Renault Zoe Zen (2013)

autoreview

Renault Zoe
Renault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault Zoe

Signalement

UitvoeringZoe Zen
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf84.400 km
KM-stand laatst123.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een superzuinige tweede auto kopen? Renault Zoë

  • 108.000 km

Nadat ik een aantal jaar veel kilometers in een sportieve Seat Leon gereden had was het in 2017 tijd voor een andere tweedehands auto. Omdat ik op dat moment ook bezig was met het leggen van zonnepanelen op mijn garage en ik meer na begon te denken over het milieu begon ik ook eens te kijken naar elektrische auto's. Aangezien ik geen megabudget heb voor bijvoorbeeld een Tesla dacht ik aan twee auto's: de Renault Zoë en de Nissan Leaf. Hoewel ik zeer skeptisch was over de auto (...is omdat het een Renault was...) en de reikwijdte besloot ik toch maar eens te gaan kijken en een proefrit te maken in de Renault. Dat beviel zo goed dat ik meteen om was. De Leaf heb ik niet gedaan omdat er geen snellaadfunctie op zat.

Rijervaring

De rijervaring in de Zoë in een paar punten:

- optrekken: top! Je trekt de meeste auto's er zo uit!
- geluid: ook prima. De stilte is eigenlijk heerlijk!
- ruimte: ook goed. De auto lijkt klein maar we hebben drie kinderen en die kunnen er zonder problemen en met twee autostoeltjes in.
- dashboard: simpel en overzichtelijk.
- audio: vrij goed. Had gedacht dat ze hier op zouden bezuinigen
- navigatie: goed maar wel wat traag. Er zit wel een goede functie in mbt ecoroute zodat je een kortere en zuinigere route kan vinden zodat je meer kilometers kunt rijden
- reikwijdte: valt mij mee hoe vaak je nu eigenlijk kortere afstanden rijdt. Wij proberen zo veel mogelijk in de zoë te rijden. In de zomer 130km en in de winter 100km reikwijdte. Prima voor woon-werkverkeer. Maar ook om bv een rit van 110 km te maken en dan daar op te laden bij een langere afspraak. Laadpalen genoeg in Nederland.
- vering: enige echte nadeel van de auto. De vering is megastug, dus even lekker een drempel pakken is er niet bij. Op zich wel logisch met het gewicht van de auto maar toch.
- gemak: je hoeft nooít meer te tanken! Ik heb thuis een tweedehands wallbox en die plug ik elke keer in. Dat kost nog geen 10 seconden en dat is alles. Als ik wel wat verder rij dan laad ik wel eens bij fastned of andere laadpaal en dat kost soms wat tijd, maar is niet te vergelijken met alle tijd die je kwijt bent met tanken. Ik laad denk ik een stuk of 15-20 keer per jaar ergens op en een stuk of 5 keer daarvan bij fastned waar ik dan soms een kwartiertje of half uurtje sta te wachten. Maar daar houd ik bij die ritten dan rekening mee.
- hard rijden: dát moet je niet doen bij een Zoë. Als je harder gaat dan 100 km per uur gaat de reikwijdte enorm achteruit en gaat de kw per 100 km enorm omhoog. Ik probeer eigenlijk altijd de 80 wegen te pakken. Omdat je harder wegtrekt dan reguliere auto's maakt het qua tijd vaak niet veel uit als je af en toe wat zachter rijd over de snelwegen en wat sneller optrekt bij stoplichten en zo. Maar de auto is dus niet geschikt om 130 te rijden voor langer dan 10 minuten of zo.
- voorverwarmen: in de winter kun je aan de laadpaal thuis voorverwarmen, zodat de auto lekker op temperatuur is en het ijs verdwenen. Dat is wel handig.

Kosten
Voor mij was de afweging een benzine auto te kopen van rond de 5-6k of deze van 9,5k. Uiteindelijk ben ik blij dat ik deze heb gekozen. Ik rij 15kw per 100km wat neerkomt op 3 euro per 100 km. Omgerekend naar benzine zou ik dus 1 op 50 rijden! Hoewel je betaalt voor de accuhuur (zodat je verzekerd bent van een topaccu) betaal je geen wegenbelasting dus dat heft elkaar mooi op. Ik ga ervan uit dat ik elk jaar zo'n €1000 bespaar aan brandstofgebruik. En ik probeer deze auto echt zo láng mogelijk te rijden. Zeker als mijn zonnepanelen zichzelf hebben terugverdiend dan wordt het nog goedkoper...

Onderhoud
Qua onderhoud is het simpel: in twee jaar tijd is er eigenlijk niets gebeurd op 1 vervelend voorval na. Een bout van de draagarm van de motor was afgebroken(!) wat ze bij Renault nog nooit hadden meegemaakt. Dit kostte 1100 euro helaas en ik vond de Renault service daar ook ronduit waardeloos. Verder geen kosten gehad...op het vervangen van een filter na. O ja, en het blauwe plastic bladdert van de Renault logo's af....maar goed.

Mijn conclusie na 21 maanden en 23000 km...
Elektrisch rijden is op deze manier ideaal en ook nog een stuk minder slecht voor het milieu. Ik zou niet anders meer willen. Het is dat ik met drie kinderen nog een andere grote auto nodig heb (zeker omdat we in een plaats wonen zonder goed openbaar vervoer en mijn vrouw en ik beiden een auto nodig hebben voor woon-werkverkeer) en ik nog geen Tesla of ipace kan betalen, maar anders zou ik niet meer fossiel rijden. Mijn oude Volvo's V40 gaat er over een maand echter wel uit voor een Mitsubishi Outlander phev denk ik. Alhoewel die auto verguisd is als profiteur bak voor zelfstandigen denk ik er wel zeer zuinig mee te kunnen rijden en de auto te gebruiken zoals ie bedoelt is. IPV dat al die auto's nu geëxporteerd worden en nooit meer elektrisch rijden. Dan denk ik per jaar nog een paar keer te moeten tanken bij vakanties en bij wat langere ritten met de hele familie maar verder niet meer....en dan over een jaar of vijf a zes ook over naar een volledig elektrische 'grote' auto.

Geen extra kosten....weer wat maanden verder

  • 118.000 km

Geen kosten meer gehad.. inmiddels auto 2,5 jaar aan het rijden. Langzamerhand merken we dat we zeer voordelig rijden....hopelijk blijft het karretje nog zeker een jaar of 2,5 doorrijden. Dat was mijn doel.

Na 3 jaar rijden

  • 123.500 km

Wederom half jaar verder. Geen kosten gehad, op nieuwe banden na. Tikken nu 37500 km aan met de auto. 12500 per jaar.

Als de accu de komende jaren net zo weinig degenereert als de eerste 7 jaar (nu 2 procent minder als nieuw) dan verwacht ik er minimaal nog 25000 mee te rijden. Maar eigenlijk wil ik er nog 10 jaar mee doen. Dan wordt het pas echt milieuvriendelijk. Of beter gezegd 'minder milieubelastend'.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Zoe

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens