Met deze Honda Legend rijd je volstrekt anoniem maar geniet je wel van old skool luxe
Derde generatie wel wat saai
Het getuigt van een fikse portie zelfvertrouwen om een auto bij zijn introductie al tot een legende te dopen. Nu heeft Honda genoeg wapenfeiten op zijn palmares, dus helemaal uit de lucht gegrepen is het niet. Wij richten ons op de derde generatie Legend, een betrouwbare en betaalbare youngtimer.
Voor het geval het eens iets anders mag zijn als een A8, Zeven of S, valt de Honda Legend zeker te overwegen. In de VS een vrij succesvolle auto, in Europa krijgt de forse Japanner nauwelijks voet aan de grond bij de kopers in het luxe segment. De vormgeving van de Legend nummer drie doet denken aan de Lexus LS400 en daardoor ook een beetje aan de S-klasse uit die tijd. Geen auto waarvoor je blijft staan of waarvoor je je nek omdraait als hij voorbij rijdt, daarvoor is deze opgeblazen Accord te gewoon. Honda is veel meer een merk van verfijnde techniek, zowel op het gebied van de motor als van het onderstel. En als Japanse autobouwer natuurlijk kien op topkwaliteit. Een Honda kom je zelden tegen in pechstatistieken, verwacht dus geen lange lijst met zwakke punten bij dit artikel. Je hoeft als eigenaar van een Legend niet bang te zijn om voor proleet te worden aangezien. Het ingetogen uiterlijk en het ontbreken van een ster op de kap, vier ringen in de grille of een blauw-wit logo op de motorkap verschaft hem een imago van correctheid. In de brochure lezen we dan ook: ‘De nieuwe Honda Legend is niet bedoeld voor mensen die menen dat het merkembleem het belangrijkste attribuut vormt van een auto.’
Geen optielijst, de Legend was gewoon compleet
Honda maakte het de aspirant-koper niet zo heel erg moeilijk en dat maakt deze auto zeer geschikt voor besluiteloze types. De Legend kwam slechts in één uitvoering naar Nederland, waardoor je je niet door ellenlange optielijsten hoefde te worstelen. Leren bekleding, een schuifdak, elektrische stoelverstelling, automatische klimaatregeling, cruise control; het zit er allemaal in. Net als een radio met cassettespeler. En ook wat motorisering betreft liet Honda de klant geen keus, waar de Duitse concurrenten een keur aan krachtbronnen op het programma hadden. Kortom, alleen de kleur kiezen en dat was het dan wel. De eerste (Duitse) eigenaar van de Legend die wij rijden, koos voor stemmig auberginemetallic in combinatie met beige leer. Dat maakt deze Honda vele malen stijlvoller dan een zilvergrijze met zwart meubilair. Het instrumentarium bestaat uit drie aparte, ronde klokken, zoals de Accord dat toen ook had en later bijvoorbeeld ook de Jaguar XJ (vanaf 1998). Speciaal voor de Europese markt is er naderhand nog een mistlamp in de achterbumper gemonteerd.
Wat een heerlijke reisauto is de Legend
Het laat zich niet al te moeilijk raden hoe zijdezacht de V6 van de Legend loopt, we hadden niet anders verwacht van een motorenbouwer als Honda. De behoefte aan een V8 is er geen moment, gezien de fikse trekkracht onderin. De automaat past goed bij het karakter van deze motor. Bij 120 km/h draait de V6 bijna 2.900 toeren, dat zou best wel wat minder mogen. Vanaf 2008 kent deze bak dan ook een langere eindoverbrenging. De lange wielbasis (2,90 m) werkt comfortverhogend en daar is de vering eveneens op afgestemd. De Legend houdt van asfalt verslinden, maar dan bij voorkeur rechte stukken. Een zalige reislimo. Puntje van kritiek is het afrolgeluid van de achterbanden. Wij vermoeden dat het alles te maken heeft met de leeftijd van het rubber. Zeker weten dat hij met een nieuwe set banden veel stiller is. Op de achterbank is er voldoende beenruimte. Langere mensen zullen waarschijnlijk wel met hun haardos het hemeltje raken, daar is het schuifdak schuldig aan. De kofferbak is met zijn inhoud van 450 liter niet echt royaal bemeten, het feit dat de achterste rugleuningen plat kunnen, spreekt hierbij in zijn voordeel.
De Legend KA-9 kwam begin 1996 op de markt. In het najaar van 1998 kreeg hij een kleine facelift en enkele technische verbeteringen, waaronder de transmissie en de besturing. In die vorm bleef hij tot in 2004 in productie. De auto is bijna niet meer te vinden in het occasionaanbod. Ruim tien jaar geleden vond je ze nog voor prijzen van €2.000-€9.000. Maar de auto was al nieuw al zeer zeldzaam. Daarom is er ook vrijwel niets te vinden over deze Honda. Deels omdat er niet zo veel van rijden hier in Europa, maar ook door de goede kwaliteit. Let bij aanschaf op de onderhoudshistorie (distr.riem), roestvorming bij de achterspatbordranden (heeft dit exemplaar ook last van) en heel soms wil er wel eens een hydraulische klepstoter tikken. |
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.