Mercedes-Benz S55 AMG - 2001 - 284.895 km - Klokje Rond
Brute beginnersbak
62 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Je eerste auto. Herinner je je die nog? Een goedkoop en oud bakkie meestal. Zo niet voor Luuk Vuurens: hij trapt zijn automobiele carrière af met een Mercedes-Benz S55 AMG. Toegegeven, de aanschafprijs was niet astronomisch, maar dat is dan ook het enige voordelige aan deze vette V8. Wat hangt hem nog boven het hoofd?
Dat het een Mercedes moest worden, stond van meet af aan vast. Luuk heeft zo zijn principes. “Het liefst had ik een E55 AMG, maar die kon ik niet vinden in combinatie met de opties die ik wilde. Eén daarvan is Distronic, de adaptieve cruisecontrol van Mercedes. De auto van mijn vader heeft dat systeem ook en het rijdt echt heel ontspannen en veilig. Ik heb trouwens ook nog even een belastingvrije diesel overwogen.
Bij mij in de buurt stond een 300TD te koop, maar uiteindelijk vond ik dat niets. Te oud, te traag en geen luxe en veiligheid. Dus na een tijdje speuren stond er ineens een W220 S55 AMG op mijn scherm. Wow! Misschien zou die matgrijze wrap je in eerste instantie afschrikken, maar het bleek een nette, onverprutste S-klasse. Ik wilde namelijk geen auto met een historie van vijftien eigenaren. De vorige eigenaar heeft er twee jaar mee gereden, ik ben de vierde. Ja, er zit hier en daar roest onder de folie, dat is een kwaaltje van dit model S.
Ik betaalde uiteindelijk € 4.400, op voorwaarde dat de tank vol zou zitten. Die heeft een inhoud van 88 liter, dus dat was meer dan honderd euro en zo kon ik even vooruit. Mijn verbruik is vrij hoog, omdat ik relatief veel korte ritten rijd. De boordcomputer stond vandaag op 1 op 10, dus het kan best redelijk zuinig. Doordeweeks heb ik een Volkswagen Caddy van het werk mee en staat de Mercedes stil. Daarom kon ik ook een auto als deze kopen. Je moet er niet aan denken om met dit verbruik 500 kilometer per week te rijden.”
BANGE MOEDER
Luuk is wel gewend om met een beetje vermogen om te gaan: hij zit dagelijks op de commandopost van een graafmachine met een 21-litermotor die een slordige 1.000 liter per dag verstookt. “Ik werk overal in Nederland, meestal zijn dat projecten van meerdere weken. Het gaat om sloopwerkzaamheden in de petrochemische industrie. Heel andere koek dan een S-klasse! In Duitsland heb ik natuurlijk de topsnelheid even uitgeprobeerd. Hij gaat makkelijk naar 260 km/h en gevoelsmatig zou dat zonder begrenzer zeker 300 km/h zijn.
Het is een heel gestroomlijnde auto en met die 360 pk moet dat een makkie zijn. Het is echt een feest om in te rijden. Mijn moeder vond het eerst maar niets dat ik zo’n snelle auto kocht, maar nu ze een paar keer heeft meegereden, heeft ze haar mening bijgesteld en ziet ze in dat ik in een heel erg veilige auto onderweg ben.
De eerste week sloeg de pechduivel toe: de bekende ABC-pomp gaf de geest. Ik bestelde ergens een gereviseerde, maar na montage bleek de stuurbekrachtiging niet te werken. Dus alles is weer uitgebouwd en teruggestuurd. Daarna kreeg ik een goede pomp, die er ook als nieuw uitzag. Alles bij elkaar een vrij dure operatie. De olie heb ik zelf ververst, zonder brug. Gewoon de auto in de hoogste stand, dan kan de lekbak er precies onder. Het oliefilter is heel gemakkelijk aan de bovenkant van de motor te verwijderen. Dat is alles wat ik tot nu toe aan onderhoud heb gedaan, samen met de reparatie van het achterklepmechanisme.”
DURE KOSTGANGER
Een alledaagse verschijning is het niet, zo’n gewrapte oude S met rode stootstrips. En slechts aan de wielen en de twee uitlaatpijpen is te zien dat het een AMG betreft. Na de facelift in 2002 had de 55 AMG dankzij een compressor nóg meer power (500 pk, 700 Nm), maar ook de auto van Luuk is met zijn 360 pk en 530 Nm niet misselijk en doet niet onder voor de twaalfcilinder S600. “Ja, die compressormotor lijkt mij wel wat, maar het is natuurlijk overbodige luxe. Qua opties heb ik alles aan boord.
Distronic was destijds een optie van € 7.500! De auto zelf kostte in 2001 bijna 400.000 gulden, dat is € 176.000. Verder heeft mijn S een regen- en lichtsensor en softclose op de portieren. En er zit zelfs een radardetector van Stinger in. De elektrohydraulische bediening van de achterklep is een verhaal apart en is zeer gecompliceerd. Het werkt nu weer, maar ik ben er een dag mee bezig geweest.”
Joep heeft na de proefrit een paar opmerkingen en komt tijdens de keuring het één en ander tegen. “Toch nog een aardig lijstje en sleutelen aan auto’s uit deze klasse is niet goedkoop”, zegt hij na een laatste blik in de machinekamer.
Luuk: “Wat mij opvalt bij garagebedrijven, is dat ze een beetje in paniek raken zodra ik zeg dat het een AMG is. Gelukkig staan de motor en de versnellingsbak van dit type goed bekend. Hij verbruikt een beetje olie, dat is volgens het instructieboekje normaal. Waar ik wél van baal, is dat ik laatst een andere dorpelplaat voor de rechterkant heb gekocht, die liet wrappen en pas daarna ontdekte dat het er eentje voor een verlengde versie is … Het liefst zou ik de carrosserie een keer helemaal grondig aanpakken, maar dat gaat heel veel geld kosten. Voorlopig dus lekker genieten van die lekkere V8 en z’n geluid.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Tijdens de proefrit vielen maar twee dingen negatief op: de motor maakt een zoemend geluid, waarvan we de oorzaak niet hebben gevonden, en het weggedrag van de wagen is heel onprettig. Bij korte hobbels stuitert hij letterlijk over het wegdek. Uiteindelijk bleek dat aan volledig versleten draagarmrubbers voor te liggen. Voor deze AMG gaat één duim naar beneden.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | S 55 AMG |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 151.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.966 cc |
Maximaal vermogen | 265 kW / 360 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 530 Nm bij 3.150 tpm |
Inhoud brandstoftank | 88 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.038 mm / 1.855 mm / 1.444 mm |
Wielbasis | 2.965 mm |
Massa leeg | 1.885 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Banden voor | 245/45YR18Prijzen |
Banden achter | 275/40YR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,0 s |
Brandstofverbruik | 13,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 320 g/km |
Lezersreacties (62) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.