leuke, sportieve driedeurs hatchback? Met de nieuwe Astra GTC (Gran Turismo Compact) biedt Opel de meest opwindende Astra uit de geschiedenis van het model.

Er zijn niet zo veel fabrikanten die voor de driedeursversie van hun compacte middenklassers een lagere, sportief gelijnde koets ontwerpen. Opel deed dat wel met de Astra GTC. Van de driedeurs Astra druipt de dynamiek af.
De motor van de Opel Astra is op papier goed voor 115 pk, maar lijkt maling te hebben aan de gegevens die zijn maker voor hem opgeeft. In de Astra lijkt het alsof er continu een sportknop aan - staat die de motor extra gretig op het gaspedaal laat reageren. De motor is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak en dat heeft voor- en nadelen. Bij het rijden op de snelweg reageert de auto enthousiast als je gas bijgeeft, iets wat bij veel auto's met een zesde versnelling doorgaans niet het geval is. Bij 120 km/h staat de toerenteller bij een vijfbak doorgaans echter wel op 3.500 toeren. Dat maakt de motor lawaaiiger en dorstiger.
Bij het schakelen moet je flinke halen maken met de rechterarm. Wel voel je goed wat er in het mechaniek gebeurt. De Opel stuurt vrij zwaar, al geeft het systeem wel aan de bestuurder door wat de voorwielen doen. De zitpositie ten opzichte van het stuur is overigens niet optimaal in te stellen. Wel kun je weer de hoogte van de zitting aan de vooren achterkant afzonderlijk instellen. De stoelen bieden voldoende steun.

Coupégevoel
De Astra GTC geeft je een echt coupégevoel. Dat wordt versterkt als je over je schouder naar de rechter achterkant kijkt: je hebt weinig zicht door de kleine zijruiten achter. Voor de sportieve rijder zit de Opel prettig, want je billen bevinden zich dicht bij het asfalt.
Beenruimte is er voldoende. Wel zullen langere personen snel met het hoofd tegen het dak zitten. De Astra GTC heeft nog een minder praktisch aspect en dat is de kleine achterklep. Doordat de 'heupen' van de auto in de achterkant doorlopen, was er amper ruimte over. In de kofferbak van de Astra GTC gaat 340 liter. Gooi je de bank plat, dan loopt dat op tot 1.070 liter.
Het dashboard ziet er nog steeds goed uit. Prima materialen, al laat de overzichtelijkheid van de radio knoppen op de middenconsole wel wat te wensen over. Wel weer overzichtelijk is de bediening van de airco, gewoon met draaiknoppen. Aan de bedieningshendels voor de richting aanwijzers en de ruitenwissers zijn we na al die jaren nog steeds niet gewend. Verder missen we opbergruimte onder aan het dashboard en rond de pook. Daar is alleen een klein vakje.
In de Astra GTC merk je dat de fabrikant het driedeursmodel een sportiever stuurgevoel heeft meegegeven. De Astra kent een goede balans. De auto voelt sportief aan, maar is niet keihard.
De Opel Astra GTC 1.6 is verkrijgbaar als Temptation, Sport of Cosmo. De Temptation staat standaard op 16-inch lichtmetaal, heeft cruisecontrol en een zesvoudig verstelbare bestuurdersstoel. Wie wat extra's wil, gaat voor de Sport. Die heeft een sportknop waarmee je de respons van motor, demping en besturing kunt aanpassen, maar dat is eigenlijk niet nodig, want de 1,6-litermotor is van zichzelf voldoende gretig. Voor de panoramische voorruit moet extra worden betaald, maar die zouden wij niet gauw bestellen. Je zit zo te kijk!

  • +Gretige, prima presterende motor
  • +Fijne stuureigenschappen
  • +Sportief onderstel
  • -Karige standaarduitrusting
  • -Geen esp aan boord
  • -Kleine achterklep

Signalement

Merk Opel
Model Astra GTC 1.6 Temptation
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.260

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 155 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.290 mm / 1.753 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.614 mm
Massa leeg 1.145 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 635 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 11,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 7,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,5 s / 14,4 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km (fabrieksopgave: 6,5 l/100km)
CO2-uitstoot 156 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum