Nissan Maxima QX 2.0 Elegance aut. (2002)

Stille wateren

Nissan Maxima QX 2.0 Elegance
Nissans hoge middenklasser Maxima QX heeft z'n naam mee, maar hij ontbeert de gratie, de passie en de aantrekkelijkheid van die andere Máxima. Jammer, want de Nissan heeft ontegenzeggelijk kwaliteiten, alleen liggen die niet zo aan de oppervlakte. Stille wateren – diepe gronden.

De Nissan Maxima QX slijt z'n dagen in de schaduw van grootheden als de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse, modellen waar 'ie graag mee in één adem genoemd wordt, maar waartegen 'ie het qua uitrusting, rijeigenschappen en natuurlijk imago moet afleggen. Maar daar is de vraagprijs dan ook naar; de 2,0-liter V6 in Elegance-trim die we hier onder handen hebben, verlaat de showroom voor zo'n € 34.550. Da's een kleine tien mille minder dan een tweeliter vijf en maar liefst een slordige twintigduizend euro minder dan de instap benzine-E. Qua prijs past 'ie dus beter bij de 3-serie of de C-klasse.
Hiermee raken we de tragiek van de Maxima in de kern. Hij kan zich niet opwerpen als een goedkoop alternatief voor de grote jongens in z'n klasse, maar is ook geen substituut voor prestigieuze modellen in een segment lager. Ook daarvoor schiet de Nissan voor wat betreft uitstraling en rijeigenschappen tekort. Z'n talenten blijven hierdoor voor grote groepen verborgen. Die liggen voornamelijk op het vlak van de binnenruimte. De Maxima biedt ruim plaats aan forse fauteuils, die prima zitten zolang je rechtuit rijdt, maar waarvan de zijdelingse steun voor verbetering vatbaar is; in de bocht moet je je toch schrap zetten. Achterin krijgen de onderste ledematen van passagiers alle bewegingsvrijheid. De hoofdruimte valt voor een auto als de Maxima enigszins tegen. De kofferruimte meet 520 liter, da's precies evenveel als de E-klasse te vergeven heeft. De koffer van de '5' kan er een punt aan zuigen. Bij het beladen van de Maxima moet je terdege rekening houden met de ouderwetse beugels van de kofferklep. Die fungeren als ware kofferkrakers wanneer je de klep sluit.


Vakjes en bakjes
Het interieur oogt netjes, zonder ergens in uit te blinken. Het grijze dashboard wordt opgefleurd door een in houtlook uitgevoerde middenconsole. Over de bediening van verwarming/ventilatie zijn we zeer te spreken; draai- en tiptoetsen laten aan duidelijkheid niets te wensen over.
De audio-installatie vraagt een aandachtiger bestudering, maar ook de bediening daarvan krijgen we onder de knie. De geluidsinstallatie is tevens vanaf het puik in de hand liggende, met leer overtrokken stuurwiel te bedienen. Het dashboard oogt nogal traditioneel; twee grote ronde klokken, die respectievelijk de snelheid en het toerental weergeven, worden geflankeerd door een tweetal kleinere voor brandstofvoorraad en motortemperatuur. In 't donker wordt het instrumentarium zacht verlicht door een groen schijnsel. Heel rustig voor de ogen.
Wie tal van grotere en kleinere zaken heeft onder te brengen in het interieur, is bij de Nissan Maxima QX aan het goede adres. Het binnenste van de Japanner is vergeven van de vakjes en bakjes. Van boven op het dash en in de console tot in de hoedenplank aan toe. En ook de onvermijdelijke bekerhouders ontbreken niet. De uitrusting is sowieso voor elkaar in de Nissan. Airconditioning, ABS, lichtmetalen wielen, tal van elektriek verstelbare zaken, het is er allemaal.
Rijden doet de grote Nissan zeer verdienstelijk. De nadruk ligt overduidelijk op comfort. Het onderstel heeft het alleen niet zo op korte oneffenheden; die geeft het nogal hard door. In de bocht heeft de Maxima de neiging wat op een oor te
hangen en de buitenkant van de bocht op te zoeken. Bij normaal gebruik worden deze karaktereigenschappen echter nooit ergerlijk. De Maxima is geen sportauto, dus snaarstrak hoeft 'ie niet door de bocht te gaan. De besturing is een tikkie vaag, maar past daardoor wel goed in het comfortabele totaalpakket van de Nissan. Dat doet ook de viertraps automatische transmissie. Die doet z'n werk naar behoren, maar neemt z'n tijd bij het schakelen van het ene verzet naar het volgende. En da's te zien aan de acceleratiecijfers. Een sprint van 0 naar 100 km/h duurt maar liefst 12,4 seconden. Zo zie je maar, zescilindermotoren staan niet garant voor zinderende prestaties. De 24-kleps V6 van de Maxima moet er behoorlijk aan sleuren om de gang erin te krijgen. Dat gaat gepaard met een prachtige zescilinderschreew, dus toch nog waar voor je geld. Zit de gang er eenmaal in, dan is het zoeven geblazen met de Maxima. De zespitter doet fluisterend z'n werk. Alsof je op een vliegend tapijt zit. Hij kan niet tippen aan de prinses, maar heeft dus toch iets sprookjesachtigs.

Signalement

Merk Nissan
Model Maxima QX 2.0 Elegance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.950

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 179 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.920 mm / 1.780 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.440 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 14,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D - s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,9s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 232 g/km