Mini Clubman Cooper (2015)

autoreview

Mini Clubman Cooper (2015)

Signalement

UitvoeringClubman Cooper
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf119.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van BMW i3S naar Mini Clubman

  • 130.000 km

Op zoek naar een andere auto
Vanwege een tijdelijke verhuizing naar Griekenland moest ik afscheid nemen van mijn BMW i3S. Die reis is niet voor die auto weggelegd.

Dus rondneuzen bij BMW, waar ik de 1-serie te klein vond, de 3-serie niet mooi en een 5-serie te groot. Ik houd van kleinere, wendbare auto's. Heel even heb ik de BMW 2 active tourer overwogen, vanwege de binnenruimte en toch en redelijke formaat en gewicht. Echter werd ik daar niet echt warm van. Toen even bij de buren binnengelopen (MINI), waar mijn oog viel op de Clubman.

Mini Clubman
Relatief klein, met toch wat bagageruimte, BMW techniek, guitig uiterlijk. Proefrijden. En ja, wat rijdt dat ding leuk. Stuurt goed, het is echt een bochtenridder. Deze versie heeft vrijwel alle opties, behalve automaat en ACC. Voor mij belangrijk was het open panoramadak, leer en goede sportieve stoelen. Na de proefrit alles rondgemaakt. Ik heb nog heel even getwijfeld om te kijken naar een S, met de 2.0 motor. Echter heb ik voor sportief rijden al een circuit-auto (e46 328i), dus maar braaf voor de 1.5T gegaan. Die heb ik direct laten chippen na aanschaf en heeft nu 175PK en 270NM i.p.v. 136PK en 220NM. Dit verdiend het onderstel zeker en de auto rijdt er een stuk leuker door. Zo zit ik qua vermogen niet heel ver uit de buurt van de S met 193PK (en wat meer gewicht).

Naar Griekenland
In September 2021 ben ik ermee naar Athene gereden vanuit Utrecht, een reis waar ik vier dagen voor uitgetrokken heb, zodat ik nergens hoef te haasten of stressen. De auto zat tot het dak gevuld, waardoor hij natuurlijk heel anders stuurt, veert, rijdt en remt. Vooral in de bergen was ik blij dat ik hem had laten chippen! De auto is echt een prima reisgenoot voor de lange afstand. Verbruik lag zo tussen de 1:14 (bergen) en 1:18 (vlak) met snelheden tussen de 100km/h en 140km/h.

Inmiddels bijna 10.000 op de klok gezet. In Griekenland gebruik ik de auto niet veel. Ik heb er wel een aantal mooie trips mee gemaakt naar de Peloponnesos. Ik heb de auto hier een oliebeurt laten geven en daarbij kreeg ik het advies ook de remblokken te laten doen, wat ik ook heb laten doen. Eigenlijk kon de auto nog bijna 10.000km verder volgens de voorschriften, maar ik heb altijd liever verse olie in m'n motor (helemaal bij turbo motoren zoals deze).

Ruime achterbank, kleine bagageruimte
Wat ook interessant te noemen is, is de binnenruimte op de achterbank. Zelfs mensen van twee meter lang kunnen hier prima zitten zonder met hun knieën de stoelen te raken. Wil je met vier volwassenen op vakantie, dan kom je denk ik in de knel met de beperkte bagageruimte die mijn inziens niet voldoende is voor vier grote koffers. Vier kleine (handbagage trollies) passen wel.

Verbruik - Rijden
Qua verbruik is het een auto met twee gezichten. Als je hem op de green stand zet en vroeg overschakelt / niet veel harder dan 110 rijdt op de snelweg kun je met redelijk gemak 1:18 gemiddeld of beter scoren (op de snelweg 100km/h zit ruim boven de 1:20).

Maar als je gaat trappen, dan ontpopt de motor zich tot een uitgedroogde alcoholist. Wat kan die kleine 1.5T zuipen zeg! Ik denk dat dit te maken heeft met de dubbele vanos. Na het chippen is het ook echt wel een rap karretje geworden. Stoplichtsprintjes zij best leuk, maar het leukste vind ik het bochtenwerk i.c.m. het vermogen. Hier mis ik soms wel achterwielaandrijving zoals m'n e46 tracktool. De voorbandjes hebben soms wel moeite het vermogen kwijt te kunnen, doseren is dan noodzakelijk. Een mechanisch sper zou leuk zijn :-)

Conclusie
Al met al erg tevreden! Ik heb ook geen problemen met de auto tot op heden. Het is een guitig bakje wat je heel zuinig, maar ook heel sportief kunt rijden. Ondanks het kleine formaat kun je toch goed volwassenen vervoeren, al dan niet met bagage voor vier man.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE MINI Clubman

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens