Mitsubishi Eclipse 2.0 DOHC (1997)
Dikdoener
In motorisch opzicht is er weinig veranderd aan de Eclipse. Vergeleken met zijn voorganger heeft de nieuwe 5 pk minder (nu 145) en 2 Nm méér (nu 177), maar deze piekwaarden worden bereikt bij iets lagere toerentallen dan voorheen.
Je ziet het er niet aan af, maar de Eclipse is behoorlijk zwaar: de weegschaal constateert maar liefst 1295 kilo. Dat merk je voornamelijk bij het accelereren. De Eclipse heeft echt eventjes tijd nodig om op gang te komen - meer dan je op grond van zijn flitsende uiterlijk zou verwachten. Mitsubishi geeft voor de 0-100 een tijd op van 9,4 seconden; voor veel GTI"s al een gepasseerd station, maar wij kwamen niet verder dan 10,3 tellen. Eenmaal op gang, dendert de Eclipse onverdroten voort naar zijn top van (volgens fabrieksopgave) 220 km/h. Op weg naar Duisburg haalden we met onze kakelverse Eclipse net geen "220 teller", maar met wat meer kilometers achter het 15-inch lichtmetaal zit de "220 echt" er vast in. De Eclipse is in ieder geval Autobahn-proof, zeer geschikt dus voor hoge gemiddelden. Die worden mede mogelijk door imposante verschijning van de coupé; laag en breed in de achteruitkijkspiegel bespoedigt blijkbaar toch nog vaak het besluit om naar de rechterbaan te verkassen.
Het was warm toen wij met de Eclipse richting Duitsland togen. Dus de zeer effectieve standaard-airco kwam goed van pas. De bestuurdersstoel is goed instelbaar, maar over het stuur hebben we klachten. Ten eerste is het te groot en ten tweede staat het - hoewel in hoogte verstelbaar - te veel rechtop. Daar wen je op den duur vast wel aan, maar de eerste indruk is niet goed. De besturing is niet messcherp, maar de voorwielaangedreven Eclipse heeft wel een zeer prettige, stabiele wegligging die geen enkele moeite heeft met de bijna- 150 pk van de 2.0-liter 16V. Da"s niet zo verwonderlijk, want voor bepaalde markten is er ook een Eclipse Turbo met dik 200 pk en die heeft vrijwel hetzelfde onderstel.
Als bestuurder heb je een riant uitzicht op een overzichtelijk dashboard dat echter ook nogal saai is. Een tegenvaller, te meer omdat de vorige Eclipse een heel apart, "geknikt" instrumentenpaneel had. Bij de eerste zonnestraal, merk je waar het chassisnummer zit: bovenop het dashboard tegen de voorruitsponning aan. Hoe je dat merkt? Het reflecteert zeer hinderlijk in de voorruit.
Is het relevant om bij wagens als deze over ruimte achterin te praten? Misschien niet, maar feit is wel dat je zelfs geen peuters achterin mee kunt nemen. Een echte twee-plus-niets.Voor de twee voorin is de bagageruimte voldoende.
De nieuwe Eclipse wordt net als zijn voorganger gebouwd in de "Diamond Star-fabriek" in Amerika. Die fabriek is ooit samen met Chrysler gebouwd, maar is nu volledig Mitsubishi. De naam Diamond Star is het enige dat nog aan de samenwerking herinnert: Diamond staat voor het Mitsubishi-logo, Star voor de vijfpuntige ster van Chrysler.
Compleet uitgerust
Een sterk punt van de Eclipse, is de complete uitrusting: twee airbags, airco, ABS, lichtmetalen wielen, uitgebreide audio- installatie, centrale vergrendeling, elektrische raam- en spiegelbediening, mistlampen voor, startonderbreker en stuurbekrachtiging. Meer heb je niet nodig.
Een speciale vermelding is er voor de Eclipse-kleuren. Naast de obligate sportwagen-tinten als knalrood, spierwit, pikzwart en zilvergrijs, is de auto er ook in de zeer aparte kleur blauw van de testwagen. Eerst moet je twee keer kijken om te constateren dat "Celtic-blue" een metallic-tint is en daarna kom je er nog eens achter dat er afhankelijk van de lichtinval nog een rood waas in de lak zit.
Natuurlijk kijk je bij de introductie van een nieuwe auto ook even naar zijn voorganger. En dan zien we dat die laatstelijk voor f 63.950 in de prijslijst stond. En de nieuwe? Let op, die is bijna f 4000 goedkoper geworden. Daarvoor heb je dan een vlot ogende, goed op de weg liggende, maar niet bijster flitsende coupé. Een béétje GTI is de Eclipse te snel af. Dan is er nog het uiterlijk en wéér een vergelijking met de GTI- tjes. Wie houdt van understatement, koopt een GTI, maar de meer extraverten onder ons hebben een goeie aan de Eclipse.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Eclipse 2.0 DOHC |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.225 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 146 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 177 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.385 mm / 1.745 mm / 1.295 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 455 kg |
Banden | 205/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,2 s / 14,3 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 225 g/km |