Mercedes-Benz S 500 Lang Prestige Plus (2006)

Nachtpracht

Mercedes-Benz S 500 Lang Prestige Plus
Hoe donkerder het buiten wordt, des te intiemer de sfeer aan boord van de splinter-nieuwe Mercedes-Benz S 500 aandoet. De Mercedes-Benz S 500 Lang Prestige Plus is van alle gemakken voorzien.

In de S 500 zit je alsof je thuis in je comfortabele fauteuil zit. De verlichting van knoppen en klokken is functioneel en sfeervol. De geluidsinstallatie klinkt waanzinnig. Daarnaast is er een zeer uitgebreide boordcomputer, dvd-navigatie, verwarmbare leren comfort-zetels, de portieren die zichzelf in het slot trekken, parkeersensors met een camera, xenon met actieve bochtenverlichting en koplampsproeiers, een automatisch openende en sluitende kofferklep en nog heel veel meer.

Het design van de Mercedes mag op z'n minst opmerkelijk worden genoemd. Mercedes heeft de nieuwe S-Klasse van expressieve pennenstreken te voorzien. Kijk maar eens naar die dikke wielkasten en de 'opgelegde' kofferklep. Door de schuinere stijlen plus het feit dat de wielen verder op de hoeken staan, oogt de S compacter dan z'n voorganger. Toch is 'ie enkele centimeters gegroeid. De versie Lang die wij voor deze test ter beschikking hebben, meet zelfs 5,21 meter en heeft een wielbasis van 3,17 meter. De extra ruimte die daarmee gewonnen is, komt volledig ten goede aan de achterpassagiers. Het is dan ook vorstelijk toeven achterin. De S 500 Lang is standaard uitgerust met twee elektrisch verstelbare en verwarmbare zetels, die je lekker ver achterover kunt instellen. Je kunt je benen nog net niet helemaal strekken.

Stilte

De V8 heeft een inhoud van 5.461 cc en een vermogen van 388 pk. De sprint naar de honderd is in 6,6 seconden voorbij. Van 100 naar 200 km/h vergt nóg 15,6 tellen. Bij 100 km/h hoor je vrijwel alleen de banden, pas bij 120 km/h komt daar wat windgeruis bij.

Het karakter van de transmissie is super-soepel. Je voelt de 7G-Tronic nauwelijks van verzet wisselen. De 'pook' zit aan de rechterkant van de stuurkolom. Dat je die stengel zou kunnen verwarren met de rui-tenwisser, is één. Irritanter is dat je vanuit Drive de bak onbedoeld en zonder waarschuwing in de achteruit kunt zetten.

Als het donker is, projecteert de Night View Assist met behulp van infrarood-straling de weg voor je op de plek waar normaliter de (digitale) snelheidsmeter zit. Het is absoluut een handig hulpmiddel. Met een soort computermuis kun je een groot deel van de auto bedie-nen. Niet dat je het systeem in één keer doorgrondt, maar het duurt niet lang. Het polssteuntje net voor de ronde Comand-knop is heerlijk. Klap je 'm open, dan vinden we daar een toetsenbord voor de telefoon. Ook elders in de cabine van de S-Klasse is de ergonomie perfect voor elkaar. De S 500 heeft, zoals het hoort, voor de handmatige modus van de versnellingsbak, één functie rechts achter het stuur (opschakelen) en eentje links.

Het dashboard heeft Schwung, maar blijft discretie en raffinement uitstralen. Erg fraai zijn de aluminium tuimel-schakelaars op de middenconsole. Misser trouwens is dat het dashboard een tikje scheef zit. Ook slordig is de klep van het opbergvak onder de armsteun; die schiet spontaan open als we over een 'broodje' rijden. Enigszins kille dissonant in het geheel vinden we de blauwgrijs verlichte klokken.

De Airmatic-luchtvering strijkt bij rechtuitrijden elk hobbeltje glad. Door de actieve ondersteltechniek (ABC) verandert het karakter echter als je met een beetje tempo de bocht in duikt. Onderstel en besturing bieden meer scherpte en communicatie dan we gewend waren van het vlaggenschip met de ster.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 500 Lang Prestige Plus
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 157.443

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.461 cc
Maximaal vermogen 285 kW / 388 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 530 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.206 mm / 1.871 mm / 1.473 mm
Wielbasis 3.165 mm
Massa leeg 1.885 kg
Laadvermogen 680 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6.6 s (fabrieksopgave: 5,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3.4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5.3s
Brandstofverbruik 11,8 l/100km
CO2-uitstoot 283 g/km

Gerelateerde forumtopics