Nissan Serena 2.0 SE (1997)

Geen aanrader

Nissan Serena 2.0 SE
De Nissan Serena is net een slagje goedkoper dan de meeste andere volwassen ruimtewagens. Onze 2.0 SE staat bijvoorbeeld voor minder dan 53 mille in de prijslijst. Nu hij onlangs is verbeterd, kan een nieuwe kennismaking geen kwaad.

De verjongde Serena is het duidelijkst te herkennen aan de vlotter gesneden bumper-spoilercombinatie aan de voorkant met de opvallend grote luchtinlaat. Met alles in kleur gespoten is het een auto met een luxe uitstraling. Dat gevoel wordt een beetje tenietgedaan door de blikkerige carrosserie.
De bestuurder wordt in de Serena niet echt verwend. Oorzaak daarvan is de onder de voorstoelen geplaatste motor. Allerlei uitstulpingen van de motorruimte leveren voorin een beperkte bewegingsvrijheid voor de voeten op en een niet optimale instap. De Nissan is niet breed en dat merk je als je het portier dichttrekt: je kunt geen kant meer op. Naar achteren lopen kun je ook wel vergeten. De gigantische middentunnel met de forse pook zit in de weg. In verhouding tot andere ruimtewagens zit je een beetje opgesloten.
De Nissan beschikt over accomodatie voor zes à zeven personen, maar dan blijft er niet zo veel bagageruimte over. Wel kan de achterbank in twee delen tegen de zijwanden worden opgeklapt: meer bagage, ten koste van één of twee zitplaatsen. Als dat nog niet genoeg is, klap je de tweede zitrij ook naar voren. Er is overigens geen afdekking voor de bagageruimte.
Nissan biedt de bemanning voorin stoelen die op de motordeksels zitten. Ze zien er ielig uit, maar niettemin is de zit heel fatsoenlijk. Minder te spreken zijn we over de krappe voetenruimte. De tweede zitrij van de Serena voldoet aan onze comfortwensen, temeer daar er bij deze vierdeurs- versie een eigen regeling voor verwarming en ventilatie voorhanden is. Er is beenruimte en hoofdruimte genoeg, al kun je je voeten niet onder de voorstoelen parkeren, omdat de motor in de weg zit. Die tweede zitrij ziet Nissan als bank voor drie personen, maar dat moeten dan toch wel slanke dennen zijn. Een stapje verder naar achteren zijn we iets minder tevreden - daar is de rugleuning nogal erg kort uitgevallen. Daarnaast is de beenruimte niet riant, maar je hoofd raakt het dak niet. De achterste twee zitrijen zijn om te vormen tot een tweepersoons bed.

Bestelwagen

De Serena heeft het onderstel van een bestelwagen, waarbij de motor onder de voorstoelen zit, ín het interieur dus. Dat betekent ook achterwielaandrijving voor de Japanner. Het basisconcept van deze auto mist zijn uitwerking niet op het rijcomfort. Hij voelt niet aan als een personen-, maar als een bestelwagen. Bij het nemen van hobbels beweeg je niet alleen in verticale richting, maar er zijn ook horizontale bewegingen in het interieur. Met name die laatste zijn gewoon onplezierig en ook heel kenmerkend voor bestellers. En dat terwijl de afstemming van vering en demping helemaal niet beroerd is.
Omdat de motor pal onder je in het interieur zit, resulteert dat in veel extra geluid en dat is knap vermoeiend.

Extra attent zijn

Als je er op nat wegdek een flink tempo in wilt houden, moet je extra attent zijn. In bochten wil de achterkant dan wel eens iets naar buiten schuiven. Op droog wegdek gedraagt de Nissan zich prima. Wel vergt de indirecte en wat gevoelloze besturing veel draaien aan het rad.
Nissan gebruikt een 2.0-liter zestienklepper, die goed is voor 126 pk. De Serena voelt weliswaar niet zo snel, maar met de stopwatch erbij valt het niet tegen. Overigens moet de Nissan sneller van 0 naar 100 kunnen dan onze metingen aangeven; het koppelingspedaal van de testwagen bleef bij elke snelle schakelmanoeuvre even aan de bodem "plakken". Overigens is zijn verbruik met 1:8,7 duidelijk bovengemiddeld.
Het schakelen viel ons wat tegen; we hebben wel eens mooiere Japanse bakken gezien. De koppeling doet hier ook gewoon wat er van hem wordt verwacht, op dat "plakken" na dan. De remmen zouden bij sterk remmen wat beter te doseren mogen zijn.
De uitrusting omvat onder meer airco (functioneerde op de testwagen met nogal wat bijgeluiden), extra donker getint glas achterin, elektrische ramen en spiegels, toerenteller, extra verwarmingspaneel achter (niet bij tweede schuifdeur), zes hoofdsteunen en uitstelbare zijruiten.
De Nissan Serena straalt luxe uit, is compleet, biedt 7 zitplaatsen, is redelijk betaalbaar, maar toch... Dat bestelwagengevoel, de bekrompen zit voorin en het motorlawaai doen hem toch de das om. Geen aanrader.

Signalement

Merk Nissan
Model Serena 2.0 SE
Carrosserie 4-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 23.821

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 93 kW / 126 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 169 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.710 mm / 1.835 mm
Wielbasis 2.735 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden195/70R14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,5 s (fabrieksopgave: 13,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,3 s / 19,1 s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 246 g/km