Mercedes-Benz S 500 Lang Prestige Plus (2008)

Onbescheiden type

Mercedes-Benz S 500 Lang Prestige Plus
Mercedes durfde het aan om een S-klasse te maken die lekker opvallend is. Het vorige model was vele malen anoniemer en kende geen ongewone vormgeving. Het model weer daarvoor wordt inmiddels door liefhebbers 'de kathedraal' genoemd, wat wel aangeeft dat het géén bescheiden auto is.

Deze S kun je ook moeilijk bescheiden noemen, met z'n wulpse spatborden en dikke achterklep. Mercedes-Benz levert zijn limo ook nog in een langere versie. Niet dat het heel krap is achter in een auto met de standaardwielbasis, maar die extra dertien centimeters worden alle besteed tussen de voorstoelen en de achterbank en geven de achterpassagiers de nodige ruimte om nog wat te werken of een krant fatsoenlijk open te vouwen.
In de S-klasse hangt een zakelijke sfeer, maar dan met een futuristisch tintje. En dus bijvoorbeeld geen batterij met ronde klokken voor je, maar allemaal half- of kwartronde schalen. De snelheidsmeter in het midden is trouwens niet eens echt, maar eigenlijk een afbeelding op een monitor. Dat display in het midden is voor de boordcomputer, maar is ook te gebruiken voor de zogenaamde nachtzichtassistent, waarbij je beeld ziet dat door een infraroodcamera voor op de auto wordt gemaakt. Natuurlijk heb je ook nog een beeldscherm voor navigatie, audio, enzovoort.
De Mercedes is frivool vormgegeven. Kijk bijvoorbeeld eens naar het sierlijke regeltje met aluminium knoppen voor de klimaatregeling of het uurwerk, dat wél een gewone klok is. Verder valt vooral op dat op het eerste gezicht juist weinig knoppen te zien zijn. Mercedes heeft namelijk de talloze ingewikkelde functies van de auto gebundeld in een slim besturingssysteem. Je bedient een en ander met een grote ronde knop, waarmee je door te draaien, drukken of schuiven door de menu's loopt.


Kameleon
Met een V8 onder de kap hoef je je om de prestaties van deze S 500 geen zorgen te maken, ook al weegt deze auto ruim 1.800 kg. Zijn 5,4-litermotor levert immers een forse 388 pk. De achterwielaangedreven Mercedes zet daarmee al snel een stapje opzij met de achterkant. Zeker als de weg niet superdroog is, heeft de elektronica z'n handen vol aan de enthousiaste rechtervoet van de rijder.
Verder geldt dat je in het grootst mogelijke comfort van A naar B wordt vervoerd. De weg wordt zodanig gladgestreken dat passagiers geen last hebben van oneffenheden en tegelijk niet meteen naar een strip Primatour hoeven te grijpen omdat ze zeeziek zijn geworden.
Onze test-S 500 was voorzien van active body control, een systeem dat voorkomt dat de carrosserie overhelt in bochten of duikt bij stevig afremmen. Daarbij verlaagt het systeem de auto met 15 mm zodra je sneller dan 65 km/h gaat. Het resultaat van het systeem is verbluffend. De S is namelijk lekker soepel als je rustig aan doet, maar als je ineens de geest krijgt en zin hebt om een beetje te boenderen, past het onderstel zich als een kameleon aan. De dempers worden straffer en voor je gevoel kleeft de auto ineens veel beter aan de weg.
Het sterke punt van auto's als deze is de stilte die aan boord heerst. Wat voor absurde kruissnelheid je ook kiest, je zult nooit met stemverheffing hoeven praten, zelfs niet wanneer je vanaf de achterbank van je verlengde auto iets aan de voorste inzittenden wilt meedelen. Wat een rust; zo perfect wordt het rumoer van motor, banden en wind gereduceerd tot nul.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 500 Lang Prestige Plus
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 157.443

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.461 cc
Maximaal vermogen 285 kW / 388 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 530 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.206 mm / 1.871 mm / 1.473 mm
Wielbasis 3.165 mm
Massa leeg 1.885 kg
Laadvermogen 680 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,8 s (fabrieksopgave: 5,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,5s
Brandstofverbruik 11,8 l/100km
CO2-uitstoot 283 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum