Mercedes-Benz S 320 CDI (2000)

Instap-limousine

Mercedes-Benz S 320 CDI
Mensen die 'op stand' kunnen rijden bewegen zich voort in wagens van topklasse. Maar ook daarin heb je rangen en standen; en dan blijkt toch dat de Nederlandse topmensen met relatief 'eenvoudige' wagens genoegen nemen, zoals de Mercedes S 320 CDI.

De S 320 CDI is het 'dieseltje' uit het programma, het 'instapmodel'. Hij staat voor zo'n f 177.500 in de prijslijst en is daarmee de 'goedkoopste' S-Klasse. Toch is deze 'basisuitvoering' in Nederland veelgevraagd.
Stap je in, dan raak je onder de indruk. Die 'kluisdeuren', die ruimte, die luxe. Bestuurder en bijrijder van de S-Klasse hebben in zo'n kingsize wagen vanzelfsprekend totaal geen gebrek aan plaats. Ze zitten op ruime stoelen van sportieve snit, die het lichaam van opzij goed steunen. Tussen de twee stevige, maar niet te harde zetels, een flinke tunnelconsole en een hoge middenarmsteun. De stoelbekleding en de bekleding van de deurpanelen? Ook bij deze eenvoudigste S-Klasse; leer. Het stuurwiel en de versnellingshendel zijn niet overgeslagen. En waar leer is, is ook hout; liefst wortelnotenhout. We vinden het op het dashboard, op de middenconsole en ook de portieren worden er mee opgesierd. Absoluut ook niet bezuinigd is er op servomotortjes om stoelen en stuurwiel elektrisch te verstellen. Dat begint al bij het instappen, als de stuurkolom automatisch meer ruimte maakt. En natuurlijk kan de chauffeur de stand van het stuur ook in hoogte en lengte aanpassen. Dan de stoelverstelling. Die bedien je met knopjes in de vorm van een stoeltje op de deurpanelen.
Voor zich ziet de bestuurder van de S-Klasse een eenvoudig gehouden instrumentenpaneel, met recht in het midden een snelheidsmeter die duidelijk groter is dan de toerenteller en de meters voor brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur. In het stuurwiel heeft Mercedes de bediening van meerdere instrumenten ondergebracht. Niet alle functies zijn overigens standaard. In ieder geval kun je met druktoetsen op het stuurwiel de radio harder en zachter zetten en de reiscomputer bedienen. Het dashboard maakt een opgeruimde indruk. Afgezien dan van een stel druktoetsen precies in het midden, boven de middenconsole. Ze dienen onder andere voor het uitschakelen van ESP, het neerklappen van de hoofdsteunen achter en het regelen van de demperinstelling.

Volop ruimte

Achterin de S-Klasse zit je in ieder geval goed. Plenty plaats voor de onderdanen en aan hoofdruimte geen gebrek. Maar dat mag ook wel in een limousine met een wielbasis van bijna drie meter. Om voor het juiste klimaat achterin te kunnen zorgen, zitten er ventilatieroosters in de B-zuilen en aan de achterkant van de middenconsole. De S-Klasse heeft achter drie driepunts rolgordels en drie hoofdsteunen. Die hoofdsteunen zijn neerklapbaar. Er is voor twee achterpassagiers - weggeklapt in het dak - ook een eigen spiegeltje, met verlichting.
De S 320 CDI wordt aangedreven door een zescilinder diesel met common rail directe inspuiting en een cilinderinhoud van 3,2 liter. Deze is goed voor 145 kW/197 pk en 470 newtonmeter. Volgens de fabrieksopgaven moet hij daarmee 228 km/h halen; de acceleratie 0-100 komt op zo'n tien seconden. Lijkt ons voor het dagelijks gebruik echt wel snel genoeg. Maar Mercedes geeft 8,5 tellen op.
Deze grote auto van stand krijgt standaard een vijftrapsautomaat mee, die je ook met de hand kunt schakelen. Als je het schakelwerk aan de automaat overlaat, doet hij zijn werk voorbeeldig en soepel. Er is nauwelijks een schakelschokje voelbaar. Wil je zo rap mogelijk naar honderd optrekken, dan heeft het totaal geen zin het heft in eigen hand te nemen. De automaat doet het gewoon beter.
Rijden doet de S-klasse op een manier die bij zijn imago past. Het onderstel is uitstekend en hij ligt heel solide op de weg. Bevelen die de chauffeur via het stuur geeft, worden keurig en nauwkeurig opgevolgd. Overstuurneigingen zijn er niet, zodat hij netjes neutraal door bochten gaat, ook bij hogere snelheden. Bovendien zijn er de elektronische ondersteuningssystemen, die de bestuurder helpen de wagen onder controle te houden. De besturing? Die werkt bij de 'S' tamelijk licht en dat komt overeen met het Mercedes-karakter. Het sterrenmerk bouwt immers al sinds jaar en dag auto's die de bestuurder als het ware zoveel mogelijk werk uit handen nemen. Het rijden moet een ontspannen bezigheid zijn.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 320 CDI
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 84.900

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 3.224 cc
Maximaal vermogen 145 kW / 197 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 470 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 88 l
Lengte / breedte / hoogte 5.038 mm / 1.855 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.965 mm
Massa leeg 1.805 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/60VR16Prijzen
Topsnelheid 228 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,7s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 237 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum