Mercury Villager LS (1996)
Ruimte voor luxe
De Mercury Villager komt uit de betere kringen. Mercury is namelijk het luxe merk van Ford Amerika. Om verzekerd te zijn van het beste van het beste kozen we voor de kostbaarste uitvoering, de LS. In het vooronder vinden we een machine die zijn pk's ontleent aan een flinke inhoud, te weten een 2962 cc metende V6. Deze levert 111 kW/151 pk en 236 Nm. Het vermogen gaat naar de voorwielen via een automatische transmissie.
Mercury stelt dat de Villager 169 km/h moet kunnen halen; de Amerikanen hechten minder aan een hoge top. Natuurlijk heeft het feit dat de Villager 1780 kg weegt ook z'n uitwerking op het prestatieniveau. Dat geldt niet alleen voor de topsnelheid maar ook voor de acceleratie.
Achter het stuur van een ruimtewagen zit je hoger dan aan het rad van een 'gewone' personenauto. Bij de Mercury Villager bevindt de hendel voor het bedienen van de automatische versnellingsbak zich op een, in ieder geval voor Europese begrippen, weinig gebruikelijke plaats. Hij zit namelijk aan de stuurkolom. De viertrapsautomaat geeft geen aanleiding tot klachten. Hij schakelt zoals we dat van de moderne automaten in de duurdere automobielen gewend zijn; vlot en nagenoeg zonder schokken. Hoewel de Mercury is ontworpen voor de Verenigde Staten heeft de bekrachtigde besturing geen typisch Amerikaans karakter. Hij assisteert prima bij parkeermanoeuvres en dergelijke, maar voelt op snelheid niet licht of vaag aan. Ook de vering geeft geen klachten. Het 'Firm ride'-systeem zorgt voor stevigheid. Maar dat betekent niet dat het comfort geweld aan wordt gedaan. Wanneer de rit over slechte bestrating voert, voel je wel wat voor soort wegdek er onder de wielen doorgaat en er rammelt hier en daar ook wel iets. De inzittenden krijgen echter geen onaangename schokken te verduren. Tot echt snel bochtenwerk nodigt deze MPV niet uit. Door de hoge zitpositie heb je als bestuurder al gauw het gevoel dat de wagen vrij sterk overhelt. Maar wanneer je iets langer op pad bent, merk je dat je heus niet kinderachtig met hem hoeft om te springen.
In de Mercury Villager vinden we vier stoelen met armleuningen, zogeheten 'Captains seats' en helemaal achterin een bank. De positie van de beide zetels voorin is elektrisch instelbaar. Daarbij kan de bestuurdersstoel ook omhoog en omlaag. Ook de lendesteun laat zich elektrisch instellen. Met het verstelbare stuurwiel kan de chauffeur zijn zitpositie verder optimaliseren. Ondanks al deze verstelmogelijkheden slaagden we er niet in een echt prettige zit te vinden. Met name de lendesteun kregen we maar niet goed ingesteld. Met het zitmeubilair achterin kan worden 'gerommeld'. Wanneer je de rugleuningen van de stoelen op de tweede rij voorover klapt, ontstaan er tafeltjes. Ze zijn voorzien van uitsparingen waarin bekers passen.
Verschuifbaar
De achterbank is verschuifbaar, heeft een verstelbare rugleuning en een zitting die omhoog - tegen de rugleuning aan - geklapt kan worden. Verder zijn de twee stoelen in het midden te verwijderen. Variatiemogelijkheden genoeg dus. Is het zitmeubilair zo opgesteld dat het maximale aantal inzittenden het best aan z'n trekken komt, dan blijft er maar weinig plek voor koffers en dergelijke over. Bij die opstelling is de beenruimte voor rij twee nogal krap. Mensen op de achterbank worden wat beter bediend. Passagiers komen bij hun plaats via een schuifdeur rechts. De verschuifbare rechter stoel maakt het bereiken van de bank makkelijker.
De uitrusting bevindt zich op een hoog peil. Aan die sfeer draagt ook het lage geluidsniveau in het interieur bij. We registreerden bij 100 en 120 km constant 66,5 en 70 decibel; mooie waarden. De Mercury Villager verwent zijn inzittenden met standaard lederen bekleding. Hij biedt ABS, een airbagstuur en airco. Elektrisch verstelbare buitenspiegels ontbreken net zo min als elektrisch bedienbare zijruiten en ventilatieraampjes. De Villager is natuurlijk ook uitgerust met cruise-control. Voor de mensen achterin wordt goed gezorgd. Ze hebben hun eigen, regelbare verwarming en ventilatie. Verder biedt een paneeltje met druktoetsen ze de mogelijkheid hun eigen radiozender kiezen. Wie zich een Mercury Villager LS aan wil schaffen is zo'n f 80 mille kwijt.
Signalement
Merk | Mercury |
---|---|
Model | Villager LS |
Carrosserie | 4-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.939 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.985 cc |
Maximaal vermogen | 111 kW / 151 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 236 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 76 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.823 mm / 1.872 mm / 1.717 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.780 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.580 kg |
Banden | 205/75R15Prijzen |
Topsnelheid | 169 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,2 s (fabrieksopgave: 14,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 11,6 l/100km |