en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Clubman John Cooper Works ALL4 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 9.340 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Dit is onze 2e Clubman maar 1e Clubman JCW. In 1 woord? PRETMACHINE!
Mijn allereerste Mini kocht ik in 1986. Dit was een 1000 cc, gloednieuw in de kleur donkerblauw met witte striping en 4 stoere Cibie breed- en verstralers erop. Jarenlang veel schik mee gehad totdat er een grotere auto moest komen.
Mijn vrouw rijdt al dik 5 jaar een Clubman Cooper S automaat van 2009. Die had bij aankoop een ton gelopen dus er waren een paar euveltjes zoals vervuilde inlaatpoorten en ratelende distributieketting die verholpen werden. Daarna nooit meer een probleem met die auto.
Vanwege corona reed ik haast geen kilometers meer met de woon-werkverkeer auto, een Toyota C-HR Hybrid. Die heb ik dus verkocht en daar is de Clubman JCW voor in de plaats gekomen. De huidige generatie Clubman Cooper S vindt ik qua rijbeleving toch wel wat onderdoen voor de vorige generatie. Ik miste toch wel een beetje de pit daarom kwam ik bij een JCW uit. Deze is weliswaar wat zwaarder (vanwege 4wiel aandrijving) maar jeetje wat een kanon! Ik was meteen verkocht. Als je bij de dealer of op mini.nl een Clubman JCW configureert met wat opties zit je echter zo op EUR 65.000 tot EUR 70.000 en dat vond ik wel wat gortig. Ik heb dus een paar maanden gewacht totdat zich een wat gunstiger aanbieding voordeed met de opties die ik wilde hebben en liefst minder als 10.000 km op de teller. Dat is dus gelukt, zij het dat "mijn" versie slechts 231 PK heeft heeft i.p.v. van de 306 PK die het 2021 model levert. Het verschil in koppel is 350 Nm t.o.v. 450 Nm. Nou heb ik een kennis in de tuningwereld die al aanbood om er een stage1 op toe te passen dan komen er 280 PK en 420 Nm beschikbaar. Misschien op een later tijdstip, eerst maar eens een poosje er mee rijden zoals ie nu is.
Vanaf de allereerste Mini waar ik ooit in reed had je qua rij-beleving het idee dat je een kart bestuurd. Dat heeft deze nog steeds en dat is echt een compliment voor Mini! Sublieme wegligging (mede door 4wiel aandrijving) en je wordt gewoon blij van het rijden in deze auto. Men zegt dat een Mini onder je huid kruipt en dat is echt zo ;-)
De optielijst zal ik hier niet plaatsen want er zit echt zo'n beetje alles op en aan deze auto. Wat er NIET opzit is een zonneklep aan de zijkant (bestuurderszijde). Bij deze generatie Clubman is dit blijkbaar niet meer standaard. Er zitten wel 2 dopjes dus de klep kan zo gemonteerd worden (part nr. BMW 51 16 7 366 935 ). Dat gaan we dus doen want ik vind zo'n klepje aan de zijkant ontzettend handig ;-)
Het (zij)zonneklepje zit er inmiddels alweer een weekje in. Niet echt veel gereden de laatste tijd maar ik vond de banden toch wel een beetje aan de harde kant. Dit zijn z.g. runflat banden en die zijn over het algemeen wel wat stugger. Volgens de specs (binnenzijde bestuurdersportier) moeten de banden voor een 19" velg op 3 bar zitten. Ik heb dit nu verminderd naar 2,5 bar en dat is echt een wereld van verschil! Wellicht verbruikt ie nu een tikkie meer brandstof maar ik heb deze Mini niet aangeschaft omdat e zo zuinig is ;-)
Volgende keer meer.
Eindelijk eens wat kilometers kunnen maken in afwisselende omstandigheden. Regen, droog, bergachtig, vlak... het maakt allemaal niet uit. Het blijft gewoon ontzettend leuk om met deze auto te rijden! We hadden vooral mooi weer dus dakje open en genieten maar... Het mooist om te doen zijn bochtige weggetjes in bergachtig gebied. Dan voel je het vermogen en dat is echt dik in orde. Ook een gemiddeld verbruik van gemiddeld zo'n 8 liter per 100 km. is best goed te noemen.
Volgende week nog een paar dagen toeren in Duitsland en dan gaan we langzaam aan eens een paar mooie wintervelgen zoeken...
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.