MINI Cabrio John Cooper Works - Test

Allemansvriend voor mooi weer

Mini Cooper Cabrio JCW Malmö Kopenhagen Brug
AutoWeek 38 2019
AutoWeek 38 2019

Je leest het in AutoWeek 38 2019

De populariteit van cabriolets is de laatste jaren tanende, maar Mini lijkt voor die tendens ongevoelig. De cabriolet is nog steeds populair en een tijdje geleden alweer onderging hij een facelift. We kiezen de snelste versie, de John Cooper Works, om de Mini Cabrio weer eens stevig aan de tand te voelen.

Cabriolets kun je ruwweg onderverdelen in twee categorieën: auto’s die vanaf de eerste potloodstreken open waren bedoeld en bestaande, dichte modellen waarvan achteraf een cabriolet is gemaakt. Het moge duidelijk zijn dat die laatste methode doorgaans niet de mooiste en spannendste cabriolets oplevert, maar sommige dichte auto’s lenen zich wel heel goed voor scalperen. Wat dat betreft staat Mini vooraan: een grote dosis rij plezier, vorm boven functionaliteit en lifestyle: dat vraagt om het dak eraf en de Mini is dan ook al jaren een van de best verkochte cabriolets.

Het avontuur begon in 2004, toen Mini op de beurs van Genève van de eerste generatie New Mini een cabriolet liet zien. Een jaar later verscheen hij ook daadwerkelijk op de markt. Zoals we wel vaker zien bij cabrioversies van gesloten auto’s (zie onder meer de Volkswagen Golf) werd de Mini Cabrio niet tegelijk met de hatchback gemoderniseerd, waardoor hij al gauw achterliep toen de driedeurs in 2007 zijn tweede generatie in ging. Pas in 2009 liep de cabrio weer in de pas. In 2013 was het tijd voor de derde generatie hatchback, in 2015 kwam daarvan de cabrio en die werd vorig jaar gefacelift.

Vandaag rijden we in de dikste motorisering van dat model. De Mini Cabrio mag dan onderhuids uit Duitse techniek bestaan, onder een Nederlander zijn ontworpen en (deels) in Nederland zijn gebouwd, niettemin – of misschien wel juist daarom – schreeuwt hij zijn Britse komaf van de daken. De Union Jack zit zelfs verwerkt in de achterlichten en wie een romantische zomernachtrit als bijrijd(st)er mag meemaken, komt oog in oog met de Engelse vlag die spookachtig oplicht in het paneel op het dashboard. Maar daar blijft het niet bij, want wie achterin zit, kijkt aan tegen een gestikte versie van de Britse vlag in de hoofdsteunen. Op de rugleuning zitten knoopjes met de vlag erin, op de zijkanten van de voorstoelen zitten wapentjes met Mini Yours en een halve vlag en dan hebben we er vast nog een paar gemist. En niet alleen de Britse komaf kun je aflezen van de auto, Mini biedt ook de mogelijkheid om je eigen naam (of die van je vriend(in), vrouw, man, Boris Johnson of, doe ‘ns gek, het woordje brexit) in de richtingaanwijzers op de voorspatborden en/of op het paneel voor de bijrijder op het dashboard af te drukken.

ALERT

Geen gedownsize in de JCW. De Works is nog van de oude stempel en deze top-Mini heeft dan ook een lekker dikke twee liter onder de kap. Deze machine komt uit de schappen van BMW en we kwamen haar dan ook bij tal van modellen van dat merk tegen. Met zijn 231 pk en 320 Nm is hij heerlijk krachtig en soepel. Met name het royale koppel onderin maakt dat de auto ontzettend alert op het gas reageert, waardoor hij spectaculair aanvoelt. De zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling is op het hoge koppel afgestemd en schakelt daarom al redelijk vroeg op, maar in stand ‘sport’ trekt hij al een stuk dichter door naar het rode gebied. Wanneer je met de flippers aan het stuur te schakelt, kun je de motor lekker in de toeren jagen en dan voelt het allemaal enorm levendig aan, waarbij zelfs bovenin het geluid nog vrij donker blijft. Het stuur is klein en lekker dik, waardoor het stevig in je handen ligt.

Dat ligt in lijn met het lekkere, communicatieve karakter van de besturing. Je kunt goed voelen wat er aan de wielen gebeurt, terwijl de aandrijfkrachten toch maar vaag merkbaar zijn. Dankzij de korte overhang reageert de neus heel snel op elke stuurbeweging. De besturing blijft lang heel secuur. Pas tegen de grens begint het gewicht van de forse motor op te spelen en krijg je met serieus onderstuur te maken. Zelfs in heel snelle bochten helt de Mini amper over. Op slecht asfalt voel je het effect van de platte banden, maar met normaal asfalt weet het onderstel prima raad.

SLECHT ZICHT

De kap van de Mini Cabrio gaat ook bij deze derde generatie zodanig open dat het voorste deel ook als een soort schuifdak kan fungeren. Pas wanneer je het verder opent, verdwijnen ook de raamlijsten en de rest van het dak naar achteren. Dat alles gebeurt lekker vlot, in achttien seconden om precies te zijn, en werkt ook tijdens het rijden, tot 30 km/h. Omdat de kap voor een deel op de achtersteven blijft liggen, is het toch al niet zo beste zicht naar achteren in de Mini cabrio met open dak verder verslechterd. De vrij steile voorruit maakt het mogelijk om tot op hoge snelheid gesprekken te voeren of muziek te beluisteren.

Overall scoort de Mini Cabrio JWC in onze test een gemiddeld verbruik van 7,9 l/100 km, oftewel 1:12,6. Het is echter goed om dat cijfer even in stukken te knippen. We reden vanuit Nederland op en neer naar het zuiden van Zweden, een rit die voor een aanzienlijk deel over de Duitse autobahn ging, waar we – met gesloten kap – waar dat kon zo tussen de 170 en 190 km/h reden. Dan ging er al gauw zo’n 9 liter per 100 km doorheen en zelfs dat is best netjes op zulke snelheden. Het stuk in Denemarken (maximumsnelheid afwisselend 110 en 130 km/h) en voornamelijk binnendoor in Zweden, waar we open meestal zo rond de 80 km/h reden, neemt de JWC genoegen met 6,6 l/100 km (in standje Green) en dat is een keurig verbruik voor een auto met deze prestaties.

AUTOMAAT GOEDKOPER

Mini Cabrio rijden is niet goedkoop. Het begint bij net geen dertig mille voor de eenvoudigste One met een 102 pk sterke 1.5 driecilinder. Maar een pretkanon als de John Cooper Works is een ander verhaal. Handgeschakeld kost die minimaal € 52.890, maar neem je zoals wij de zeventraps automaat, dan ben je dankzij de gunstigere CO2-opgave voordeliger uit: voor € 51.054 is hij de jouwe. Dat is dan inclusief zaken als een sportonderstel en uitlaat, de JCW-versieringen, 17-inch lichtmetalen wielen, rode remklauwen, sportstoelen, led-verlichting, parkeersensoren, regenen lichtsensor, verwarmbare buitenspiegels en cruisecontrol.

Onze Mini was opgeleukt met een aardige reeks opties die het totaal af te rekenen bedrag op € 59.939,57 bracht. Het duurste daarvan heet Serious Business (nomen est omen met een prijskaartje van € 2.990) en omvat onder meer navigatie, inductielader, parkeerhulp vóór, Harman Kardonluidsprekers en Connected XL. Het Chilipakket kost € 1.440 en is gevuld met zaken als 18-inch-JCW-wielen, de Union Jack en een keuzeknop voor de Mini-rijmodus. Verder heeft onze Mini losse extra’s als een achteruitrijcamera, adaptief onderstel, stoelverwarming voor en headup display.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De Mini JCW Cabrio is een dure liefhebberij, maar daar krijg je wel héél veel voor terug. Niet zozeer op het gebied van uitrusting of hulpsystemen, dat neigt eerder naar het karige. Maar de prestaties, het rijplezier en de sexappeal van deze auto zijn subliem. Hij is razendsnel en klinkt bij bijna alle toerentallen heerlijk. Ook het comfort is redelijk op orde, al merk je op de grens wel dat het puristische van Mini daar onder heeft geleden. De auto is bij zeer hoge snelheden in feite iets te onderstuurd. Daarvan merk je uiteraard niets bij normaal dagelijks gebruik. Dan geniet je des te meer van het open rijden, omdat de koets de wind heel behoorlijk buiten het interieur weet te houden.

Signalement

Merk Mini
Model Cabrio John Cooper Works
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 52.101

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 170 kW / 231 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.250 tpm
Inhoud brandstoftank 44 l
Lengte / breedte / hoogte 3.874 mm / 1.727 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.495 mm
Massa leeg 1.340 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden205/45R17Prijzen
Topsnelheid 241 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,5 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 165 g/km