Mini Clubman Cooper Chili (2015)

Meegroeien met de klant

Mini Cooper Clubman Chili
Mini Cooper Clubman ChiliMini Cooper Clubman ChiliMini Cooper Clubman ChiliMini Cooper Clubman ChiliMini Cooper Clubman Chili
Niets is handiger voor een autofabrikant dan klanten die jong instappen en heel hun leven aan een merk verbonden blijven. Mini mist een deel van de taart en probeert daar met de Clubman verandering in te brengen.

Na een paar jaar crossen in een Cooper S zijn mensen vaak toe aan iets groters met meer comfort. Tot nu toe moesten ze dan bij concurrenten shoppen. Om dat te voorkomen bouwde Mini de nieuwe Clubman, die niets te maken heeft met de oude en aan alle kanten gegroeid is. Daarmee treedt Mini toe tot het C-segment. In hoeverre heeft zijn groeispurt hem ook volwassener gemaakt?

De prijzen en specificaties beginnen al goed. De Mini peurt 136 pk uit een 1,5-liter driecilinderturbo. De uitvoering betreft een Cooper Chili van € 32.245. Met opties kost de testauto ruim € 39 mille, maar dan is hij ook afgeladen.

De Clubman is vanaf de eerste oogopslag honderd procent een Mini. De auto heeft nu vier portieren rondom en twee achter. De achterdeurtjes zijn meer een designgimmick, want praktisch zijn ze niet echt. De cockpit heeft een behoorlijke wauw-factor. De ergonomie is enorm verbeterd – precies wat nodig was. Het iDrive-systeem van BMW (Mini noemt het Touch Controller) is nu perfect uitgewerkt en in de grote klok huist het multimediascherm. Rondom de pook zit een verborgen knop, waarmee je de besturing en gasrespons aanpast en – mits je de optionele, dynamische dempers hebt besteld – het onderstel. De verschillen zijn goed merkbaar. De normale stand biedt comfort genoeg voor de lange afstand. De fun-to-drive is er meer dan in de Countryman, terwijl de Clubman wel de volwassenheid van een familie-auto biedt. Ga je pushen, dan merk je dat de auto scherpte mist op de limiet, maar daarvoor is er de Clubman Cooper S.

Met 136 pk levert de motor ruim voldoende vermogen. Bovendien reageert hij lekker hitsig, zeker in de sportmodus. De Cooper is de juiste keuze voor Nederland, de Cooper S een luxe. De zesbak schakelt stevig en direct, met zeer veel gevoel: uitstekend voor het type auto.

Video

Oordeel

4 sterren

Mini hoopt met deze auto nieuwe doelgroepen aan te spreken. Het wil zijn klanten niet verliezen als ze een gezin krijgen. De nieuwe Clubman is de eerste volwaardige middenklasser van het merk. De auto doet alles goed wat bij de Countryman misging. Onder alle glimmers zit een zeer fijn rijdende auto, die nog ruim is ook.

Signalement

Merk Mini
Model Clubman One
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.467

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 75 kW / 102 pk bij 4.100 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 1.200 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.253 mm / 1.800 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 680 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 11,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,9 s / 6,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,3 s / 11,3 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km

PRIVATE LEASE MINI Clubman

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum