Nissan Almera 1.4 GX (1996)
Behoudende koers
Niemand zal welke Almera dan ook (drie-, vier- of vijfdeurs) een verrassing vinden. Stuk voor stuk zijn het weliswaar keurige, maar ook wat 'algemene' auto's. In deze klasse zijn we dat van Nissan (Almera-voorloper Sunny was altijd wat anoniem), maar ook van andere merken gewend: ‚‚n van de succesvolste auto's ooit, de Toyota Corrolla verschuilt zich nog altijd achter zijn onopvallende uiterlijk. Maar blijkbaar scoor je daar in deze klasse mee; doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En wie zijn wij om commentaar te leveren op de fabrikanten die veel geld verdienen met dit soort ontwerpen?
Ook in de Almera gaat het vertrouwd toe. Je kijkt uit op een overzichtelijk dashboard waar alle knopjes op de juiste plaats zitten. In het interieur kom je geen frivoliteiten tegen, maar Nissan gebruikt nu gelukkig wel wat meer kleur dan vroeger. Zo zijn de stoelen met een leuk stofje overtrokken en in de GX-uitvoering die wij reden, heeft het dashboard zelfs een kleurtje: zeegroen. Nissan zet de met de Primera ingezette traditie voort door in vrijwel elke Almera een airco te monteren. Behalve de LX is elke Almera in principe een rijdende koelkast. Over airco's gesproken: laten we na de laatste twee zomers nooit meer iemand horen zeggen dat je die 'luxe' in ons land toch niet nodig hebt. De stoelen van de Almera zitten heel behoorlijk, maar de zitting zou een tikje langer mogen zijn en een zithoogteverstelling zoek je vergeefs.
Standaard airbag
Nissan laat elke Almera standaard met een airbag de fabriek uitrollen en een tweede veiligheids-big-bag is als extra leverbaar. Overigens is het airbag-stuur wat aan de dunne kant. Da's nou niet bepaald een probleem, maar tussen de dikke stuurtjes van de concurrentie valt het op. Maar ook met een wat dunner stuur, krijg je de Almera prima door de bocht. Je wordt daarbij - in alle uitvoeringen - geholpen door een bekrachtiging waarover we geen klachten hebben. Ook de eerste indruk van het weggedrag is positief. Nissan gebruikt een van de Maxima overgenomen onafhankelijke achterwielophanging en die zorgt er mede voor dat de Almera op de snelweg mooi stabiel aanvoelt en ook een bovengemiddeld snel genomen onderbreking van twee rechte stukken is met Nissans nieuwste prima te doen.
Op motorisch gebied zijn er geen verrassingen: de Almera neemt de 1,4- en 1,6-liter benzine en de tweeliter diesel van de Sunny over. Wij reden de 1.4. Die weet met zijn bijna 90 pk weliswaar raad weet met de vrij zware (1035 kg) Almera, maar het houdt niet echt over. Wie prestaties vraagt, doet er goed aan door veel te schakelen het zaakje flink op toeren te houden. De 1.6 lijkt zich beter te lenen voor een meer 'relaxte', schakelluie rijstijl. Het zit er overigens dik in dat Nissan over een tijdje wat sterkere motoren in de Almera gaat monteren. Met de tweeliter uit de Primera bijvoorbeeld zou de Almera goed bediend zijn... en er moet natuurlijk ook een GTI komen. Wie weet komt er zelfs een opvolger van het fameuze, maar sterk ondergewaardeerde GTI-R rallymonster met 220 pk en vierwielaandrijving.
Genoeg gespeculeerd. Na de eerste test met de Almera blijkt dat Nissan de wind in de zeilen wil houden door een behoudende koers te varen. De Almera is h‚t voorbeeld van een no-nonsense auto. Zowel het uiterlijk als het interieur is onopvallend, maar wel beschaafd. De Almera rijdt goed en is redelijk compleet met als uitschieter de standaard airconditioning vanaf het GX-niveau. Een goede auto die Almera... zoals er zoveel zijn in deze klasse. We wensen hem behouden vaart.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Almera 1.4 GX |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.110 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.392 cc |
Maximaal vermogen | 64 kW / 87 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 116 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.120 mm / 1.690 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.535 mm |
Massa leeg | 1.015 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 450 kg |
Banden | 175/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 172 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s (fabrieksopgave: 12,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |