Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • M-klasse

Mercedes-Benz ML 320 (1999)

Op modern terrein

Mercedes-Benz ML 320 (1999)
  • Autotest
13 december 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mercedes is geen nieuweling in terreinwagenland. Maar de M-klasse is wel helemaal nieuw. Hij wordt ook gebouwd in de Nieuwe Wereld en hij maakt gebruik van een nieuw systeem om in het terrein vooruit te komen.

Hij kost wat (voor de ML 320 moet je zo'n f 124.500 neertellen), maar dan heb je ook wat. Een flinke hoeveelheid power bijvoorbeeld. De moderne V6 ontwikkelt 160 kW/220 pk en 310 newtonmeter koppel. Wat je uiteraard ook hebt, is permanente vierwielaandrijving. Het vermogen wordt daarbij steeds over alle vier de wielen verdeeld. Daar hoef je als bestuurder niks voor te doen. Voordeel van dit systeem is dat je altijd extra grip hebt; dat komt bijvoorbeeld van pas wanneer je over natte wegen rijdt, maar ook tijdens bochtenwerk bewijst het z'n nut. Dankzij de permanente 4WD kun je ook zonder enige handeling te hoeven verrichten off-road gaan. Dat is te danken aan het 4-ETS systeem. ETS staat voor Electronic Traction Support, wat wil zegen dat de voortbeweging elektronisch wordt bijgestaan. Hoe werkt het? ETS kun je zien als een variatie op ABS. ABS voorkomt dat bij het remmen wielen blokkeren. ETS houdt geen verband met het remmen maar registreert onder alle omstandigheden wanneer een wiel begint door te slippen en remt het dan razendsnel af tot het weer grip heeft. De aandrijfkracht die even niet op het afgeremde wiel wordt overgebracht, gaat intussen naar de wielen die nog wel grip hebben. Met dit systeem kan de M-klasse - met de lage gearing ingeschakeld - ook in zwaar terrein prima uit de voeten. Omdat ETS automatisch z'n werk doet, heeft de chauffeur er geen omkijken naar. Het enige wat hij hoeft te doen is sturen en natuurlijk gas geven. Daarbij moet hij anders te werk gaan dan tot nu toe bij terreinwagens gebruikelijk. Wanneer er doorslipgevaar is, hoeft er niet rustig en gelijkmatig gas te worden gegeven. In tegendeel; flink het gas er op, en de Mercedes komt ook in zwaar terrein goed vooruit. Wat z'n off-road-prestaties betreft, doet de M-klasse nauwelijks onder voor de G-klasse.

Paar steekjes

Maar hoe gedraagt de Amerikaanse Duitser zich op de weg? Op slecht wegdek is het comfort niet wat je zou willen. De M-klasse laat hier een paar steken vallen. Dat brengt de wielophanging van terreinwaardige auto's nu eenmaal met zich mee. Maar voor het overige gedraagt hij zich vrijwel als een 'gewone' personenauto. Hij werd opgezet als personenwagen die ook terrein aan moet kunnen. Over het algemeen is hij goed voor comfortabele ritten. Hij stuurt makkelijk, maar niet (te) licht en hij gaat vlot en zonder hinderlijk overhellen door snellere bochten. Remmen vraagt een vastberaden rechtervoet. Want ondanks de bekrachtiging, die uiteraard aanwezig is, voel je dat er zo'n twee ton tot stilstand moet worden gebracht. Zeker wanneer je vanaf hogere snelheden afremt.
Mercedes levert de ML 320 standaard met automatische vijf-versnellingsbak. De bak schakelt netjes, zonder schokken.
Hoe ziet het er van binnen uit? De M-klasse vertoont typische Mercedes-kenmerken. We zien klokken, meters en draaiknoppen en schakelaars zoals we die ook uit andere modellen van het merk kennen. Zetels van flink formaat zorgen voor een goede zit, maar van een Mercedes verwacht je niet anders. Wat je ook verwacht, zijn materialen die klasse uitstralen. Maar bij de M-klasse is dat niet helemaal gelukt. Ook met het als optie leverbare hout en leer wil de sfeer van luxe er niet echt komen. Daarvoor ziet de kunststof in het leefgedeelte er nogal te gewoontjes uit. Achter in de Mercedes hebben drie passagiers elk een eigen zitplaats. Ze kunnen beschikken over voldoende beenruimte en hebben zelfs veel plaats voor de onderdanen. De achterbank is over een lengte van acht centimeter verschuifbaar. Elk van de drie rugleuningen is afzonderlijk om te klappen. De zitting bestaat uit twee ongelijke delen. Het is ook mogelijk de bank geheel of in delen in de voetruimte neer te klappen. Als optie kan - verder naar achteren - nog een derde zitbank voor twee personen worden gemonteerd. Dat gaat uiteraard ten koste van de laadruimte. Jammer is dat de achterklep, die omhoog scharniert, voor mensen langer dan 1,80 meter niet genoeg stahoogte biedt. Een bagageafdekzeil ontbreekt.
De Mercedes is duur en modern. Vlot en relatief zuinig. Hij heeft goede terreinvaardigheden en op de weg is hij gemakkelijk in de omgang. Een goede all-rounder dus.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model ML 320
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 59.173

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.199 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.587 mm / 1.833 mm / 1.776 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.890 kg
Laadvermogen 760 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.650 kg / 750 kg
Banden225/75HR16Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,0s
Brandstofverbruik 13,8 l/100km
CO2-uitstoot 330 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz M-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz M-klasse
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz M-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz M-klasse occasions
  • Mercedes-Benz M-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz M-klasse tests
  • Mercedes-Benz M-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz M-klasse index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz ML 320 CDI (2006)

    Mercedes-Benz ML 320 CDI (2006)

    11
    • 4 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz ML 270 CDI (2003)

    Mercedes-Benz ML 270 CDI (2003)

    5
    • 3 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz ML 320 CDI (2006)

    Mercedes-Benz ML 320 CDI (2006)

    • 23 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic (2015)

    Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic (2015)

    8
    • 1 mei 2015
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4Matic (2012)

    Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4Matic (2012)

    3
    • 13 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz ML 430 (2000)

    Mercedes-Benz ML 430 (2000)

    7
    • 20 maart 2013
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz ML 350 (2006)

    Mercedes-Benz ML 350 (2006)

    5
    • 7 februari 2013
meer reviews
Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

46

Na vier maanden C180 Limousine en drie maanden C300 e Estate weten we dat de nieuwe C-klasse...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: SUV's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    82
    • 6 november 2020
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz ML 350 vs. Lexus RX 300 - Occasiondubbeltest

    Mercedes-Benz ML 350 vs. Lexus RX 300 -...

    • 29 september 2020
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz M-klasse

    Mercedes-Benz M-klasse

    • 24 april 2018
  • Mercedes-Benz ML350 - 2003 - 473.895 km - Klokje Rond

    Mercedes-Benz ML350 - 2003 - 473.895 km...

    40
    • 16 april 2018
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz ML350

    Mercedes-Benz ML350

    • 10 april 2018
  • Nieuws
    Mercedes GLE trotseert de Ring

    Mercedes GLE trotseert de Ring

    10
    • 9 oktober 2014
  • Nieuws
    Mercedes M-klasse gaat GLE-klasse heten

    Mercedes M-klasse gaat GLE-klasse heten

    19
    • 28 augustus 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    37
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    14
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    16
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden