Mercedes-Benz S 320 (1999)
Evolutie van de mammoet
Een olifant mag je niet direct als het toppunt van stroomlijning zien, maar naast een mammoet is het een mooi slank beest. Zo verhouden zich de oude en nieuwe S. Iets kleiner, met veel meer rondingen, golvende koplampen en scherp aangepunte achterlichten toont de nieuwe S veel vriendelijker en dynamischer dan het oude S-kasteel.
Blijft over: nog altijd een auto van dik vijf meter lang. Gelukkig blijft de ster voorop staan, zodat je van achter het stuur een aardig vermoeden hebt tot waar de neus loopt. De ronde derrière van de nieuwe S is helemáál niet te overzien. Het verdient aanbeveling op de S 320 de elektronische afstandsverklikker Park Tronic bij te bestellen (Standaard vanaf S 430). Voor die dik f 2.500 heb je vast geen nieuwe bumper en herstelde achterklepschade.
Van binnen is de S ook slanker gemaakt. Naar het recept van de A-klasse kreeg hij een zacht golvend dashboard. Vooral een minder massief middenconsole geeft meer ruimtegevoel.
De nieuwe motorengeneratie is vooral zuiniger en soepeler dan de oude, daarnaast lichter en - vooral als V6 - compacter. In prestatieniveau zouden wij eigenlijk niet weten waarom je met de 320 geen genoegen zou nemen. Hij begint niet meteen als een beest te sleuren, maar je hoeft ook zeker niet het gas door de bodem te stampen om overtuigend op stoom te komen. Dat de nieuwe S motorisch gezien een stuk sportiever aandoet dan de oude komt mede op het conto van een moderne 5-traps automaat, die je ook handmatig kunt schakelen. Maar waarom zou je? De nieuwe automaat schakelt uit eigen beweging bijna alsof je het met de hand doet: gas terug, aankoppelen, gas bij - uiteraard nagenoeg schokvrij.
Onze geluidsmeting gaf spectaculair lage waarden van 60 tot 63 dB bij 100 en 120 km/h. Heel zuinig is een nieuwe S vanzelf niet, maar met bijna 1:9 mag je lang niet klagen.
Het wiegelig veergedrag maakt snel duidelijk dat comfort bovenaan staat. Meer dan ooit, want meteen stellen we vast dat de luchtvering die nu standaard is zijn effect niet mist. Grote bobbels en kuilen vergen nauwelijks matiging van het rijtempo, ze worden indrukwekkend makkelijk weggewerkt.
Elektronische engelen
Ook met de "adaptieve demping" op de harde stand verander je de S niet in een sport-strijkijzer, hij blijft vrij nadrukkelijk hellen in bochten. Heel mild ondersturend laat het gevaarte zich schrikbarend hard de bocht door jagen. De heel lichte en weinig directe besturing geeft meer gevoel dan in de vorige S. Leef je gerust uit om eens te proberen hoe sportief, een roedel elektronische engelen waakt. BAS om te zorgen dat je noodstop echt een noodstop wordt, ook al trap je niet zeer krachtig op het betreffend pedaal. Uiteraard ABS. En ESP om bij (te) hoge bochtsnelheid te redden wat er te redden valt als de bestuurder het even niet meer weet. Er passen net niet even grote koffers achterin de nieuwe als in de oude S, maar niet dat je daardoor nou echt omhoog komt te zitten. Opvallend is eerder dat het laadvermogen in kilo"s behoorlijk wat kleiner is. Waar een lagere tildrempel tegenover staat.
Wat is er nieuw? Achterin heeft de S nu een derde hoofdsteun en rolgordel. De hoofdsteunen achter zijn niet meer alleen met een drukknop op het dashboard wegklapbaar, ze kunnen ook weer statig elektrisch opklappen (extra). Eveneens nieuw is een "instapstand" op de elektrische stuurverstelling, die het stuur uit de weg schuift voor in- en uitstappen. Het zitcomfort van de erg modieus ogende stoelen bevalt wel, al moet je niet rekenen op veel zijdelingse steun - niet sportief maar comfort-gericht, ook hier.
U begrijpt dat het ondoenlijk is om alles op te sommen wat er zoal in en op een S 320 of nog luxere versies zit. De prijslijst heeft daar drie heel klein gedrukte pagina"s voor nodig. De overvloed (overdaad?) aan elektronische snufjes is één van de belangrijke vernieuwingen in de S, stellen we vast. Is de nieuwe S weer de topper die alle andere auto"s overbodig maakt? Hij is top, dat staat vast. Mercedes gooide het over een heel andere boeg, en toch weer niet.
De oude mammoet is ge"volueerd tot een naar verhouding sierlijke olifant.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | S 320 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 90.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.199 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 224 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 315 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 88 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.038 mm / 1.855 mm / 1.444 mm |
Wielbasis | 2.965 mm |
Massa leeg | 1.770 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 225/60VR16Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 11,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 275 g/km |