Mini Clubman Cooper Chili (2015)
Meegroeien met de klant
Na een paar jaar crossen in een Cooper S zijn mensen vaak toe aan iets groters met meer comfort. Tot nu toe moesten ze dan bij concurrenten shoppen. Om dat te voorkomen bouwde Mini de nieuwe Clubman, die niets te maken heeft met de oude en aan alle kanten gegroeid is. Daarmee treedt Mini toe tot het C-segment. In hoeverre heeft zijn groeispurt hem ook volwassener gemaakt?
De prijzen en specificaties beginnen al goed. De Mini peurt 136 pk uit een 1,5-liter driecilinderturbo. De uitvoering betreft een Cooper Chili van € 32.245. Met opties kost de testauto ruim € 39 mille, maar dan is hij ook afgeladen.
De Clubman is vanaf de eerste oogopslag honderd procent een Mini. De auto heeft nu vier portieren rondom en twee achter. De achterdeurtjes zijn meer een designgimmick, want praktisch zijn ze niet echt. De cockpit heeft een behoorlijke wauw-factor. De ergonomie is enorm verbeterd – precies wat nodig was. Het iDrive-systeem van BMW (Mini noemt het Touch Controller) is nu perfect uitgewerkt en in de grote klok huist het multimediascherm. Rondom de pook zit een verborgen knop, waarmee je de besturing en gasrespons aanpast en – mits je de optionele, dynamische dempers hebt besteld – het onderstel. De verschillen zijn goed merkbaar. De normale stand biedt comfort genoeg voor de lange afstand. De fun-to-drive is er meer dan in de Countryman, terwijl de Clubman wel de volwassenheid van een familie-auto biedt. Ga je pushen, dan merk je dat de auto scherpte mist op de limiet, maar daarvoor is er de Clubman Cooper S.
Met 136 pk levert de motor ruim voldoende vermogen. Bovendien reageert hij lekker hitsig, zeker in de sportmodus. De Cooper is de juiste keuze voor Nederland, de Cooper S een luxe. De zesbak schakelt stevig en direct, met zeer veel gevoel: uitstekend voor het type auto.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Mini hoopt met deze auto nieuwe doelgroepen aan te spreken. Het wil zijn klanten niet verliezen als ze een gezin krijgen. De nieuwe Clubman is de eerste volwaardige middenklasser van het merk. De auto doet alles goed wat bij de Countryman misging. Onder alle glimmers zit een zeer fijn rijdende auto, die nog ruim is ook.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Clubman One |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 28.467 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 4.100 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 1.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.253 mm / 1.800 mm / 1.441 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 680 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,9 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,3 s / 11,3 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
PRIVATE LEASE MINI Clubman
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.