Noble M12 GTO 3R
Welgemanierd beest
- Luc Vranken
- Eerste rijtest
'Noem een aantal supercars!'
'Okay, eh, Porsche, Ferrari en Noble!'
Als het ooit zover zou komen, dan is Lee Noble (46), managing director van Noble Automotive, een nóg gelukkigere man. Hij is al blij, want zijn bescheiden autofabriek even oostelijk van Birmingham, 200 auto's per jaar maken ze, doet het boven verwachting. Oorzaak is hun jongste model, de M12 GTO 3R van september vorig jaar. De 3R komt voort uit de 'gewone' M12 GTO 3 (kwam in 2000) maar is verfijnder qua onderstelafstemming, heeft een zesbak en ook domweg meer power aan boord. Zodat binnen 4 seconden de 100 wordt bereikt en binnen 9 tellen de 160 km/h eraan gaat. Inderdaad ja, dat zijn serieuze supercar-prestaties….Maar prestaties zijn niets zonder controle. Laat Noble nu juist op dat punt ook bovengemiddeld scoren. Groot-Brittannië is trots op en enthousiast over Noble. Kijken of ze overdrijven.
Te oud voor dat gejakker
Bij het instappen in de GTO 3R blijkt maar weer eens hoe fijn het is om zo lenig en soepel te zijn.., ahum. Je klautert een flink hoge drempel over, met je verkeerde been eerst (stuur rechts!) en vervolgens is het behoorlijk diep als je eenmaal de sportstoel aantrekt. Die zit dan ook meteen als gegoten. Je kan kiezen; of een vierpuntsharnas aan, of de gewone driepunts omsnoeren. De stoelen sluiten zo goed aan, dat ons de driepunts afdoende lijkt. Contact aan, startonderbreker lamleggen en dan kun je kiezen, of met de sleutel starten of met een startknop op de middenconsole. We kiezen voor die laatste natuurlijk. Noble heeft de 3R een 3-liter V6 toegedacht. Maar die lepelen ze er niet zomaar in. In Chesterfield demonteert een mannetje het hele blok om het vervolgens weer op te bouwen met wat aanpassingen hier en daar. Welke dat zijn, dat is het geheim van de smid, maar ga ervan uit dat er drastisch wordt gekort op de ruime fabriekstoleranties. Potje fijntunen dus. Zo klinkt de V6 ook: verfijnd edoch krachtig. We leggen de zwaar geschapen pookknop in linksvoor en we rollen. We hadden net zo goed in '2' kunnen vertrekken, want dat valt meteen op als we Noble rijden; de auto laat zich erg 'vriendelijk' berijden. "Ík word te oud voor dat voortdurende gejakker", zegt Lee Noble, ook de chief-ontwerper, daarover. 'Als ik rustig wil toeren, moet dat ook kunnen met mijn auto.' Het is opzienbarend hoe goed dat gelukt is. Afgezien van die in- en uitstap, de lage zit en het belabberde zicht van de buitenspiegels (binnenspiegel gaat wel) kun je qua bediening een groentje wegsturen met deze Noble. Zolang, zolang je het gaspedaal maar niet serieus intrapt…
Souplesse met brute kracht
Als je de V6 tergt, krijg je de andere kant te zien van de Noble M12 GTO 3R. Dan word je getrakteerd op die superprestaties. Dat gevoel van afgeschoten worden, de kick van G-krachten, het betere kermisattractiegevoel. Alleen echter en spannender, omdat je het zelf in de hand hebt ditmaal. En wat gáát het tekeer. Trap het pedaal tot de vloer en ram stevig, maar gecontroleerd de Getrag-Ford 6-bak bij 6.000 toeren naar een volgende versnelling. Alleen.., kijk even ver vooruit, want het gaat exceptioneel hard. Je voelt je een kamikazepiloot die in volle vaart recht naar beneden het vlees op zijn gelaat alle kanten op ziet vervormen. Zo hard gaat het. Een limited slip differentieel helpt je deze explosie van geweld op de weg te houden zodat de acceleratie n-o-o-o-it ophoudt. De Noble-kick is niet alleen vanwege de puur snelle tijden heel bijzonder, ook het raffinement van de krachtontwikkeling is opzienbarend. Je voelt namelijk geen turboduw. De geleidelijkheid waarmee de turbo's mee gaan blazen is erg knap gedaan. 'En veilig', zeggen ze bij Noble. Want komt de turbo erin met een klap, dan kan het weleens gedaan zijn met de tractie in grensgevallen. Besturing is ook al zo sterk. Wél een grote draaicirkel, maar het gevoel in het Momo-stuurwiel is helemaal goed.
Maar als uit een zijweggetje die spreekwoordelijke sukkel opdoemt, dan sta je er echt helemaal alleen voor. ABS ontbreekt ook op deze doorontwikkeling van de M12. Lang geleden dat we een auto als deze met 18 inch rondom en 225- (voor) en 265-breed rubber (achter) met alleen onze rechtervoet rap tot stilstand moeten brengen vanaf 200 km/h. Lang geleden ook dat we ouderwets blokkeerden. We glijden heel even, de lage koets trekt wat scheef. Als we lossen, komt de Noble weer recht. Gelukkig, bij de tweede keer alweer, krijg je weer dat gevoel terug van het doseren van een rempedaal. Verleer je met ABS.
Glijden, scheeftrekken; het zijn termen die evengoed nauwelijks opgaan voor een Noble GTO 3R in volle vaart. Precies volgens het boekje blijkt de Britse edelman overzichtelijk te oversturen. De achterkant is niet vies van een stapje opzij, maar de controle is nooit compleet weg. Ook in rechte lijn zo hard als kan, toont de M12 kwaliteit in de vorm van een stabiel weggedrag en weinig piep- of kraakwerk. Spelen met het gaspedaal is ook zoiets. Door het verfijnde van de aandrijflijn is de Noble feitelijk behoorlijk vergevingsgezind. 'Keep it simple', is het motto van Lee Noble. Ook een niet-coureur kan boenderen met een GTO, maar alleen een coureur kan ermee racen. En daar gaat het om bij deze auto; zijn verrassende veelzijdigheid in het rijden. Want de bochtige Engelse binnenweggetjes met dat hobbelige asfalt is koren op de molen van ons speeltje van deze dag.
Een speeltje dat ook in Nederland het straatbeeld danig zou opfleuren. Hoe zit dat? Wilfred Amstelveen van het bedrijf StarShip te Almere, is serieus in onderhandeling met Noble Automotive om de auto naar Nederland te halen en druk met de typegoedkeuring. Linksgestuurde versies zijn er al, want de M12 GTO 3R heeft al kopers in de VS, Italië en in Rusland (!) gevonden. De 56.000 Engelse ponden die de auto in Groot-Brittannië kost, gaat uitdraaien op een Nederlandse prijs van ongeveer een eurotonnetje. "En da's relatief scherp voor zo'n mooie, exclusieve Porsche-eter", aldus zakenman Amstelveen.
Clever pakketje
Goed over nagedacht, die GTO van Noble. Het lijkt erop dat de hartstocht voor autorijden en prestaties gezond wordt gecompenseerd door realiteitszin en kostenbewustzijn van de makers. Nadat in Groot-Brittannië de eerste M12 GTO in elkaar was geschroefd en goed bevonden, is doordacht de productie in gang gezet. Motoren komen uit de VS en krijgen in Groot-Brittannië een 'behandeling'. Spaceframe (van staal) en carrosserie (fiberglas) worden gemaakt in Zuid-Afrika (goede kwaliteit, kostentechnisch aantrekkelijk, aldus Noble) en worden op de boot gezet richting Birmingham. In Barwell, standplaats van Noble Automotive, vindt de assemblage plaats en de afwerking.
Op de afdeling ontwikkeling en design staat overigens nu een M12 GTO 400 in de startblokken. Juist ja, met 400 pk. Dit monster, dat uiterlijk niet veel verschilt van de 3R, wordt geheel voor circuitdoeleinden gemaakt met een 0-160 sprint in 8,0 seconden en een stuggere onderstelafstemming.