AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Almera

Braaf werkpaard

Nissan Almera 2.0 D GX (1997)

  • Autotest
20 juni 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Geen turbo, geen directe inspuiting - niks. Een braaf werkpaard, deze Almera 2.0 GX D, gemaakt voor vele kilometers zuinige betrouwbaarheid, niet voor prestaties. Maar trekt hij 't nog 'n beetje op het gebied van luxe en comfort?

In Glamourland hoort hij niet thuis, de Nissan Almera 2.0 GX D. Hij moet het hebben van zuinigheid en vlijt, niet van een flitsend uiterlijk of pittige prestaties. Een krachtpatser is de dieselmotor die deze middenklasser aandrijft dan ook niet. Het gaat hier om een gewone, 'ouderwetse' diesel zonder turbo. De 1974-cc zelfontbrander van de Almera brengt het tot een vermogen van 55 kW/75 pk bij 4800 tpm en een koppel van 132 Nm bij 2800 tpm. De Almera 2.0 D moet daarmee volgens de fabrikant 156 km/h kunnen halen.
Flitsende acceleratietijden mogen we dan ook niet verwachten. Uit de technische gegevens leren we dat de diesel in 16,8 seconden vanuit stilstand naar honderd zou kunnen optrekken. Bij onze eigen meting bleef hij met 17 seconden wat achter bij de fabrieksopgave. De tussensprint (80-120) was evenmin flitsend. In het vierde verzet klokten we hem op 16,9 en in '5' op 24,5 seconden. Als je wilt inhalen kun je dus beter terug gaan naar '4'.
En hoe het zit het met de 'dieselgeluiden' die tot het interieur doordringen? De waarde van rond de 70 dB bij 100 km/h mag 'gehoord' worden, maar bij 120 wordt de Almera met 73 decibel toch wat rumoerig. En het verbruik? Met gemiddeld 1:14,7 voor de Almera heel netjes.

Recht-toe-recht-aan

Hoewel de Almera 5-deurs officieel een hatchback is, heeft hij een nagenoeg rechte, stationwagenachtige achtersteven. Dit oogt misschien niet zo fraai, maar geeft wel lekker veel ruimte in het interieur. Ook in het leefgedeelte van de Almera zien we dat de Nissan vooral een recht-toe-recht-aan type is.
Een in hoogte verstelbaar airbagstuur is standaard.
Als er rechts zo'n luchtkussen gemonteerd kan worden, gaat dat vaak ten koste van de aflegruimte op het dashboard. Niet echter bij de Nissan. De aflegruimte op het dashboard is nog praktisch ook, want hij bestaat uit een bakje waarin de spullen blijven liggen. Diverse kleinigheden kunnen verder een onderkomen vinden vóór de versnellingspook, achter de handrem, in een vakje links van het stuur en in vrij lange maar smalle portiervakken.
De Nissan is voorzien van vrij harde, enigszins 'Duits' aandoende stoelen met een niet nadrukkelijk sportieve profilering. Mensen die achterin plaatsnemen, vinden daar voldoende plaats voor hoofd en benen.
Het ruim van de Almera heeft een inhoud van 340 liter; middelmatig in deze klasse. Jammer dat de kofferruimte een beetje onregelmatig van vorm is; dat scheelt in de praktische bruikbaarheid. Een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning en zitting is standaard.
Een aantal onderdelen van het toebehoren dat de Almera GX D aan boord heeft is al ter sprake geweest. Maar we gaan nu het beeld completer maken. Centrale portiervergrendeling is standaard. Het openen en sluiten van de zijruiten vergt slingerwerk. De buitenspiegels zijn van binnenuit elektrisch verstelbaar. Het in hoogte verstelbare stuur kwam al aan de orde evenals het airbagstuur. Verder hoort een elektronische startonderbreker tot de uitrusting. Een accessoire dat in deze klasse nog maar weinig voorkomt, is een airconditioning. Maar de Almera krijgt deze installatie om het klimaat in de auto te regelen standaard mee.
De Almera staat op een stevig onderstel dat hem een bijna sportief weggedrag bezorgt. Het lijkt je uit te dagen om er bij het bochtenwerk flink tegenaan te gaan. Nu kan dat makkelijk, want deze Nissan is berekend op heel wat krachtiger motoren dan de diesel met z'n 75 pk. Daardoor blijft hij in een vlotgenomen bocht mooi neutraal. Bovendien houden de stugge vering en de dwarsstabilisatie het koetswerk netjes rechtop. Sportiviteit en stevigheid hebben wél hun invloed op het comfort als de toestand van het wegdek te wensen overlaat. De inzittenden merken dan duidelijk wat voor soort plaveisel er onder de wielen door gaat en een stootje af en toe moeten ze kunnen verdragen.
De stuurbekrachtiging sluit aan bij de - enigszins sportieve - aard van het beestje. Hij reageert direct, maar niet overdreven op de bevelen van de chauffeur. Schakelen vraagt weinig inspanning of beleid. De Almera diesel is gewoon een probleemloos, braaf werkpaard.

Signalement

Merk Nissan
Model Almera 2.0 D GX
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.561

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.974 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 132 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.120 mm / 1.690 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.535 mm
Massa leeg 1.130 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 840 kg / 550 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 156 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,0 s (fabrieksopgave: 16,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 16,9 s / 24,5 s
CO2-uitstoot g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Standaard airbagstuur
  • +Standaard airco
  • +Zeer goed weggedrag
  • -Smalle portiervakken
  • -Matige acceleratie in
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Almera
Nissan Nissan Almera

Uitgelicht aanbod

    1.8 5D AUT Ambience, 2e eig./ 100% onderhouden

    Nissan Almera 1.8 5D AUT Ambience, 2e eig./ 100% onderhouden

    • 2001
    • 144.234 km

    € 1.995

    1.8 Luxury

    Nissan Almera 1.8 Luxury

    • 2001
    • 140.000 km

    € 1.500

    1.5 Acenta

    Nissan Almera 1.5 Acenta

    • 2005
    • 178.680 km

    € 1.350

Meer Nissan Almera occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Almera specificaties
  • Nissan Almera occasions
  • Nissan Almera video's
Advies en informatie
  • Nissan Almera tests
  • Nissan Almera gebruikersreviews
  • Nissan Almera index
PREMIUM
Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

Het B-segment gaat fier aan kop in de nieuw- en occasionverkoop. Het formaat maakt een auto...

Lees meer
Nissan Juke - Afscheid duurtest

Nissan Juke - Afscheid duurtest

23

De Nissan Juke is terug naar de importeur. Een half jaar duurtest in coronatijd betekende weliswaar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Nissan presenteert nieuwe Almera

    Nissan presenteert nieuwe Almera

    22
    • 18 november 2019
  • Autonieuws
    Russische Nissan Almera is niet meer

    Russische Nissan Almera is niet meer

    17
    • 24 oktober 2018
  • Review
    Nissan Almera 1.6 GX (2000)

    Nissan Almera 1.6 GX (2000)

    • 12 juli 2018
  • Review
    Nissan Almera 1.6 SLX (1999)

    Nissan Almera 1.6 SLX (1999)

    1
    • 19 juni 2018
  • Review
    Nissan Almera 1.6 GX (1996)

    Nissan Almera 1.6 GX (1996)

    • 19 juni 2018
  • Review
    Nissan Almera 1.5 dCi Visia (2004)

    Nissan Almera 1.5 dCi Visia (2004)

    1
    • 13 mei 2018
  • Review
    Nissan Almera 1.8 Luxury (2001)

    Nissan Almera 1.8 Luxury (2001)

    • 7 oktober 2017
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Productieversie Nissan Z Proto 'Nissan 400Z' in beeld

    Productieversie Nissan Z Proto 'Nissan...

    10
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Nissan Qashqai: geëlektrificeerde aandrijflijnen in detail

    Nieuwe Nissan Qashqai: geëlektrificeerde...

    17
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Nissan laat unieke NV350 en Note zien

    Nissan laat unieke NV350 en Note zien

    9
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Nissan Juke Enigma heeft Amazon Alexa aan boord

    Nissan Juke Enigma heeft Amazon Alexa aan...

    18
    • 13 januari 2021
  • PREMIUM
    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Nissan Terrano II

    Facelift Friday: Nissan Terrano II

    10
    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    In het Wild: Datsun 100A Cherry (1974)

    In het Wild: Datsun 100A Cherry (1974)

    42
    • 31 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep