Smart forfour EQ comfort Plus (2019)

autoreview

Smart forfour EQ comfort Plus (2019)

Signalement

Uitvoeringforfour EQ comfort Plus
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst5 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Elektrisch, maar dan voor particulier

  • 5 km

Na een klein jaar rondrijden met deze Smart toch eindelijk maar eens een review. Het betreft een keer geen bijtelling verhaal, dus particulier elektrisch rijden kan ook, maar je moet er wel e.a. voor over hebben. Zie onderstaande.

Veel mensen leggen uit: waarom? Laat ik daar ook maar mee beginnen. Onze vorige kleine auto had een roestend subframe, einde oefening. Toen moest er iets anders komen. Ik had altijd al de wens om elektrisch te gaan rijden, en na wat rondkijken kon dit via een scherpe private lease van de ANWB. Rekenen, dubben... Private lease leek me namelijk niet het meest verstandige, maar de milieu factor begon zwaar te wegen... Kortom, ik ging woon-werk met deze smart doen. Aangezien ik op de Hi Tech Campus in Eindhoven werk is range geen probleem. Als men daar geen auto op kan laden, dan kan het nergens.

Februari 2019 was het zover, elektrisch rijden. En dat bevalt akelig snel heel goed. Het optrekken, remmen zonder dat je het gevoel hebt je remblokken op te eten, en vooral: geen fijnstof en andere troep uit de uitlaat (want die zit er niet op). Uiteraard ben ik het gebruikelijke tegengas wel gewend op dit punt, kolen centrales, kobalt, enz. Maar feit blijft: geen lokale emissie en zeer efficiënt energie gebruik. De gedachte van het belang van punt 1 (lokale emissies) is vooral ontstaan toen ik met m'n Focus diesel in België rond reed. Heerlijke auto, maar er begon wat te knagen als ik in m'n achterruitspiegel keek tijdens het optrekken. Ik woonde zelf aan een zeer drukke straat, en in een land waar zelfs de kleinste boodschappen auto's op diesel reden (periode 2012 - 2017), weet je zeker dat de asgrijze afzetting op de tuinmeubels niet zomaar ergens vandaan kwam... Het was ook de tijd van dieselgate en de tijd van een defecte EGR klep van m'n Focus. Toen ben ik me eens in 'diesel' gaan verdiepen... Roetfilters, adBlue, allemaal lood om oud ijzer wat betreft lucht kwaliteit. (bescheiden mening gestaafd aan feiten). Kortom, weg met de diesel (en zo geschiede, de Focus werd een Fiesta op benzine) Punt 2: elektrische auto's zijn nu eenmaal zeer efficiënt als het om energie gebruik gaat, geen warmte, carnot circuit enz. En gelukkig doen batterijen het langer dan gedacht, waardoor de 30 tot 50% CO2 reductie (zie ANWB elektrisch rijden monitor) aan de krappe kant zal zijn. En los van waar de stroom vandaan komt; het blijft een gaaf idee om 1 op 100 te rijden (naar benzine omgerekend).

Deze motivatie zal zeker niet iedereen delen, maar het is in elk geval duidelijk. Na 22000 kilometer kan ik de auto zeker aanraden, als je kan leven met de actieradius. In de zomer, met 'hypermilen': 160 km. In de winter, gewoon lekker doorrijden: 100 km. Voor mijn woon-werkverkeer (2 x 55km) kan je dus nagaan dat ik in de zomer heen en weer kan op een lading, en in de winter op m'n werk aan de laadpaal sta. Iedereen die een dergelijke auto overweegd: ga zeker voor de 3 fase optie (nu standaard, maar bij eerdere modellen niet), dat maakt de auto veel bruilbaarder omdat een DC lader optie ontbreekt. En terug gerekend naar de accu capaciteit is 22 kW opladen voor een smart (17,6 kWh) ongeveer hetzelfde als een tesla met 120 kW DC op te laden.

Het is verder een zeer snelle (onder de 60 km/h) en wendbare auto. Af en toe kan ik me niet inhouden bij stoplichten, vooral als er iemand naar me kijkt op een manier van 'aan de kant met die koektrommel'. Behalve andere EV's zal er weinig sneller uit de startblokken zijn namelijk. Enfin, snelweg gaat prima, naar ik begrijp een stuk beter dan Renault evenknie Twingo vanwege zijwind correctie. Vergeleken met een vrij lauwe ford fiesta (1.25) kan je wel merken dat ie iets minder lekker op de weg ligt. Dat zal onder andere komen door de stugge vering. Scherpere bochten op de snelweg geven je soms het gevoel dat je wat hoog zit en langzaam wegschuift, terwijl de befaamde Ford onderstellen zich meer vastbijten en mooi de bocht doorkomen (mijn leken-beschrijving). Het kan ook aan de stoel liggen (zie onder) Verder is de wegligging wel goed, getuige het lage zwaartepunt, maar het is uiteraard geen kilometervreter. Ik ben er mee naar Sassenheim, Deventer, Middelburg, Heerlen en het Belgische Hasselt geweest (met eventueel een 22 kW paal onderweg), maar als je haast hebt moet je een andere auto pakken. Leuk feitje; in België kan je nog een stuk meer gratis opladen dan in NL.

Het interieur ziet er wel leuk uit naar mijn mening, maar wel wat veel plastic. Stoelen zijn mooi en van goede kwaliteit, maar de zitpositie is toch iets waar je aan moet wennen. Je zit vrij hoog en rechtop (vanwege de batterijen en de geringe lengte van de auto). Vlakke 'laadvloer' is wel handig om spullen mee te nemen. Verder passen kinderzitjes e.d. prima achterin, al zit m'n dochter nog al eens te klieren met de stoelverwarming (elke stoel heeft z'n eigen verwarming). Upgrades in de vorm van multimedia (ik heb android auto aan de praat gekregen), glazen dak en winter pack (stoel verwarming en meer isolatie) zijn allen ook aan te bevelen. Het glazen dak geeft een meer ruimtelijk gevoel, wat wel handig is in zo'n kleine auto.

Verbruik zit zo tussen de 14 en 17 kWh / 100 km (zomer / winter). Opladen kan prima aan met meegeleverde 'druppellader' (2 kW). Ik kwam er wel achter dat je een geaard stopcontact moet hebben (wel zo veilig), anders werkt ie niet. Maar ik kwam er met de Smart/Mercedes dealer achter dat de 2 kW lader samen met hoge zomerse temperaturen (35+) tot koeling problemen kan leiden. Dan is de auto wel aan het opladen, maar als je vervolgens na ontkoppelen weg wil rijden geeft ie waarschuwingslampjes en kan je niet starten. Dat is niet het geval met een reguliere laadpaal (waarbij met een hoger vermogen de batterij heter zal worden overigens...), maar wel met de 2 kW lader. Kortom, ik heb nu thuis ook een 'fatsoenlijke' laadpaal, waarmee hij in een kleine 3 uur vol kan zitten (6 - 7 kW, afhankelijk overig verbruik in huis). Ter vergelijking: aan een 22 kW paal of fastned ben je in 40 min 80% verder. Na 80% gaat de laadsnelheid langzaam omlaag tot zo'n 15 kW.

De app werkt wel, maar niet geweldig. Je kan goed zien hoe het opladen gaat (SoC), maar de interieur voorverwarming heeft wel eens kuren. De auto zit op het vodafone netwerk denk ik, en laat dat nu net een slecht netwerk zijn in het dorp waar ik woon. Verder is de android versie meer stabiel van de apple versie van de app.

Kortom, 22 000 km vrolijk rondgereden zonder noemenswaardige problemen, op de batterij koeling na. Opladen gaat zo snel dat je altijd wel weg kan (mits 22 kW publieke paal in de buurt), maar als enige auto zou de actieradius voor velen een brug te ver zijn. Voor ons ook, aangezien we nog altijd een bezine Fiesta voor de deur hebben staan. Sinds kort zitten er op de smart winterbanden wat z'n weerslag op het verbruik heeft, maar verder zijn de eerste winterse kilometers ook prima bevallen. Interieur voorverwarming (mits goed vodafone netwerk) is geniaal in de winter.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens