Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1998) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | SLK 230 Kompressor |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 77.000 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
ERVARINGEN
Reeds sinds de introductie in 1996 is de SLK mijn favoriet en van de aanschaf heb ik dan ook geen moment spijt gehad.
Een zilvergrijze compleet uitgeruste SLK 230 automaat. De kapconstructie werkt perfect en geeft de auto een stoer uiterlijk, beter dan die stoffen kapjes. De motor is erg bij de les en aan te bevelen boven de zwakkere SLK 200. De echte sportieve rijder zal een handbak prefereren boven de automatische transmissie, maar ik denk dat deze échte sportieve rijden beter kan zoeken naar een kart als de BMW Z3 of een Honda S2000. De SLK houdt het midden tussen een sportief ogende en toch redelijk rap rijdende cabrio en een comfortabele coupe. Het verbruik valt erg mee, ca 1 op 10, en dat lijkt me niet slecht voor een auto met ca 200 pk.
Ook een aanrader is de standaard Mercedes radio met Bose boxen. Erg stijlvol en wat een geluid!
PROBLEMEN
- 166.000 km
Ondertussen rij ik een jaar in deze auto en het is werkelijk een geweldige wagen. Na ca 10.000 km heeft de auto een eerste grote beurt en apk gehad. Geen enkel probleem uiteraard. Een paar kleine reparaties als rubbertjes, remblokken enz. Mag eigenlijk geen naam hebben.
De hierboven beschreven standaard radio met Bose boxen had inderdaad een geweldig geluid, maar is bij de beurt vervangen door een orgigineel Mercedes navigatiesysteem APS30. Ziet er netter uit dan een Tomtom uit en is toch wel handig. Tevens zijn de banden vervangen. Na enige twijfel zijn het Bridgestone ER050A banden geworden. Geen klachten over.
Na lange tijd een update:
Bijna 80.000 kilometer en zes jaar verder en nog steeds in het bezit van deze SLK. Gek genoeg nooit de behoefte gehad te veranderen, al heb ik even een flirt gehad met een SL500. Maar afscheid nemen van de SLK wilde ik toch niet.
Geen hele gekke dingen meegemaakt.
In 2008 heb ik nieuwe velgen gekocht, de originele 16inch Pictor velgen. De Pictor velgen die eronder zaten waren lelijk geworden. Die heb ik opnieuw laten behandelen (300 euro) en doen nu dienst voor de winterbanden. Tevens zijn de fuseekogels vervangen (MB dealer, circa 150 euro).
In 2009 zijn de remschijven en remblokken vervangen (niet bij de dealer, circa 500 euro).
In 2011 is de luchtmassameter vervangen (MB dealer, circa 600 euro).
In 2012 zijn de computer en de brandstofpomp, een mistlamp en de stuurschokbreker vervangen (MB dealer, circa 1.500 euro).
Het verbruik is nog steeds 1:10, niet heel raar voor een auto van met dit vermogen en deze leeftijd. Kortom, een aanrader voor iedereen die een leuke rijdersauto zoekt. Ook na 15 jaar!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.