Renault Zoe - Volkswagen e-Up - Smart Forfour EV - Occasion koopadvies

Stroomopwaarts

Renault Zoe
AutoWeek 1 2021
AutoWeek 1 2021

Je leest het in AutoWeek 1 2021

Het valt niet meer te ontkennen dat de EV aan een onstuitbare opmars is begonnen, al dan niet aangezwengeld door allerlei belastingkortingen en bijtellingsvoordelen. Een nieuw exemplaar is voor menig particulier echter nog te kostbaar. Nu langzamerhand de eerste EV’s op de occasionmarkt verschijnen, richten we onze focus maar eens op een gebruikte stroommobiel. Meestal geven we zo’n tien mille uit. Nu mag het iets meer zijn, aangezien de exploitatiekosten van een EV beduidend lager liggen dan die van een traditioneel gemotoriseerde vierwieler. Dat we niet eerder aandacht hebben besteed aan een gebruikte EV in deze rubriek ligt aan het feit dat de spoeling tot op heden nog wat dun was. Uiteraard kon je best aan een vroege Leaf komen of eentje van de drieling C-Zero, i-MiEV en Ion. Een import-500e en een zeldzaamheid als een Th!nk City behoorden ook tot de mogelijkheden, alleen kennen die vaandeldragers beperkingen op het gebied van actieradius - de wet van de remmende voorsprong. Kunnen de Renault Zoe, de Volkswagen e-Up en de Smart ForFour ons overtuigen?

RENAULT ZOE

Van deze drie occasions is de Zoe de grootste, met de laagste vraagprijs. Er zit echter wel een addertje onder het gras. Bij nieuwe EV’s is Renault er inmiddels van afgestapt, maar bij deze occasion komt de accuhuur er nog bij. Afhankelijk van het kilometrage ligt die tussen de € 69 en € 119 per maand, in het laatste geval zonder kilometerbeperking. Daartegenover staat dat als de accucapaciteit onder de 75 procent komt, Renault een nieuwe accu plaatst.

Een wat krachtiger exemplaar dan de standaard 22 kWh is dan ook mogelijk, al dient volgens de verkoper voor de 41 kWh-variant wel vier à vijf mille te worden afgetikt. Hoe dan ook: de aanschafprijs is niet één op één te vergelijken met die van zijn opponenten. Ook qua concept bewandelt Renault zijn eigen pad. De Zoe is namelijk niet gebaseerd op de wat betreft omvang vergelijkbare Clio, maar is een op zichzelf staand model. Diverse geinige exterieurdetails, zie de verlichting, tonen het bijzondere karakter ervan aan, gelukkig zonder door te schieten in onzinnige fratsen.

Ook vanbinnen is het sfeertje anders, al zien we net als in de e-Up veel goedkope kunststoffen. De lichte kleurstelling maakt er al met al een ruimtelijk geheel van. En vrolijk, kijk maar eens naar die hemelbekleding. De zitpositie maakt ons minder vrolijk. Met de stoel is, hoewel wat vormeloos, weinig mis, maar vanwege het onder de wagenbodem liggende accupakket zit je vrij hoog. In combinatie met het riante koppel van 220 Nm dat vanaf stilstand present is, doet het rijden in de Zoe af en toe denken aan een botsauto. De Fransman zit wat dat betreft tussen de conventionelere e-Up en de nog extremere ForFour in. Stabiel voelt hij wel aan, dankzij het opmerkelijk hoge wagengewicht: met 1.400 kilo zomaar 300 kilo meer dan de Volkswagen. Pluspunt is wel dat het laadvermogen met 540 kilo duidelijk het hoogst is: e-Up en ForFour halen de 400 kilo nog niet eens. Dat is prettig, want de Zoe is qua leefen bagageruimte het ruimhartigst, al scheelt de ruimte achterin weinig met die van de e-Up. Toch wordt de Renault als enige aangemerkt als vijfzitter. Wat betreft de voorzieningen is de Zoe een echte elektromobiel. Het interieur is voor te verwarmen en een navigatiesysteem waarin een overzicht van nabije laadpunten is opgenomen, is eveneens van de partij. De opgegeven, maar niet de reële actieradius is het grootst.

VOLKSWAGEN E-UP

Slechts op detail verschilt het uiterlijk van de e-Up met dat van zijn benzineen aardgasgestookte broertjes. Zo zit de laadsnoeraansluiting gewoon achter het ’normale’ tankklepje. Binnenin krek eender: starten doe je met een sleutel, terwijl de Zoe een sleutelkaart en startknop heeft. Ook het dashboard oogt vertrouwd en lang niet zo futuristisch als bij de Fransman. Ook al zit bij deze elektrische Volkswagen het accupakket eveneens onder de vloer, je zit niet zo hoog als in Zoe of ForFour.

Qua vermogen verschilt hij maar weinig met de Zoe, verschil in rijgedrag is er zeker, in die zin dat de e-Up op de weg zich niet veel anders gedraagt dan zijn conventioneel gemotoriseerde familieleden. Hier dus geen botsautogevoel.

Zoek je derhalve een kleine EV die als een ‘normale’ personenauto moet aanvoelen, dan ligt de keuze voor een e-Up voor de hand. Daarbij komt dat de e-Up 300 kilo minder weegt dan de Zoe, dus als er mrb voor EV’s wordt ingevoerd, ben je met de Fransman meer de pineut dan met de Duitser. Allemaal zaken die de meer pragmatisch ingestelde, potentiële EV-rijder kennelijk aanspreken, want de vraag naar e-Ups overschrijdt het aanbod, zodat ze massaal uit Duitsland worden gehaald, zoals ook deze J-010-GJ. Als je kentekenkenner bent, denk je met een gloednieuw exemplaar van doen te hebben, in werkelijkheid is deze occasion nog twee jaar ouder dan de Zoe.

Dat hij toch minder ervaring qua kilometers heeft, heeft vast te maken met de veel beperktere actieradius dan de Zoe. Dat is jammer, want als het gaat om ruimteaanbod doet de e-Up weinig onder voor de Zoe, terwijl hij de Fransman qua veiligheidsvoorzieningen (knieairbag) verslaat. Op het gebied van luxe ontlopen de twee elkaar niet zo veel, met ook hier onder meer een navigatiesysteem en – als enige van de drie – een elektrisch bedienbaar panoramadak. De kleinere bagageruimte laat zien dat de e-Up een A-segmenter is en de Zoe een maatje groter is.

Ook het laadvermogen ligt met 386 kilo een stuk lager. Al met al biedt de Zoe net wat meer mogelijkheden die de acceptatiegraad van de EV-in-het-algemeen vergroten. Van deze occasions zou de elektrische Fransman daarom onze eerste keuze zijn, maar niet tegen elke prijs. Daarvoor rijdt de e-Up te volwassen.

Mochten onze berekeningen voor wat betreft de accuhuur tegenvallen, dan zouden we heel goed met de kleine Volkswagen kunnen leven.

SMART FORFOUR ELECTRIC DRIVE

De derde kandidaat is de Smart ForFour Electric Drive. Wat direct opvalt, is zijn jonge leeftijd en geringe kilometerstand in vergelijking met de andere twee occasions. Ook vinden we de ForFour er het guitigst uitzien van de drie stroommobielen, maar het maakt hem tevens wat minder serieus, voor wie daar gevoelig voor is.

Dat guitige openbaart zich ook op de weg. Het stroompedaal smeekt er bijna om om lekker te worden gevloerd. Beantwoord je die smeekbede, dan snelt de ForFour enthousiast naar de verte. Ook slalomt hij soepel om obstakels heen, want met amper negen meter draaicirkel – met dank aan de achterin geplaatste motor voelt deze occasion zich in de drukke binnenstad helemaal op zijn plek. Of moeten we wellicht schrijven ‘beter op zijn plek’? Immers, na slechts één of twee keer het stroompedaal te hebben gevloerd, zien we tot onze schrik de actieradius teruglopen van 110 naar 70 kilometer en dat terwijl het opgegeven rijbereik al nipt het geringst is. Het pedaal loslaten resulteert in vrij stevig afremmen, wat de resterende kilometers plots met 20 doet toenemen.

Kortom, een levendig brokje techniek met een even enthousiast werkende actieradiusmeter. Tellen we deze kenmerken bij elkaar op, dan lijkt de ForFour inderdaad méér een auto voor in de stad dan op de grote (buiten)weg. Het meubilair onderstreept die gedachte. Je troont nogal hoog en daarbij zit je ook nog meer óp dan ín de stoel; associaties met de Fiat 500 dringen zich op. Verder valt de nette afwerking van het geheel op. De gebruikte materialen zijn net wat hoogwaardiger dan die van zijn stroommakkers; één en ander is speels vormgegeven.

Wat eveneens opvalt, is de duidelijk beperktere leefruimte. Zeker achterin en qua bagageruimte moet de ForFour in klassegenoot e-Up zijn meerdere erkennen. De ForFour mag dan de kleinste actieradius hebben, zijn laadtijd is veel sneller.

Dankzij 6 kW AC ten opzichte van de 3,7 kW AC van de Zoe en e-Up is hij na drie uur en een kwartier aan de wallbox alweer klaar voor nieuwe actie. Helaas schittert een navigatiesysteem (voor de beschikbaarheid van oplaad punten) door afwezigheid. Voor de rest komt de ForFour qua luxe voorzieningen aardig mee met de rest.

Conclusie: stad en land afreizen in een gebruikte EV? De ForFour is meer voor de stad, de Zoe kan in den lande aardig uit de voeten en de e-Up zit er wat ons betreft precies tussenin.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum