Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Primera

Nissan Primera 2.0 Acenta CVT-M6 (2002)

In de lift

1
Nissan Primera 2.0 Acenta CVT-M6 (2002)
  • Autotest
15 januari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Primera was de eerste Nissan die liet zien welke weg de Japanners qua styling insloegen. Maar er komt meer bij kijken dan een opvallend uiterlijk en een luchtig interieur om te slagen in de middenklasse. Kan de Primera 't aan?

De bakens zijn verzet en de nieuwe Primera maakt de tongen los. Want of je nu wél of niet gecharmeerd bent van zijn uiterlijk en of je wél of niet kunt leven met zijn innerlijk, hij geeft genoeg stof tot gesprek.
Onze testauto was uitgerust met een 2-liter benzinemotor met automaat. Die motorvariant is in de Primera beschikbaar met de Hypertronic CVT-M6, de traploze transmissie die we al kennen uit de vorige Primera en die met de hand te schakelen is.
De Primera is ten op zichte van zijn voorganger een maatje gegroeid: de wielbasis nam 8 cm toe (2,68 m), lengte 5 cm (4,57 m) en de breedte bijna een halve decimeter (1,76 m). Bovendien is hij bijna 7 cm hoger (1.48 m) dan het vorige model. Die centimeters zijn in het interieur trouwens ook duidelijk terug te vinden. Maar al steekt de kruin van de Primera boven veel auto's uit, de Nissan-stoelen staan hoger en z'n aflopende daklijn 'knijpt' de hoofdruimte voor de achterpassagiers weer 'af'. De inhoud van de bagageruimte is gemiddeld, maar hij is goed gevormd, zodat er veel koffers mee kunnen.
Je zit prima, met genoeg zijdelingse steun en een goede instelbaarheid van bestuurdersstoel én stuur (hoogte en diepte). Minpuntje is dat er geen aflegruimte is. Je zonnebril kan je kwijt boven het linker zijruitje, op de plaats waar normaal de handgreep zit, maar verder is er behalve portiervakken niets.
De Nissan geeft met zijn lichte bekleding een vrolijke indruk. De ontwerpers hebben zich een beetje kunnen uitleven. Het dashboard heeft een fraaie vorm, maar het nadeel is dat er bij lage zon nogal wat reflectie is. De opstelling van de instrumenten in het midden is niet ideaal, maar wie de Primera kiest, zal er wel aan wennen. Gelukkig staan de ronde meters naar de bestuurder toe gericht en zijn ze goed afleesbaar.
Apart in de Primera is de zogenaamde computertafel in de middenconsole, met daarboven een beeldscherm, dat door Nissan N-Form wordt genoemd. Je kunt er de audio, airco, navigatiesysteem en de boordcomputer op bedienen, al is die bediening wat te gecompliceerd. Verder ligt het paneel te plat – je moet er echt op kijken – en, foutje Nissan, het beeldscherm dimt niet automatisch in het donker (of bij het inschakelen van de verlichting). Het navigatiesysteem maakt trouwens samen met ESP, ICC (Intelligent Cruise Control met 'volgen-op-afstand') en Xenon-koplampen deel uit van het Pluspakket, waarvoor Nissan € 4035 rekent. Het Plug & Go-integratiesysteem in de console voor een mobieltje kost trouwens € 285. Niet te duur voor dit handige systeem, dat in verbinding staat met de audio en het beeldscherm.

Achteruitrijcamera
Een echte 'gimmick' is de achteruitrijcamera, die werkt met een klein cameraatje boven de kentekenplaat en automatisch laat zien wat er achter de auto is als je hem in z'n achteruit schakelt. Zoiets heb je in de Primera in ieder geval nodig, want 't uitzicht naar achteren en schuin achter/opzij is allerbelabberdst. Het inparkeren is dus aardig opgelost, maar het voorrang geven aan fietsers als je rechtsom slaat, zal altijd een kwestie van geduld zijn. Je hebt zo'n grote dode hoek, dat je jezelf even de tijd moet gunnen om zeker te zijn of er geen tweewieler naast je zit. Verder is er een uitgebreide veiligheidsuitrusting met airbags opzij en voorzieningen voor de derde achterpassagier. Al met al heeft de Primera als Acenta een prima uitrusting. Inclusief regensensor, wis/was-installatie en automatische airco.
Onder de kap ligt een tweeliter viercilinder van 140 pk. Met zijn CVT-transmissie is de Primera knap levendig; hij sprint in 10,5 seconden naar 100 km/h. Ook bij de tussen-acceleraties noteerden we best snelle tijden. Nadeel daarbij is dat hij niet superstil is, ook op kruissnelheden. Het met de hand schakelen van de transmissie levert in het dagelijks gebruik geen extra rijplezier op, maar is alleen handig in de bergen. Een echt minpuntje is de brom van de motor/bakcombinatie die het interieur binnendringt en die behoorlijk storend werkt. De besturing werkt exact en snel. Je stuurt in en je hoeft niet meer 'bij te rommelen'. Qua wegligging heeft Nissan intussen wel bewezen te weten hoe goed je die kunt maken. Nissan bracht de eerste generatie Primera met zijn multilink wielophanging wat dat betreft op een hoog niveau. Hij heeft geen last van onderstuur en het lijkt of de Primera in 't grensgebied zelfs héél even een beetje de neiging krijgt tot overstuur.
Als je van een nieuw en wat gewaagd ontwerp houdt en de brom van de aandrijflijn niet storend vindt, dan heb je aan de Primera een goede auto. Nissan zit duidelijk in de lift.

Signalement

Merk Nissan
Model Primera 2.0 Acenta
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 29.375

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.567 mm / 1.760 mm / 1.482 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.344 kg
Laadvermogen 566 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden205/60HR16Prijzen
Topsnelheid 209 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Primera
Nissan Nissan Primera

Uitgelicht aanbod

    Nissan Primera 2.0 Luxury CVT

    Nissan Primera 2.0 Luxury CVT

    • 2002
    • 268.028 km

    € 1.450

    Nissan Primera 2.0 Acenta

    Nissan Primera 2.0 Acenta

    • 2004
    • 189.771 km

    € 2.950

    Nissan Primera 1.8 ACENTA

    Nissan Primera 1.8 ACENTA

    • 2004
    • 82.179 km

    € 3.450

Meer Nissan Primera occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Primera specificaties
  • Nissan Primera occasions
  • Nissan Primera video's
Advies en informatie
  • Nissan Primera tests
  • Nissan Primera gebruikersreviews
  • Nissan Primera index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 2.0 SE (1999)

    Nissan Primera 2.0 SE (1999)

    • 7 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 1.8 Luxury Plus (2000)

    Nissan Primera 1.8 Luxury Plus (2000)

    • 13 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera Estate 1.8 Acenta (2005)

    Nissan Primera Estate 1.8 Acenta (2005)

    3
    • 7 november 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 1.8 Sport Plus (2000)

    Nissan Primera 1.8 Sport Plus (2000)

    5
    • 4 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 2.0 GX (1998)

    Nissan Primera 2.0 GX (1998)

    • 23 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 2.0 SLX (1998)

    Nissan Primera 2.0 SLX (1998)

    • 6 november 2014
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera Estate 2.0 Tekna (2002)

    Nissan Primera Estate 2.0 Tekna (2002)

    1
    • 16 juli 2014
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: Nissan Primera – Infiniti G20

    De Tweeling: Nissan Primera – Infiniti...

    27
    • 9 juni 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Nissan Primera (P11)

    Facelift Friday: Nissan Primera (P11)

    32
    • 5 mei 2017
  • Klokje Rond - Nissan Primera 2.0 (2000 / 554.742 km)

    Klokje Rond - Nissan Primera 2.0 (2000...

    101
    • 14 maart 2016
  • PREMIUM
    Nissan Primera

    Nissan Primera

    • 29 februari 2016
  • PREMIUM
    Peugeot 407 - Nissan Primera

    Peugeot 407 - Nissan Primera

    • 10 november 2014
  • Klokje Rond - Nissan Primera Estate

    Klokje Rond - Nissan Primera Estate

    64
    • 9 december 2012
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden