Mercedes-Benz S 400 CDI
Kampioen zelfontbranden
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
Op de autotentoonstelling van Berlijn in februari 1936 presenteert Mercedes-Benz de eerste in serie gebouwde personenauto met dieselmotor ter wereld. Het is de 260 D, met een 2,5-liter viercilinder. Een sportief type is het niet, om het voorzichtig te zeggen. De zelfontbrander ontwikkelt een vermogen van maar 45 paardenkrachten en daarmee helpt hij de 260 D aan een topsnelheid van krap 95 hele kilometers per uur. Jarenlang blijft het maar behelpen met dieselmotoren in personenwagens. De diesels maken een onbeschaafd vrachtwagengeluid, ze zijn traag, ze stinken en ze stoten een smerige walm uit.
Technische hoogstandjes
Wat een verschil met de nieuwste dieselkrachtbron van Mercedes-Benz; de 400 CDI, een 4-liter V8, voorzien van zo ongeveer alle moderne technische hoogstandjes die een (diesel)motor maar kan meekrijgen. 250 Paardenkrachten brengt hij op de been, ofwel 184 kW, en een koppel om eerbiedig 'U' tegen te zeggen; niet minder van 560 newtonmeter. Daarmee schrijft 'Das Haus' opnieuw een stukje geschiedenis, want de 400 CDI is nu de sterkste in een personenauto gemonteerde diesel ter wereld. Wat heeft die 4-liter achtcilinder allemaal in huis? Om te beginnen vier kleppen per cilinder, om de V8 ruim te laten ademen. Dan, directe inspuiting volgens het common-rail-principe, waarbij de brandstof onder hoge druk vanuit een buis boven de cilinders wordt ingespoten.
Omdat de 400 CDI een V-vorm heeft, zijn er twee van die common-rails; voor elke cilinderrij één. En zo heeft deze motor méér dubbel; twee turbocompressors, een links en een rechts. En het zijn bovendien niet zo maar turbo's, maar exemplaren met verstelbare schoepen. Om de temperatuur omlaag te brengen, zodat de compressors meer lucht kunnen aanblazen, bevat het inlaattraject een tussenkoeler. Het is essentieel dat beide turbo's evenveel lucht inblazen. Het lijkt vragen om moeilijkheden, maar gelukkig zorgt de moderne elektronica dat de compressors keurig in de pas lopen. Nog meer 'snufjes'? Jawel; een nieuwe hogedrukinspuiting met zeven- in plaats van zesgaats injectoren, en uitlaatgasrecirculatie met waterkoeling.
Superkoppel
Hoe het rijdt zo'n S 400 CDI? Nu, zo goed als we het van de S-klasse gewend zijn. De 'S' met V8-diesel ligt dus heel solide op de weg en de bevelen die de chauffeur via het stuurwiel geeft, worden nauwkeurig en vanzelfsprekend opgevolgd. Van overstuur geen spoor; ook deze S-klasse laat zich met pittig tempo keurig neutraal door bochten sturen. Maar hij is - uiteraard - dan ook voorzien van diverse elektronische systemen die de bestuurder helpen de wagen onder controle te houden. We noemen: het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP); de Aandrijf Slip Regeling (ASR), het Brake Assist System (BAS) en natuurlijk ABS.
Natuurlijk vervoert de 'S' z'n inzittenden comfortabel. En de bestuurder wordt het leven makkelijk gemaakt met een tamelijk lichte besturing en een razendsnel en soepel werkende vijftrapsautomaat. Er is niets dieselachtigs aan de prestaties van de S 400 CDI. In 7,8 seconden sprint hij van nul naar honderd kilometer per uur; maar een halve tel minder snel dan de benzinegestookte S 430. Net als de andere versies van de S-klasse met meer dan zes cilinders, heeft de 400 CDI een op 250 kilometer per uur begrensde topsnelheid.
Als het om trekkracht gaat, is de nieuwe V8-diesel zelfs de S 600 met een V12 onder de kap de baas. Die blijft 'steken' bij 530 Nm. Met z'n fenomenale koppel pakt de ruim bemeten diesel natuurlijk met het grootste gemak op vanuit lage toeren en de automaat zorgt er vanzelfsprekend voor dat de aandrijfkracht optimaal naar de achterwielen wordt overgebracht. Op zo'n lange Autobahnhelling in Zuid-Duitsland, waar het vrachtverkeer moeizaam tegenop kruipt, gaat de S 400 CDI dan ook met speels gemak 'fluitend' omhoog.
De 400 CDI krijgt, hoe kan het anders, de uitgebreide uitrusting mee die je van een auto als een 'S'-klasse mag verwachten. Zelfs een navigatiesysteem, sluitbekrachtiging op de portieren en een memorypakket voor het instellen van voorstoelen, stuur en spiegels zijn inclusief. Met ingang van juli is de S 400 CDI in het leveringsprogramma van Mercedes opgenomen. Basisprijs: een kleine tweeënhalve ton.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse W220 S 430 V8 Aut.-5 | 3e eig. | Youngtimer | Bijtellingsvriendelijk! |
- 2000
- 156.024 km

Mercedes-Benz S-klasse 320 Luchtvering Schuifdak Xenon Memorystoelen *Youngtimer*
- 2002
- 66.153 km

Mercedes-Benz S-klasse 600 Lang W220 | 40.000KM | 1st Paint | New Condition | Full Documentation | A1 Condition
- 2001
- 40.000 km