Renault Zoe Life (2016)

autoreview

Renault Zoe Life (2016)

Signalement

UitvoeringZoe Life
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst55.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze rijervaring met 3 Renault ZOE's

  • 40.000 km

Eerst een korte introductie;
We hebben duurzaamheid binnen het bedrijf als een van de uitgangspunten en konden een ruim jaar geleden een mooie slag hierin maken door de diesels in te ruilen voor door Nederlandse wind aangedreven elektrische auto’s. Dit spaart per jaar ongeveer 3.500 liter diesel.
Hiervoor hebben we 3 ZOE’s R240 gekozen, voornamelijk omdat op dat moment de opgegeven actieradius een stukje groter was dan de tweede keuze, de Golf E. 240 kilometer voor de ZOE ten opzichte van de 190 voor de Golf.

Van de Renault dealer Indumij hebben we in de zomer van 2015 een week lang een ZOE meegekregen die we konden testen. Dat lijkt lang om de auto te leren kennen, maar in de praktijk geef je de aandacht aan elektrisch rijden en ben je minder bezig de auto zelf te beoordelen.

Elektrisch rijden is heerlijk. Hoewel het rijden op een pedaal bij de ZOE niet altijd mogelijk is, blijft elektrisch rijden fantastisch. Zelfs met de niet al te hoge 88PK van de ZOE schiet hij vooruit en blijft ook boven de 100 nog best prettig doortrekken. De 220Nm koppel van de elektromotor trekt de auto prima vooruit en vanaf stilstand tot de begrensde 140Km/u (op de teller) gaat volledig vloeiend zonder enige schok of hapering. Meer PK’s mag maar is zeker niet nodig om vlot in het verkeer mee te komen.
Ook het remmen verloopt vloeiend en als je de rem harder intrapt is het verschil tussen regenereren en echt remmen niet te voelen. (Dit is ook wel jammer want je kunt niet de grens opzoeken waarop de energie verloren gaat).
De wegligging is redelijk, kan wel beter maar is niet storend. Het zware accupakket is voelbaar in bochten maar is laag ingebouwd waardoor het zwaartepunt iets boven de wielen ligt. Bij te veel gas in de bochten corrigeert de elektronica direct door het vermogen van de motor flink terug te schroeven.


Dan gelijk maar het grootste pijnpunt, de accu.
Renault schermt met de totaal onrealistische NEDC-norm waarbij de 22kWh modellen 240 kilometer zouden moeten kunnen rijden, de inmiddels nieuw geïntroduceerde 43kWh versie wordt al wat minder optimistisch maar toch met 400 kilometer aangeprezen. In de zomer is dit haalbaar, mits 2 meter achter een vrachtwagen geplakt die 80km/u rijdt. In de winter echter is dit een compleet onrealistische waarde, wanneer de temperaturen teruglopen naar onder het vriespunt is met levensgevaarlijke fratsen achter vrachtwagens met halfbevroren ruiten ternauwernood 110 kilometer uit het accupakket te persen.
Let wel, zonder gebruik van de kachel, deze is leuk voor korte ritjes in de stad. Vriest het buiten dan vriest het binnen…. het nieuwe rijden bij Renault!

Verwacht als je op de snelweg ‘normaal’ met het verkeer mee wilt rijden en een binnentemperatuur van 20 graden in de auto wilt hebben niet meer dan een 50 tot 60 kilometer te halen, minder dan een kwart waarmee Renault de klanten voor haar ZOE lokt!

Waarom komt Renault dan toch met het lokkertje van 240 kilometer (nu dus 400) weg?
De opgave van de actieradius is gebaseerd op de NEDC-norm. Deze norm is ontwikkeld in 1970 en 1990 en voor het laatst bijgeschaafd in 2000, lang voordat elektrisch rijden grootschalig werd geïntroduceerd. Hoewel deze norm als volledig onrealistisch bestempeld wordt, is dit nog steeds de enige norm waar auto’s mee vergeleken kunnen worden. In de praktijk kun je hier in zijn algemeenheid best in de buurt komen, mits max 90 km/u gereden, optrekken met veel beleid en remmen zo veel mogelijk te voorkomen.

Waarom gaat het dan toch zo mis bij de Renault ZOE’s? Binnen de norm mag een fabrikant de auto stabiel op een temperatuur tussen de 20 en 30 graden mag brengen alvorens de testen uit te voeren.
In de praktijk zal de uitkomst van de norm bij benzine en dieselauto’s bij vorst ook wel iets afwijken, maar dit zijn vooral met de huidige generatie auto’s slechts kleine verschillen.

Bij elektrische auto’s is er echter een compleet ander probleem aan de orde, de accu presteert optimaal op kamertemperatuur maar de efficiëntie loopt zeer sterk terug zodra de temperatuur daalt.
Daarom zorgen veel fabrikanten zoals Tesla en Hyundai (en bij Volkswagen als optie aangeboden) dat het accupack altijd op de optimale temperatuur wordt gehouden. Uiteraard kost deze verwarming van het accupack ook elektriciteit en neemt daarmee de actieradius iets af, maar het staat in geen verhouding met het rendementsverlies als de accu op het vriespunt komt.
Hiermee halen Tesla en Hyundai in de winter dus ook een actieradius die in de buurt van de zomerwaarde uitkomt.

Renault weet van deze problemen af, maar vond het niet nodig een verwarmingssysteem in de accu in te bouwen. Hiermee brengen ze willens en wetens een auto op de markt die in de winter minder dan de helft van de NEDC-norm haalt, terwijl er in alle marketing niet over gerept wordt, hoogstens dat de prestaties in de winter afnemen. Dit is niet correct, de auto wordt in de winter een volledig onbruikbaar ding, indien gebruikt voor wat serieuzer gebruik.

Renault vindt de accuprestaties overigens geen enkel probleem, de accu functioneert normaal en hij voldoet ook in de winter volledig aan de NEDC-(zomer)testresultaten.

Dus vriest het buiten, dan vriest het binnen ook. Het is een constant gevecht iets door de aangeslagen ruiten te zien, want blower aan is automatisch ook kachel of airco aan en dat kun je je niet veroorloven.
Er is helaas niet nagedacht over het verwarmingssysteem.


Dan het ontwerp van de auto.
De auto is duidelijk afgeleid van een standaard Renault, bijvoorbeeld de Capture. Echter zijn de portieren voor langer en achter korter en de achterklep ook langer. Het sluitwerk is echter hier niet op aangepast, dus de voorportieren vallen als de auto maar iets scheef staat geparkeerd vanzelf tegen de naast geparkeerde auto aan. (Een van onze auto’s maakte direct na ophalen vanaf de dealer zo al de eerste deuk bij een buurman).
Uitstappen met kinderen betekent kinderen op de voorstoel laten zitten, uitstappen en omlopen om het portier open te doen om zo een deuk bij de buurman te voorkomen. De onderbouwing vanuit Renault is dat er geen deurvangers in dit model zijn ingebouwd. Dichtgooien moet trouwens wel erg hard anders sluiten de portieren niet.

De achterportieren veren op hun beurt zo sterk terug dat deze soms vanzelf een stuk dichtgaan, meestal net als je iets van de achterbank pakt. De vorm van de portieren is absurd. Er zit een bizarre uitstekende hoek aan het voorportier, die bij ongeveer elke passagier de eerste keer in het gezicht of nek komt. Er is geen enkele auto op de markt waarbij de bovenkant van het portier zeker 15cm uitsteekt vanaf de plaats waar de handgreep zit. Achter is dit omgekeerd, hier zit het uitsteeksel op gezichtshoogte van kinderen, die dus met regelmaat een punt in het gezicht krijgen.

De veren van de achterklep zijn veel te slap. Ook in de nu nieuw verkochte auto’s zitten deze te slappe veren. Je kunt na het openen van de achterklep zien welke temperatuur het is, bij nul graden moet je het hele stuk zelf omhoogduwen, bij 10 graden blijft de klep horizontaal openstaan. Na een paar keer bijna tegen de halfgeopende klep gedoken te hebben weet je dat deze niet vanzelf helemaal open gaat.
Bij vorst moet je de klep zelf helemaal naar boven duwen en blijft íe net omhoog staan. Met wat ervaring kun je aan de stand van de achterklep zien hoeveel kilometer je af kunt leggen met een volle accu.

Ook het klepje voor de laadstekker is zo vanaf een prototype overgenomen. Niet alleen gaat het laadklepje vaak spontaan open (geeft een hele grote rode knipperende knop in het dashboard), maar het daaronder liggende binnen klepje gaat zwaar open en heeft smalle scherpe plastic randen. Bij vorst is dit een heerlijke nagelbreker.

Dan het interieur. Hier geld, er moest bespaard worden. Veel bespaard. Verwacht met een klap terug in de tijd te gaan tot aan het Renault 4 tijdperk. Een deelbare achterbank, een opklapbare achter zitting, kunststof stootbeschermer rond de kofferbak, kledinghaakje achter, spiegeltje, alles wat je eigenlijk verwacht in een moderne auto ontbreekt. Dit levert in de praktijk hilarische tafrelen op, leg je iets op de platgelegde achterbank dan ligt dit met 30 graden schuin naar beneden. 2 pakken van de Ikea zijn er niet in te leggen zonder dat de bovenste vanzelf naar buiten schuift.

Het plastic dashboard was eerst in wit uitgevoerd, maar ook de na de terugroepactie geplaatste zwarte spiegelen zo sterk dat het soms bestuurders verblindt. Ook kent de auto een behoorlijke dode hoek naast de voorruit waar soms auto’s echt in kunnen verdwijnen.
Bij aflevering liggen de dopjes die de deurschroeven aan het zicht moeten onttrekken al los in de bakken, ook vallen knoppen uit het dashboard spontaan uit elkaar. Er is slecht nagedacht over het gehele ontwerp. De armsteun heeft een dikke naad, precies op de rand, waar je dus op steunt. Ook breekt deze bij iets te zwaar leunen gewoon af van de twee parkertjes waar hij mee vast is gezet.

De bekerhouders zitten daar pal onder zodat je die niet kunt gebruiken. Ook de laadplug zit dermate in een hoek dat alleen een gebogen plug daarin past.
Nog een misser, stap je in dan gaat direct het dashboard volledig aan, het lijkt dat je al op de startknop hebt gedrukt, echter moet dat nog wel. Vergeet ook de bekende grote Renault sleutelkaart niet te plaatsen.

Dan het elektrisch systeem. De Renault is uitgerust met een online link systeem. In de app kun je de actuele accu en laadstatus bekijken, echter na een jaar hier naar vragen heeft dit slechts een dag gewerkt (dit geldt voor alle 3 de auto’s). Ook het grote display in de console is zo overgenomen uit een normale Renault. Het voordeel is dat alle benzinepompen en Renault vrachtwagengarages weergegeven worden. Wil je de laadpalen ook zien, dan mag je dit bij elke rit diep in het menu opzoeken en aanzetten. Dit doe je overigens maar eenmaal, want het overzicht van de laadpalen loopt zo ver achter dat er nog geen 5% van de palen in staan.
Wel handig is de functie die automatisch een laadpaal plaatst op de locatie waar de auto ‘s nachts vaak staat, jammer dat de paal zelf wel ontbreekt.
Ook de TomTom loopt zo ver achter dat je beter Google Maps op de smartphone kunt gebruiken als je rechtstreeks je bestemming wilt bereiken. Een wat recentere versie mag je meteen kopen.

Wat is er nog meer te vertellen… de knop van de verwarming die je heel langzaam moet klikken anders pakt hij de standen niet. (Handig als je de verwarming wilt uitzetten omdat je anders de bestemming niet haalt, maar later merkt dat hij toch nog aan staat). Dezelfde knop valt spontaan tijdens het rijden soms ook uit elkaar. De richtingaanwijzer die op rotondes niet blijft hangen, het dashboard wat aangeeft dat hij 99% opgeladen is vanaf in het echt 80-99%. De voorverwarming die met de afstandsbediening te starten is maar meestal niet aan gaat, het onderhoudslampje wat zo fel brandt dat het lijkt of je voorganger op zijn rem trapt (vooral in het donker erg fijn)……
Het knopje van de ventilator activeert de timer stand vaak ongewild zodat je eerst weer op home moet drukken, de radio keert bij starten auto niet terug aar een basis geluidsniveau.
De grote Renault logo’s aan de voor en achterzijde die al na een jaar afbladderen…

Het is duidelijk, wij zijn niet tevreden over de auto, de accu, het ontwerp, de afwerking en de manier waarop Renault reageert op de klachten. De dealer verschuilt zich achter het feit dat ze ook alleen maar verkopen wat Renault ze levert en alle klachten hebben nieuwe modellen ook, dus is het geen service issue.
Het is jammer, wij zitten er nog een paar jaar aan vast, maar we hopen dat we hiermee voor potentiele kopers de keuze voor een auto makkelijker hebben gemaakt.

Onze conclusie; het is een zeer slecht ontworpen auto, waar vanaf de tekentafel niet gekeken is naar het doel, namelijk een auto ontwerpen die behalve op electriciteit rijdt ook functioneel en intiutief is. Hadden ze bij het ontwerpen maar een heel klein beetje gekeken naar de instappers van Volkswagen/ Seat etc. dan had er een kwalitatief maar ook in het dagelijks gebruik zo veel betere en fijnere auto tot stand gekomen.
De arrogantie van Renault en het totaal niets doen aan onze klachten van de dealer (Indumij) maakt het rijden in de ZOE's tot een dagelijkse ergenis.
Ons advies, kijk eens goed in de showroom naar de auto, deuren, afwerking etc.en zoek een fijne auto uit bij een ander merk.

Onze ZOE's gaan weg!

  • 55.000 km

Update 20 oktober 2017. Ergens op 50.000 tot 60.000 kilometer, de auto staat al zo lang bij de dealer dat we de stand even kwijt zijn en inmiddels al weer 8.000 kilometer met een leen-ZOE gereden.

We zijn blij, onze 3 ZOE's gaan de deur uit! hoera!!!

Het is genoeg geweest, irritaties en ergernissen gecombineerd met een winter die voor de deur staat waarin de accu weer halveert in bereik....
Vooral voor de ZOE rijder die de meeste kilometers maakt (ondergetekende) is het rijden in de ZOE een dagelijkse frustratie geworden.
Letterlijk elke andere leenauto is een verademing geworden om even niet in de ZOE te hoeven rijden.

Het altijd irriteren aan een laadklepje wat van zelf open springt (met de grote knipperende rode knop in het dashboard, ja ook op de snelweg gebeurt dit), niet werkende app, het ontbreken van laadpalen in de navigatie, de luxe van een 1975 willekeurig model auto, het haperen van de oplaadcommunicatie, richtingaanwijzers die je op rotondes letterlijk vast moet houden... ga maar door.
Als je 10.000 kilometer per jaar rijdt dan zal de ZOE prima bevallen. De automaat is heerlijk en je zit hoog en ZOEft bijna geruisloos.
Maar voor zakelijk gebruik waar een 35.000 kilometer per jaar makkelijk wordt gehaald stapelen de irritaties zich dagelijks in een te hoog tempo op. Dan moet een auto doen wat íe hoort te doen.

We wilden na anderhalf jaar wel eens een werkende app (altijd door de regen moeten gaan kijken of je auto al vol is, terwijl op de site zo'n mooi verhaal over de app staat) en hebben een auto met wat druk erop ingeleverd.
Na 6 weken kwam deze terug, inderdaad, met een werkende app maar nog steeds zonder laadpalen in het overzicht (staat ook zo mooi op de website)....
Toen de laadpalen erin waren gezet, werkte de app weer niet. Enfin, plaatje compleet maken, 6 weken een leen ZOE gekregen van het 'nieuwe' type (gelijk aan de oude alleen een grotere accu).
Deze bij een weekendje weg aan een FastNed stekker gehangen en poef een aardige rookwolk en de laadconnector gesmolten. (FastNed blijkt dagelijks een belletje te krijgen van een ZOE rijder dat het opladen niet lukt, als vergelijk, tot nu toe is er niet een klacht van een Leaf binnen gekomen, dat zegt wel wat...
De connector past fysiek ook niet, het palletje wat de stekker moet blokkeren hoor je een aantal keer proberen in het gaatje te gaan maar dit past niet op de een of andere manier.

Van de sleepdienst een leen Corsa gekregen en weer zo vreselijk genoten dat alles gewoon normaal werkt dat de beslissing duidelijk werd, genoeg is genoeg. We hebben lang genoeg ons best gedaan met deze dramatische auto’s te rijden.

De leasemaatschappij wilde gelukkig graag een tevreden klant houden en wilde wel meewerken aan een oplossing (ze waren alle gezeur ook wel zat ondertussen).
We gaan voor E-Golfjes. Fantastische auto's, rijden heerlijk en alle denkbare opties zijn leverbaar (en werken ook).
In vergelijking met de nieuwe ZOE is er zelfs nauwelijks prijsverschil (kijk wat de Golf allemaal standaard heeft ten opzichte van de ZOE waar je een paar zaken als optie kan kopen). Hoe kan het toch, de meest uitgeklede halve haperende conceptcar tegenover een perfect uitgedachte en afgewerkte Duitse tegenhanger, voor bijna dezelfde prijs.

Als dank voor de arrogantie van Renault niets aan onze klachten te doen en ook de dealer in zijn hemd te laten staan (die staan er ook maar tussenin zonder dat ze veel kunnen) presenteren we hierbij nog onze lijst met 75 verbeterpunten. Wellicht leert Renault er iets van, maar gezien de laatste 2 jaar.... wij weten het antwoord. In ieder geval voor ons einde van een hoofdstuk, einde frustraties en nooit meer Renault.

Oh ja… bijna vergeten, de ZOE kent ook een pluspunt! Alle openbare laadpalen en de palen voor thuis bieden op dit moment wisselspanning aan. Openbare palen bieden vaak 11 of 22KWh aan vermogen. Elke ZOE kan met minimaal 22KWh wisselspanning laden en omzetten naar gelijkspanning voor de accu. Alle andere merken kunnen uitsluitend snelladen met gelijkspanning, dus bij FastNed of Allego (de grote kasten aan de snelweg). Wisselspanning kan met 3,5KWh (Opel Ampera -ook het nieuwe model-, de Hyundai Ionic), 6,6KWh (Leaf -ook het nieuwe model-) en 7,5KWh (Golf). Kan de laadpaal dus 22KWh aanbieden en dat kunnen er best veel, dan kun je met de ZOE 3 tot 6 maal zo snel opladen als eerder genoemde modellen. Nadeel is wel dat als je de 22KWh ZOE hebt, deze bij FastNed (mits je het werkend krijgt) ook maar met 22KWh staat te laden, de andere merken doen dit dan met 50 of 60KWh.
De 40KWh ZOE kan dan weer wel met 40KWh laden bij FastNed, maar kent een iets lager bereik. Tevens hebben wij nog nooit een laadpaal gezien buiten FastNed welke meer dan 22KWh levert op wisselspanning, dus deze uitvoering heeft niet zo veel zin.

Onze 70 verbeterpunten:

1 De belofte van de 240 of 400 kilometer van Renault… wees eerlijk, Volkswagen geeft maximaal 300 kilometer af in de praktijk voor dezelfde capaciteit accu als de 400 van de ZE40.
2 Het ontbreken van de accu verwarmer (ja, ook in de nieuwe versie klapt het bereik samen met de temperatuur naar beneden). Was helaas geen optie en is nog steeds geen optie, bij de Golf wel (warmtepomp).
3 Het vaak niet willen opladen, waarom start het laden in een E Golf 20x zo snel?
4 Als het dashboard zegt 99% opgeladen, dan is dit pas 80%. Die laatste 20% zijn vaak critisch of je je bestemming haalt!
5 De hele harde fluittoon bij het opladen, irritant want je weet dat je de omwonenden bij de laadpaal flink overlast bezorgt.
6 Het binnenklepje van de laadingang wat zo lekker scherp is en klemt.
7 Waarom moet je eigenlijk op de afstandsbediening klikken om je laadklepje te openen? Kan toch gewoon met de portieren mee gaan….
8 Het laadklepje wat te pas en te onpas open springt, knipper knipper knipper…. Ohh wat irritant!
9 Tsja laden… opladen bij FastNed? Vergeet het maar.
10 Gevaarlijk, de ZOE kent een levensgrote dode hoek rechts bij de raamstijl, er zit een klein ruitje maar daar zit de spiegel achter.
11 Eveneens erg gevaarlijk voor bepaalde lengte bestuurders, het dashboard kan erg spiegelen en verblinden, ook de tweede versie van na de terugroepactie.
12 De voorportieren waar de deurvangers in ontbreken (klap tegen je buurman aan) en waar de punten in je gezicht kunnen komen (volwassenen).
13 Dezelfde voorportieren die alleen sluiten bij hard dicht gooien en grepen hebben waar je velletje makkelijk tussen komt.
14 De achterportieren die terug zwiepen en hoe bijzonder, die bij kinderen in het gezicht kunnen komen door het uitsteeksel.
15 Dezelfde achterportieren, dat rare greepje, niet meer doen Renault, erg onhandig.
16 Eerst alle deuren moeten sluiten en dan pas met volle handen op het knopje van op slot kunnen klikken.
17 Of bij de luxere optie met automatische vergrendeling, gaat al op slot als je bij je achterklep aankomt.
18 En ook bij de versie met automatische vergrendeling, deze geeft een harde piep bij afsluiten, excuses buren bij laat thuiskomen…. Kan niet uit worden gezet.
19 En waarom de knopjes dan op de portieren als je draadloos ontgrendelt om toch te moeten klikken voordat de portier open gaat?
20 En waarom zo'n onhandig grote kaart als sleutel en niet gewoon een normale autosleutel?
21 De gasdrukveren van de achterklep, lees de temparatuur af van de stand van de klep, of stoot je hoofd.
22 Het niet normaal plat kunnen van de rugleuning van de achterbank (let op, met een schroevendraaier kun je omgekeerd assembleren en trek je de leuning er zo uit!).
23 De knoppen van de airco/ verwarming, wanneer staat de boel nou aan of uit?
24 Hetzelfde voor het dashboard, altijd maar op die aan/ uit knop drukken omdat het lijkt alsof de auto nog aan is.
25 De startknop, waarom reageert de auto daarna zo langzaam, op knop drukken en in achteruit, nee te snel, Franse regeltjes overtreden dus eerst weer naar P en wachten of eerst nog een keer verplicht uit en aan.
26 De richtingaanwijzers die niet blijven hangen in bochten of meteen doorklikken als je ze een klein duwtje geeft…. Of gewoon vaak niet reageren bij een klein duwtje.
27 Indien als optie gekozen, de automatische verlichting schakel je makkelijk uit door het bedienen van de richtingaanwijzer, listig als het donker wordt.
28 Het uiterst goedkope ontwerp van de roostertjes, hoe lang blijft dit heel?
29 De ventilatieroosters die uitsluitend in je ogen kunnen blazen en niet naar beneden kunnen worden gedraaid
30 Het zoem geluid om voetgangers te waarschuwen, altijd wanneer je start handmatig uitzetten anders hoor je de hele tijd die irritante space noice… (echt handig in de file ook).
31 De laadtimer die per ongeluk geactiveerd wordt bij het draaien aan de knop van de fan.
32 Nogmaals de knop van de fan, vooral rustig draaien, anders houdt het systeem het niet bij.
33 Traag…. waarom werkt alles in het display zo traag….. En kan die animatie alsjeblieft uit….
34 Het ontbreken van de laadpalen in de navigatie.
35 Ja, de navigatie…. Weet je nog, 3 jaar geleden was hier nog geen weg…. Of, he, we rijden in de zee! (2e Maasvlakte).
36 De app… wanneer gaat ie werken?
37 Vanaf dezelfde pagina op de website, al die mooie applicaties in je R-Link…. Uhhh mail en zo? Wanneer wordt dit dan vrij gegeven voor gebruik?
38 De radio, mag deze bij het starten op een maximaal geluidsniveau en niet knetter hard erin knallen omdat Bluetooth geluid zacht stond op telefoon de vorige keer?
39 De kwaliteit van de Bluetooth audio is heeel bedroevend.
40 De achteruitrijcamera, mits als optie gekozen, reageert meestal pas als je al weer vooruit rijdt.
41 In dezelfde categorie stukje erger, het grote display loopt met regelmaat vast, soms na 10 seconden gaat íe weer leven, soms na uitzetten pas weer.
42 Kinderen zitten voorin precies met het hoofd tegen een ijzer ding in de stoel.
43 Het niet kunnen delen van de achterbank.
44 Heb je 'm erin als optie, dan echt zoeken, de knop van de stoelverwarming zit bij je voeten! Ook niet echt duidelijk waneer aan of uit.
45 Maar als de stoelverwarming aan staat, dan gaat er na 2 seconden wel een felle rode lamp aan in het dashboard.
46 Het dashboard is te dimmen, maar de waarschuwingslampjes niet, de oranje lamp van de stoelverwarming is verblindend in het donker! (Waarschuwingslampjes zijn toch al meedimmend als de verlichting aan gaat vanaf 1970??)
47 De armsteun buigt makkelijk door, zit vast met 2 parkers.
48 De armsteun heeft tevens een dikke naad precies op de rand, elektrisch botje…..
49 De bekerhouders… niet in combinatie met een armsteun te gebruiken.
50 Bij de goedkope versie mag je het knopje van de portierramen ingedrukt blijven houden. Kan toch niet voor een auto van € 30.000,-....
51 Bij de luxe versie gaat het aan de bestuurderskant automatisch… Bij de bijrijder nog steeds blijven indrukken…
52 Alleen de luxe versie heeft handgrepen…. Een kledinghaakje kan niet.
53 Spiegeltje? Alleen de luxere versie, met een handig klepje wat omhoog moet.
54 En de locatie van de knoppen? …… groot grof en onduidelijk.
55 Zo ook cruise control, een deel links op het stuur en een deel rechts.
56 Indien gekozen als optie, de automatische ruitenwisser, totaal onduidelijk welke stand wat doet, proberen in de praktijk is enige manier om 'm goed te zetten.
57 Voor de claxon, precies met een vinger op het tekentje duwen, daar zit het knopje achter, op de rest van het stuur reageert de claxon niet.
58 De gesproken menu's… wat wilt u? Haha laat maar….
59 Het stuurwiel in de goedkope uitvoering, zo plastic en zo glad. Ook uitkijken voor de onderste spaak, hier kun je met je vinger in klem komen te zitten!
60 Goedkoop, alles voelt zo goedkoop in het interieur… de hemel is van een soort zachtboard en deukt direct in bij het minste aanraken.
61 De afdekdopjes van de torx schroeven in de portieren liggen al los bij aflevering.
62 Na een jaar bladderen de logo’s al, voor en achter.
63 Waarom zitten er gloeilampen in een auto waar elke bespaarde Watt je meer kans geeft je bestemming te bereiken? Vooral in de winter telt elk beetje stroom...
64 De laadkabel die op de website is afgebeeld past zo te zien in het meegeleverde tasje, de laadkabel die mee is geleverd in ieder geval niet…
65 De stootbeschermer bij de achterbak mist.
66 Communicatie met Android Auto of Apple Carplay? nope.
67 Aanzetten verwarming via sleutel werkt eigenlijk gewoon niet, bij uitzetten auto moet het in de juiste stand worden klaargezet en dan nog… wanneer doet ie het?
68 Via de App werkt het misschien wel, maar dan moet wel de app werken. Je kunt de verwarming aanzetten via de app, maar uit??
69 De verwarming op afstand werkt overigens alleen als de auto aan de lader hangt. Ook kun je geen temperatuur instellen, dus ??
70 Renault verkoopt dit als een range-extender, een warme auto geeft een warme accu dus beter bereik. Groener kunnen we het niet maken.
71 Wij van Renault beloven plechtig, eind 2016 komt de 40KWh accu beschikbaar voor de 22KWh modellen…. En wanneer komt íe dan echt? 2018 dan of nog even wachten?
72 Nog een extra puntje, als het vriest..... dan vriest het binnen dus ook, want de kachel kun je met de zwakke bevroren accu echt niet gebruiken. (afgelopen winter een week met een sneeuwbal rondgereden....).
73 Waar je dus niet bij na denkt, in de winter is het rendement van de accu maar de helft van de zomer, je verbruikt dan dus bijna twee maal zo veel! Dus ter vergelijk, in de zomer loopt je diesel een op 20, in de winter 1 op 10!

2,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    1
  • Comfort
    1
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Zoe

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens