Mercedes-Benz Viano Standaard CDI 2.2 Ambiente (2004)
Busje... of toch niet?
In de Viano huist een 2,2-liter viercilinder common-raildiesel. Die levert 110 kW/150 pk en 330 Nm koppel. Mercedes meldt dat de Viano 174 km/h loopt en 13,6 tellen nodig heeft voor de acceleratie 0-100. Met de Viano kun je prima meekomen in het
verkeer. Z'n onderstel is stevig en van oneffenheden houdt hij niet. Maar dankzij, onder meer, een wielbasis van maar liefst 3,20 meter is er met de wegligging van de Viano niks mis. En met de zeker niet sterk bekrachtigde besturing laat hij zich goed mennen. Schakelen doet in 'onze' Viano de vijftrapsautomaat zo goed als schokvrij. De bak reageert ook vlot als je het gaspedaal vol intrapt om maximaal te accelereren. Natuurlijk moet de motor dan alles uit de kast halen, en dat laat hij overduidelijk horen. Een krachtbron die zo'n keel opzet, zijn we in personenauto's niet (meer) gewend. Is de Viano eenmaal op tempo, dan zakt het geluidsniveau aan boord wel. Maar met 67,5 dB bij honderd kilometer constant en 72 decibel bij 120 km/h blijft het toch lawaaiig.
Diverse opstellingen
Hoe staat het met het zitmeubilair van de Viano? Achterin komen we twee rijen van twee stoelen tegen. Die laten zich op diverse manieren opstellen. De vier zetels in het achterste deel van de Viano zijn elk voorzien van twee armsteunen. Neem je genoegen met minder luxe stoelen, dan passen er zes personen achterin. Eén van de variatiemogelijkheden is de opstelling waarbij de zetels van rij twee en drie tegenóver elkaar staan, met daartussenin een tafeltje (optie) dat aan een van de zijwanden is bevestigd.
We nemen plaats achter het stuur. De Viano is eigenlijk een busje en dus valt de zitpositie wat hoger uit. De Mercedes heeft een gewoon dashboard: instrumenten onder een koepeltje, een prominente middenconsole en rechts daarvan het handschoenenkastje. Op de middenconsole vinden we heel wat toetsen, onder andere die voor de bediening van de airco. Die heeft een digitale display; eronder zit de display van de radio.
De Mercedes Viano is goed bedeeld met opbergvakken en aflegruimte. Ook achterin is daarin ruimschoots voorzien. De achterpassagiers kunnen de ventilatie en verwarming zelf regelen. Hoe de mensen op de tweede en derde rij zitten en hoeveel bagage er mee kan, hangt natuurlijk af van hoe het meubilair is ingedeeld. Maar er is voor iedereen beenruimte. Aan hoofdruimte ontbreekt het de achterpassagiers ook niet. Maar als het zitmeubilair is opgesteld om zoveel mogelijk passagiers mee te nemen, blijft er weinig plaats over voor koffers en dergelijke.
Met zijn broer die bestelwerk doet, deelt de Mercedes de schuifdeuren opzij. Die deuren geven toegang tot het achtercompartiment en zijn reuze handig, want zo kun je gemakkelijk in- en uitstappen als je krap geparkeerd staat. Het spreekt vanzelf dat alle zetels zijn voorzien van hoofdsteunen en driepuntsrolgordels. Ook hoofdairbags achterin zijn bij de prijs inbegrepen. Aan de Mercedes is te merken dat hij een beter gesitueerd lid is van een familie die ook 'busjes' telt. Dat het om de 'rijke tak' van die familie gaat, is te zien aan de prijzen. De luxe, met leer en hout aangeklede Viano
Ambiente in deze test staat – inclusief automatische transmissie – voor € 60.129 in de prijslijst.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | Viano Standaard CDI 2.2 Ambiente |
Carrosserie | 5-deurs, personenbus |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 64.489 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.148 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.748 mm / 1.906 mm / 1.875 mm |
Wielbasis | 3.200 mm |
Massa leeg | 2.065 kg |
Laadvermogen | 875 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 174 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,6 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 12,0s |
Brandstofverbruik | 8,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 232 g/km |
Lees ook
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.