Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Inform (2006)

Vlotter dan je denkt

Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Inform
De Lancer Wagon is 'n outsider en om eerlijk te zijn: de saaiheid druipt ervan af. Maar door de recente facelift en de goedkopere instapversie is hij een stuk interessanter geworden. Want de Lancer is 'n stationwagon met goede rijeigenschappen.

Aan het Mitsubishi-modellengamma valt geen touw vast te knopen. Zo zweeft de Lancer Wagon ergens tussen de Colt en de Grandis, maar lijkt hij noch qua concept, noch qua uiterlijk op die twee modellen. Het is na het wegvallen van de Galant en de Carisma feitelijk de enige middenklasser van de Japanners. Hij is voortaan alleen nog als Wagon te bestellen, de sedan is – op de Evo VIII na – geschrapt voor Nederland. Die wijziging viel samen met de lichte facelift, waarbij de koplampen zijn aangepast, de grille er anders uitziet en de voorbumper verder naar voren priemt. De instapper heet Base en heeft een 98 pk sterke 1.6 benzinemotor. Wij reden de 1.6 Inform die onder meer een handbediende airco en elektrisch bedienbare ruiten voorin heeft.

Witte wijzerplaten
Vanbinnen gaat 't er door de witte wijzerplaten zowaar een beetje sportief aan toe. En de Lancer Wagon-rijder kan zich gesteund voelen door het feit dat de bestuurder van 'n sportieve Lancer EVO VII of VIII hetzelfde uitzicht heeft! Het dashboard is zeer overzichtelijk maar simpel van opzet. Het stuur is vrij dun, maar heeft een enorm hart. Het staat ver genoeg naar de bestuurder toe, waardoor je de afwezige verstelbare stuurkolom niet mist. We kunnen ons voorstellen dat oudere mensen de lage zit niet op prijs stellen. Wij vinden het echter hinderlijker dat de stoelen zo weinig zijdelingse steun bieden.


Fijne vijfbak
De versnellingspook schakelt met lange slagen, maar met veel gevoel de verzetten in. Een fijn ding, die vijfbak en dat geldt eigenlijk ook voor de precieze besturing. Het uiterlijk van de Lancer Wagon doet heel anders vermoeden, maar deze Mitsubishi laat zich heel exact door bochten sturen. Weliswaar onderstuurd en licht – maar niet hinderlijk overhellend, en de bij stationwagons vaak staartlastige kont doet zich bij deze auto niet gelden; keurig. Al zal geen Wagon-bestuurder de grenzen van het dynamische karakter opzoeken. Mitsubishi heeft het onderstel duidelijk op comfort afgestemd, maar de auto komt absoluut niet deinerig over. Prima weggedrag dus voor de Lancer Wagon. De 1.6 heeft wel toeren nodig; houd je de krachtbron onder de 3.000 toeren, dan gebeurt er weinig.


Weinig laadruimte
De Lancer Wagon kun je qua ruimte in het interieur vergelijken met auto's als de Ford Focus Wagon en de Renault Mégane Grand Tour, al kan de Mitsubishi met een bagageruimte van 344 liter niet op tegen de laadcapaciteiten van die twee Europese concurrenten. Natuurlijk zijn die auto's hipper en moderner, maar ze zijn ook duurder.
Dat mensen ons vroegen wat er nieuw was aan de auto zegt al genoeg. Hij heeft zijn uiterlijk niet mee. Overigens zijn Russen dol op de no nonsense-stationwagon.
Het is daar zelfs de best-verkopende auto van niet-Russische makelij. Maar de saai ogende Mits is vlotter dan je denkt.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Lancer Wagon 1.6 Inform
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.999

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.584 cc
Maximaal vermogen 72 kW / 98 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 150 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.485 mm / 1.695 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 400 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 166 g/km