Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2008) #2

autoreview

Mitsubishi Lancer Wagon
Mitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer Wagon EbonyMitsubishi Lancer Wagon - interieurMitsubishi Lancer Wagon - interieurMitsubishi Lancer Wagon - interieur

Signalement

UitvoeringLancer Wagon 2.0 Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf266.223 km
KM-stand laatst389.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Langzaam beginnende roest

  • 367.000 km

Kleine update: De Lancer is recent uitgebreid met enkele kleine roestblaasjes. Voor het oog nog amper te zien, maar toch. Eentje op de motorkap en eentje op het linkerachterspatbord.

Heb best veel oudere auto's gehad, maar dit is relatief vroeg. De auto is 13 jaar, maar heeft ongetwijfeld ook de nodige km's in winterse omstandigheden doorgebracht met pekel. Volgende week mag hij bewijzen dat hij tegen een weekje zout kan (of niet!).

Degelijk duurt 't langst!

  • 266.300 km

Januari 2018 ben ik met de trein naar Hoogeveen gereisd vanuit Zeeland(!) om een blauwe Lancer 2.0 Wagon uit 2008 op LPG te gaan bekijken. De gemiddelde Nederlander zou wellicht zijn hoofd schudden bij het feit dat:
1. Ik het risico nam voor niks bijna 300km (enkele reis) op pad te gaan als de auto zou tegenvallen.
2. Het toch wel een risicootje is, een auto te gaan kopen van 10 jaar oud met zo'n kilometerstand?

Ik nam het "risico". Na een proefrit van een kwartier was ik verkocht en de auto ook. Voordeel was dan wel weer dat ik zo naar huis kon rijden.

Het was voor mij al de tweede Mitsubishi op LPG met deze motor. Als gezin hebben we jaren een superbetrouwbare Space Wagon gehad, ook op LPG. Dus wat dat betreft ook weer niet zoveel risico. Verder vooraf internet "kaalgeplukt" met het lezen van test, reviews, verbruikcijfers enzovoort van dit type..
Verder zat er een onderhoudsboekje bij en wat facturen; de distributieriem was nog maar kort geleden vernieuwd, evenals de remschijven/blokken.

Op weg naar Zeeland had ik een goed gevoel: Heerlijk pittige motor, waarbij het rode gebied van de toerenteller pas bij 7.000(!) toeren per minuut begint. Bij een niet al te duur (ik ben en blijf Zeeuw :-) ) de gastank volgegooid en en tevreden doorgereden. Alhoewel: De auto trilde wat bij de voorwielen, hetgeen overigens zou zou blijven ondanks diverse acties en vervangingen om het euvel op te lossen, zie hierna.

Verbruik: In de winter meestal rond 1:10, in de zomer wil de auto nog wel eens 1:11 - max 1:11,5 halen, maar dan staat doorgaans de airco aan wat uiteraard brandstofverhogend werkt.

Wat heb ik afgelopen jaren aan "trammelant" gehad?
Eigenlijk niet heel veel, ook weer wel als het gaat om het op willen lossen van de het getril, wat meestal aanwezig was en is bij de wielen:

1. Vervangen schijven/remblokken/remklauwen. Niet schrikken: Opgeteld iets boven de € 1.000. Reden dus: Poging trillen op te lossen.
2. Versnellingsbakrenovatie incl. nieuwe koppeling: Dik € 1.600. Een prise-as maakte een licht zeurend geluid, wat daarna verdwenen was. Achteraf bleek dat de auto met deze neuriënde prise-as oud had kunnen worden...
3. Vernieuwen van twee draagarmen en twee stabilisatorstangen: Samen bijna € 1.000. Eveneens was het doel om het trillen te verminderen, wat slechts een beetje het geval was.
4. Rubbers etc. laten vernieuwen, en vier andere 16 inch velgen (van een Kia, voor € 275) gekocht. Van dat laatste erg veel plezier, het staat de auto echt goed. Ook hierdoor nam het getril iets af.
5. Doorgeroeste carterpan laten vernieuwen, kosten € 450.
6. Afneembare trekhaak laten monteren, kosten ongeveer € 500.

Voor het overige na dik 100.000 km niets bijzonders, twee keer de voorbanden vernieuwd, 1 keer de achterbanden die alweer 67.000 km meegaan en nog prima er uit zien.

Na 101.000 km toch in totaal ongeveer € 6.500 aan kosten gehad inclusief banden, APK en onderhoudsbeurten. Is dat veel? Ja, in drie jaar tijd wel. Nee, als je beseft dat de afschrijving bijzonder laag is. Ik betaalde destijds € 2.100 voor de auto en uiteindelijk zal de afschrijving hierdoor max € 500 per jaar zijn.

Over 1 jaar doe ik de auto weg is namelijk het plan.
Kom ik opgeteld aan afschrijving + onderhoud uit op zeg € 2.600 per jaar, hetgeen niet heel weinig, maar ook niet extreem veel is. Per km al helemaal niet, want afschrijving zal max € 0.02 per km zijn en het gehele onderhoud max € 0.06 per km.

Het is op het trillen - wat gek genoeg ook weer went - na een heel fijne auto: Altijd starten, alles blijft werken en je "gooit" er zo een fiets in.
Het mooiste is: Lekker doortrekken in zijn 2 en drie tot zo'n 6.000 toeren. Mooie duw in de rug dan i.c.m. een sportieve brom. Ja, ondanks dat ik recent de 50 gepasseerd ben...blijft dit leuk. Tezamen met de sportstoelen en het sportstuur toch een sportieve beleving, en elk geval stukken meer dan de eveneens betrouwbare Avensis 2.0 d4d uit 2001 die ik jaren terug op 3.5 ton aan kilometers gereden heb.

Samengevat de voornaamste nadelen:

1. Vrij dure prijzen van onderdelen
2. Sommige huisgenoten (15-jarige dochter vooral) vinden het model erg lelijk en vragen steeds wanneer er een andere auto in het verschiet is.
3. Wat krasgevoelige lak.
4. Vering/demping wat aan de harde kant. Voordeel is wel stabiliteit en als een plank op de weg op de snelweg, waar ik toch de meeste kilometers maak

Voornaamste voordelen:
1. Betrouwbaar, doet het altijd, start en loopt uitstekend op LPG
2. Heerlijke stoelen
3. Relatief ruime auto, zeker ook achterin. De ruimte voor passagiers daar is echt riant!
4. Goede overzichtelijkheid, gewoon een heel praktische auto

Op naar het laatste jaar. Opvolger wordt mogelijk een of een Outlander op LPG of een Civic 2.2. diesel of eventueel een Clio station diesel.

Verkocht

  • 389.000 km

De LPG-pomp van de Lancer heeft het begeven. De auto rijdt nog wel prima op benzine, maar die is mij te duur anno 2021 met 40.000 km per jaar. De auto is verkocht (bleek nog verassend veel belangstelling voor met dank aan Marktplaats) voor een paar honderd euro. Ik vermoedt dat de auto nog minimaal 2 a 3 jaar meekan, zonder grote investeringen wel te verstaan. Geen grapje: Wanneer de koper er mee wegrijdt heb ik toch even een rotgevoel...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens