Mercedes-Benz SLK 200 - 1998 – 306.690 km - Klokje Rond

Koelvloeistof mee naar Monaco

73 reacties

Video
AutoWeek 31 2018
AutoWeek 31 2018

Je leest het in AutoWeek 31 2018

Het is alweer ruim 20 jaar geleden dat de Mercedes SLK op de markt kwam. Deze week in Klokje Rond een op het eerste gezicht net exemplaar van de compacte roadster met klapdak. Is zo'n SLK met een flink kilometrage net zo degelijk als hij eruitziet?

In deze aflevering van Klokje Rond hebben we weer eens te maken met een heuse autofiel. Wesley studeert werktuigbouwkunde en loopt stage bij Saker Sportscars, waar raceauto’s worden gebouwd. Wesley laat zich vergezellen door zijn vader, die in zijn vrije tijd auto’s restaureert – vooral het oude, Engelse spul. Dat wordt dus een keuring op hoog niveau!

De verwachtingen voor de SLK zijn hooggespannen. “Ik was aangestoken door mijn vader en zocht als eerste auto eigenlijk een MGB”, steekt Wesley van wal. “Maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat je met zo’n auto elke dag wel aan het sleutelen bent. Toen ging de zoektocht naar een Mazda MX-5. Maar ik begrijp niet waarom dat zo’n populaire auto is. Alle exemplaren die ik heb bekeken, waren verroest.

De volgende op de lijst was de Mercedes SLK; al de tweede die ik bekeek, was goed.” Als we zo ons eerste rondje om de ooit flink kostbare Duitse sportwagen lopen, kunnen we er weinig op afdingen. Zelfs roest ontbreekt ogenschijnlijk – toch best bijzonder bij een MercedesBenz van bouwjaar 1998. “Deze auto is dan ook al een keer opnieuw gespoten, hoor”, zegt Wesley. Dat is gebeurd voordat hij de auto kocht.

KLAP VAN HET DAK

Na aanschaf is Wesley zijn auto langzamerhand steeds verder gaan verbeteren en reed hij er al 22.000 kilometer mee. “Zo zijn de rubbers van de dakconstructie bij de voorruit vervangen. Het is een standaardklacht bij de SLK van deze bouwjaren dat het rubber boven de spiegel scheurt omdat het dak bij het sluiten een te harde klap maakt. Bij de spatborden zijn nieuwe steunen ingelast, want die zijn gaan roesten – dat is ook een kwaal van deze auto.”

Op het moment is Wesley’s grootste zorg een kleine koelvloeistoflekkage bij de achterste cilinder. “Ik moet nog uitvissen waar dat precies vandaan komt. Wellicht dat we daar vandaag achter komen.” Joep Schuurman komt met goed nieuws terug van de proefrit. “Gelukkig werkt de airco nog. Dat is mooi meegenomen bij deze temperaturen. Verder merk ik dat het differentieel een klein beetje jankt; dat is iets waar de auto heel oud mee kan worden, maar het verraadt ook dat de kilometerstand flink oploopt. Verder zijn de schokdempers aan de achterzijde zo goed als versleten.”

Als de auto op de brug staat en we hem inspecteren, is een kleine olielekkage het eerste waar we op stuiten. Bij nadere inspectie blijkt dat er ook twee bouten in het carter ontbreken. “De voornaamste lekkage komt bij de carterplug vandaan. Als je er twee bouten en een nieuwe plug in zet, is het probleem opgelost. Veel simpeler wordt het opheffen van een olielekkage niet.”

Verder zien we aan de onderzijde dat de remleidingen wel een opknapbeurt kunnen gebruiken. Joep: “De coating laat los. Je kunt ze nu nog opschuren en tectyleren; daar zou ik zeker niet te lang mee wachten. Het plaatsen van nieuwe leidingen is een behoorlijke klus. Als je een originele, voorgebogen leiding wilt plaatsen, moet het cardan eraf. Je zou tegen die tijd ook kunnen kiezen voor een koperen leiding die je zelf buigt. Dan kun je die er overheen leiden.”

VIJF MINUTEN

Bij het inspecteren van de ophanging komen we speling tegen op het wiellager aan de rechtervoorzijde. “Maar ook daar is goed nieuws bij”, zegt Joep. “Want deze wiellagers zijn nog van het soort dat je zelf kunt afstellen. Een klusje van vijf minuten voor een ervaren monteur.” Verder is Joep voor de verandering eens te spreken over de banden onder de Mercedes. “Die zijn van Michelin en daarmee kan het eigenlijk niet misgaan. Wel moet ik zeggen dat ze al tamelijk oud zijn. De voorbanden komen uit 2013 en raken verdroogd.” Bij de achterwielen is er extra aandacht voor de schokdempers. “Onderweg voel je die regelmatig te diep inveren; tot op de einduitslag zelfs. Maar hier zie ik dat de dempers niet lek zijn en er zit ook geen stop op om te bekijken of ze inderdaad op de einduitslag klappen.”

LEK

Het spannendste hebben we voor het laatst bewaard. Want waar komt nu die koelvloeistoflekkage vandaan? Bij zijn eerste blik onder de motorkap kwam Joep er niet uit. Inmiddels heeft hij gezorgd voor een spiegeltje waarmee hij diep achter de motor kan kijken. “Ik vrees dat ik je moet teleurstellen,” zegt Joep als hij weer tevoorschijn komt. “Ik zie een lichte lekkage tussen de cilinderkop en het onderblok. Met andere woorden: de koppakking is lek.” Daar schrikt Wesley toch wel van. Zijn eerste zorg is de aankomende zomervakantie: “Over twee weken ga ik naar Monaco met deze auto; dat wordt zijn eerste lange trip. Ga ik dat wel redden? Want het lukt niet om voor die tijd de boel te repareren.” Joep stelt hem gerust. “Dat ga je nog gemakkelijk redden, want zo groot is de lekkage niet. Als ik jou was, zou ik een fles koelvloeistof meenemen en onderweg regelmatig het niveau van de motor controleren.” En zo gaat Wesley toch nog enigszins opgelucht huiswaarts. De vakantie is gered.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Het is vooral opvallend hoe mooi de carrosserie nog is na 20 jaar. Het zou mij niets verbazen als deze auto een binnenslaper is geweest. Uiteindelijk hebben we tijdens de keuring best wat gebreken gevonden en zaken die nét niet goed zijn.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.