Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Micra

Nissan Micra 1.3 GX (1997)

Japans speeldoosje

1
Nissan Micra 1.3 GX (1997)
  • Autotest
28 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De compacte klasse is een vechtmarkt van jewelste waarin Japanse merken tot nu toe geen hoofdrol konden spelen. Ook de Nissan Micra draait niet denderend mee. In deze test kijken we of de Micra als 1.3 GX meer verdient.

Vorig jaar was Volkswagen met een slordige 16.500 verkochte Polo's heer en meester in dit segment. Op de voet volgde de uiterst succesvolle Opel Corsa met 15.228 stuks en de Ford Fiesta (13.565) was eervolle derde. De eerste Japanner in de rangorde, op verre achterstand, was de Nissan Micra, waarvan er slechts 4.752 van werden verkocht. De verklaring voor die niet zo sterke positie: de pittige Japanse prijsstelling vanwege de dure yen en de nogal krappe afmetingen. De Europese compacts groeiden de laatste jaren namelijk flink in wielbasis ten opzichte van de Japanse concurrentie wat onder andere de interieurmaten ten goede kwam. En in deze klasse telt nu eenmaal elke centimeter leefruimte.
Nissan draait met zijn compact al jaren mee op de Nederlandse markt. De Micra kwam in 1984, kreeg in 1992 een totaal nieuwe gedaante en werd nog niet zo lang geleden licht gefacelift. Zijn naam en faam is sindsdien stevig gevestigd, wat zich vooral uit in hoge restwaarden. Voor een habbekrats een 'Micraatje' ergens opduiken is er niet meer bij.
De Micra is in zijn huidige, eigenzinnige bolle vormpje alweer ruim drie jaar op de markt. De auto oogstte in het begin wereldwijd lof met zijn leuke uiterlijk en relatief ruime interieur, want de wielbasis bedroeg (en bedraagt nog) niet meer dan 236 cm. Het kleinste Nissan-model is echter nooit aangeslagen bij het jonge publiek dat Nissan op het oog had. De gemiddelde leeftijd van de Micra-koper ligt namelijk rond de 51 jaar. Of de wijzigingen die Nissan eind '95 doorvoerde daaraan wat kunnen veranderen, valt te betwijfelen. Het gaat namelijk om details: een gewijzigd grilletje en een achter spoiler waardoor het originele uiterlijk zelfs wat van zijn charme verloor. Nog even over design gesproken: smaken kunnen natuurlijk verschillen, maar de Micra heeft duidelijk een uitsproken vormgeving die vóór- en tegenstanders kent.

Moderne techniek
Je hoeft Japanners niets te leren over moderne motortechniek. Dat de Micra met een 1,3-liter zestienklepper is uitgerust, verbaast dus niet. De Micra levert zijn maximum vermogen van 75 pk bij 6000 toeren, en biedt een maximaal koppel van 103 Nm bij 4000 tpm. Het motortje doet moeiteloos en ook heel rustig zijn werk. Niets mis mee.
De top ligt dan ook met 170 km/h op een heel behoorlijk niveau en ook de acceleratie van 0-100 km/h is met 12,9 seconden netjes. Bij de tussensprint van 80-120 km/h is het echter andere koek. In 'vier' kost dit 15,7 tellen en in '5' heeft hij daarvoor zelfs een vrij langdurige 23,5 seconden nodig. Nissan heeft voor dat gezapige gedrag ook een excuus. Terwille van de zuinigheid en een grotere interieurrust (die wij ook daadwerkelijk constateerden) koos Nissan een langere eindreductie voor de Micra. Maar echt zuinig? Nee, want de Micra verbruikt bij een rustige rijstijl gemiddeld rond de 1 op 14,5 en dat is niet uitzonderlijk voor zo'n mini.
Met voorwielaandrijving en intelligent design kunnen kleine auto's tegenwoordig van binnen heel groot zijn. Nissan heeft dat met de Micra duidelijk aangetoond. De wielbasis mag dan 'slechts' 236 cm bedragen, de interieurruimte is uitzonderlijk voor een dergelijke compact. Dat wist Nissan onder andere te bereiken door een relatief hoge daklijn. De Micra is alles bij elkaar een volwaardige vierzitter - maar minder zal een koper in deze klasse ook niet verwachten. Het interieur van de Micra profiteerde van de vooruitstrevende ontwerpideeën. Het dashboard lijkt wat verder weg van bestuurder en passagier en geeft daarmee een ruimtelijker indruk.
De Micra is comfortabel geveerd, ondanks zijn starre achteras. De lange wielbasis brengt de Micra dus kennelijk ook in dat opzicht voordeel. De standaard stuurbekrachtiging voelt prettig aan.
Het uitrustingsniveau is niet overdadig, maar de noodzakelijke dingen zitten er op. Een in delen neerklapbare achterbank, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, gordelspanners vóór en ALR gordels op de achterbank. Het ontbreken van een bestuurdersairbag is in deze klasse nog geen schande.
Het moge duidelijk zijn: de Micra verdient meer, maar het is de vraag of de Nederlandse koper daarvan overtuigd kan worden.

Signalement

Merk Nissan
Model Micra 1.3 GX
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 11.365

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.275 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 103 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.695 mm / 1.585 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 800 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 310 kg
Banden175/60R13Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,9 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,7 s / 23,5 s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Micra
Nissan Nissan Micra

PRIVATE LEASE Nissan Micra

INFO
Nissan
Nissan
Nissan Micra I-GT 92 Acenta (5D/5H)
€ 339
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Nissan Micra IG-T 92 Acenta (5D/5H)
€ 349
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Nissan Micra IG-T 92 N-Design (5D/5H)
€ 329
 
Nissan Micra in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Nissan Micra 1.3 L - Schuifdak - Trekhaak -

    Nissan Micra 1.3 L - Schuifdak - Trekhaak -

    • 1997
    • 202.991 km

    € 950

    Nissan Micra 1.3 SLX automaat

    Nissan Micra 1.3 SLX automaat

    • 1996
    • 217.887 km

    € 1.500

    Nissan Micra 1.3 SRi

    Nissan Micra 1.3 SRi

    • 1998
    • 177.040 km

    € 950

Meer Nissan Micra occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Nissan Micra | Nieuw: update 2021

    65
    • 30 december 2020

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Micra specificaties
  • Nissan Micra occasions
  • Nissan Micra video's
Advies en informatie
  • Nissan Micra tests
  • Nissan Micra gebruikersreviews
  • Nissan Micra index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    2
    • 23 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra (1992)

    Nissan Micra (1992)

    2
    • 30 november 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra IG-T 90 Tekna (2017)

    Nissan Micra IG-T 90 Tekna (2017)

    3
    • 31 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra 1.0 (1993)

    Nissan Micra 1.0 (1993)

    5
    • 28 december 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra C+C 1.6 Tekna+ (2008)

    Nissan Micra C+C 1.6 Tekna+ (2008)

    • 30 november 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra I-GT 90 Tekna (2018)

    Nissan Micra I-GT 90 Tekna (2018)

    2
    • 2 november 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra 1.0 (1994)

    Nissan Micra 1.0 (1994)

    4
    • 19 september 2020
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Micra-opvolger wordt broertje van elektrische Renault 5

    Nissan Micra-opvolger wordt broertje van...

    27
    • 27 januari 2022
  • Nieuws
    ‘Renault-Nissan-Mitsubishi schroeft EV-investeringen nog verder op’

    ‘Renault-Nissan-Mitsubishi schroeft EV-investeringen...

    96
    • 24 januari 2022
  • Nissan Micra - Occasion aankoopadvies

    Nissan Micra - Occasion aankoopadvies

    27
    • 27 oktober 2021
  • Nieuws
    Opgewarmd: oude Nissan Micra weer gefacelift

    Opgewarmd: oude Nissan Micra weer gefacelift

    20
    • 1 februari 2021
  • PREMIUM
    Test: Nissan Micra vs. Peugeot 208

    Test: Nissan Micra vs. Peugeot 208

    • 12 januari 2021
  • Nieuws
    Prijs Nissan Micra 2021 bekend

    Prijs Nissan Micra 2021 bekend

    9
    • 23 november 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden