Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • X-Trail

Nissan X-Trail 2.0 Sport (2002)

Verstand en pret

Nissan X-Trail 2.0 Sport (2002)
  • Autotest
4 december 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Twee auto's hebben is een dure liefhebberij. Maar soms zou het zó leuk zijn om er toch twee te hebben. En dus kun je tegenwoordig steeds meer combinaties kopen. Twee auto's in één: eentje voor op de gewone weg en eentje voor náást de weg.

De Nissan X-Trail is een auto die pretendeert comfortabel en luxe als een personenauto te zijn, maar tegelijkertijd in de prut ook zijn mannetje te staan. Dat ruikt naar een interessante combi van verstand en pret! Voor deze test lieten we de X-Trail Sport met benzinemotor opdraven. In de lange neus zit een 2,0-litermotor van 140 pk. En als je kijkt naar het leeg-gewicht van net geen 1400 kg, dan weet je al dat 't kielekiele gaat worden als we aan het rijden gaan.
De X-Trail heeft een aandrijfsysteem dat door Nissan 'All Mode 4x4' wordt genoemd. Het grote verschil met de systemen in grotere 4x4's (échte 4WD's?) is het ontbreken van een tussenbak voor het kiezen van hoge en lage gearing, voor meer klim- en afdaalvaardigheid. Op het dashboard zitten drie knopjes waarmee je het aandrijfsysteem bedient. Op de eerste staat 2WD – druk 'm in en alleen de voorwielen zijn aangedreven. Veruit de meest economische oplossing, omdat je zo het minst verbruikt. Ideaal natuurlijk voor de asfaltjungle. Met het tweede knopje (auto) laat je de keus voor vóór- of vierwielaandrijving over aan de auto. Wordt het wegdek plotseling een beetje tricky, dan worden in een fractie van een seconde de achterwielen bijgeschakeld. De aandrijfkrachten worden zo verdeeld, dat je 'n optimale verhouding hebt. Druk je op het meest rechtse knopje, dan schakel je de 'lock' in. Dan heb je permanente 4WD – ideaal natuurlijk als je je lekker aan het uitleven bent náást het asfalt.

Groot of klein?
Voor je gevoel is de X-Trail een grote auto: je zit hoog, de voorruit is ver weg en de neus is ook enorm. Toch valt het met de lengte wel mee; een (oude) Honda CR-V is bijvoorbeeld langer. Ook als je rijdt, voelt. De Nissan fors aan. Het best merk je dat in bochten. Hij helt behoorlijk door z'n soepele vering en dan lijkt 'ie topzwaar. Als je je passagiers niet kotsmisselijk wilt hebben, kun je die slingerweg maar beter even links laten liggen. Aan de besturing merk je trouwens ook dat je met een terreinauto onderweg bent. Hij mist wat scherpte, zodat je aan het zagen slaat. Op de rechte weg blijkt de X-Trail wel vatbaar voor zijwind, waardoor hij graag op zoek gaat naar de zijkanten van de rijbaan. Je moet er echt je aandacht bijhouden. Verder schakelt en koppelt 'ie als een zomerzonnetje. Ondanks dat de motor meestal hard moet werken, blijft het geluid beperkt. We zeiden in het begin van het verhaal dat 140 pk voor een auto van bijna 1400 kg niet overdreven veel is. Om mee te komen met het verkeer is het ruim voldoende, maar zou je bijvoorbeeld willen inhalen, houd er dan rekening mee, dat de trekkracht in de hogere versnellig maar matig is. Van 80 naar 120 in z'n vier kost bijvoorbeeld 12,6 s.
Nu gaan we over tot de pret (lees: prut). Hier is de Nissan in zijn element. De soepele vering, die je op de harde weg misschien wel 'ns vervloekt, blijkt in het terrein dé oplossing. Hij gaat makkelijker door kuilen en klimt er met meer gemak uit. Toch: je kunt er leuke dingen mee doen, maar 'n echt hele steile helling op- en afgaan moet je overlaten aan de concurrentie die over lage gearing beschikt. Nissan scoort echt punten als het om comfort, binnenruimte en uitrusting gaat. Zo'n dashboard met metaallook-afwerking is op zich al stoer. Maar die klokkenwinkel in het midden is natuurlijk ook heel apart. En de meters zijn nog goed afleesbaar ook. Superattractie zijn de blikjeskoelers: bekerhouders vóór de roosters van de airco. Over de stoelen weinig klachten. Ze zijn goed verstelbaar (hoogte- en lendensteun op de chauffeursstoel) en geven goede steun. Ze zijn lekker zacht, en zitting en leuning zijn lang genoeg. De
X-Trail in Sport-trim heeft trouwens hele aparte bekleding. Het ziet er een beetje matras-achtig uit met vierkante blokjes erin en heel glad ogende stof. Groot voordeel van een hoge auto: je zit behoorlijk rechtop en daardoor heb je veel ruimte. Ook de uitrusting mag er zijn: automatische airco, zij-airbags, radiootje, middenarmsteun met dekseltje, alu-look pedalen en een verstelbare achterbankleuning. 'n Hoop kleine dingen die opgeteld een rijke indruk geven.
De Nissan is een plezierige auto. Veel toeters en bellen, comfortabel, hoge pretfactor, aangename vormgeving en redelijk terreinvaardig. Op het asfalt kan het echter beter.

Signalement

Merk Nissan
Model X-Trail 2.0 Sport
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 32.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.510 mm / 1.765 mm / 1.675 mm
Wielbasis 2.625 mm
Massa leeg 1.390 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden215/65R16Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,6 s / 18,1 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 221 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Nissan X-Trail
Nissan Nissan X-Trail

Gerelateerde forumtopics

  • Nissan X-Trail (Rogue) | vanaf zomer 2022 leverbaar

    11
    • 27 december 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan X-Trail specificaties
  • Nissan X-Trail occasions
  • Nissan X-Trail video's
Advies en informatie
  • Nissan X-Trail tests
  • Nissan X-Trail gebruikersreviews
  • Nissan X-Trail index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 Connect Edition (2016)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 Connect Edition...

    • 21 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna (2018)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna (2018)

    8
    • 23 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 Business Edition (2016)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 Business Edition...

    6
    • 28 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail 2.5 4WD Sport Outdoor (2006)

    Nissan X-Trail 2.5 4WD Sport Outdoor (2006)

    2
    • 12 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna (2017)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna (2017)

    3
    • 17 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail dCi 177 All-Mode Tekna (2018)

    Nissan X-Trail dCi 177 All-Mode Tekna (2018)

    16
    • 12 april 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail 2.5 4WD Columbia Style (2006)

    Nissan X-Trail 2.5 4WD Columbia Style (2006)

    • 2 juli 2016
meer reviews
Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

26

De Nissan Qashqai is een half jaar bij ons geweest. We reden de 158 pk sterke 1.3 viercilinder...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nissan Pathfinder als extra ruige Rock Creek

    Nissan Pathfinder als extra ruige Rock...

    3
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Officieel: nieuwe Nissan X-Trail [UPDATE]

    Officieel: nieuwe Nissan X-Trail [UPDATE]

    5
    • 19 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Nissan X-Trail debuteert in China

    Nieuwe Nissan X-Trail debuteert in China

    11
    • 29 maart 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Nissan X-Trail vanuit alle hoeken

    Nieuwe Nissan X-Trail vanuit alle hoeken

    21
    • 12 maart 2021
  • Nieuws
    Nu officieel: nieuwe Nissan Rogue

    Nu officieel: nieuwe Nissan Rogue

    39
    • 15 juni 2020
  • Nieuws
    Nissan X-Trail: geteast en gelekt

    Nissan X-Trail: geteast en gelekt

    6
    • 15 juni 2020
  • Subaru Forester – Nissan X-Trail - Dubbeltest

    Subaru Forester – Nissan X-Trail - Dubbeltest

    • 29 mei 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    6
    • 18 mei 2022
  • Achtergrond
    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan verwacht rest van het jaar geen Russische productie meer

    Nissan verwacht rest van het jaar geen...

    4
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan voor het eerst in drie jaar weer winstgevend

    Nissan voor het eerst in drie jaar weer...

    19
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Laurel (1986) - In het Wild

    Nissan Laurel (1986) - In het Wild

    49
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden