Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest
Gulden middenweg
De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud in handen. Wie een elektrische auto met zeven stoelen zoekt, kwam tot voor kort namelijk uit op busjesachtige modellen of bij de meer dan €110.000 kostende Tesla Model X.
De EV-strategie van Mercedes-Benz kent meerdere aanvalsplannen. Aan de ene kant zijn er de lage, zeer gestroomlijnde modellen als de EQS en de EQE, maar de EQA en de EQB zijn geëlektrificeerde versies van respectievelijk de GLA- en de GLB-klasse. Er is ook nog een tussenvorm, de EQC-klasse. Die herken je niet als zodanig, maar feitelijk is het een elektrische GLC-klasse. Bij de twee ‘instapversies’ van de EQ-lijn zijn de uiterlijke verschillen met de brandstofversies klein.
De EQB heeft slechts een ander, vooral gladder front dan de GLB en aan de achterzijde zijn de lichten met elkaar verbonden via een verlichtingsbalk. Het accupakket in de bodem vormt geen belemmering voor de als optie leverbare derde zitrij. Nu moeten we wel meteen zeggen dat het daar echt krap is. Alleen kinderen zitten er riant. Je komt er door de middelste zitrij naar voren te schuiven en vervolgens de benen vrij hoog op te trekken. Dan moet je wel eerst via de achterklep de zittingen vanuit de bodem omhoog zetten. Trek eerst aan het koord aan de achterkant van de leuning en dan aan het koord aan de zijkant van de zitting. Met die twee stoeltjes omhoog blijft er nog maar heel weinig ruimte over. Je moet de laadkabel echt netjes oprollen en in het daarvoor bestemde tasje doen en dan kan nog net de 230 volt-kabel voor een normaal stopcontact ernaast. O ja, de afdekhoes voor de normale bagageruimte kan ook nog net mee, maar dan is het ook echt vol.
315 KILOMETER BIJ 7 GRADEN
De kinderen die op de derde zitrij plaatsnemen, hebben wel hun eigen usb-c-poort, dus snel hoor je ze niet klagen. De derde zitrij met twee wegklapbare stoelen kost € 1.004,30 extra. Overigens vermeldt Mercedes-Benz in de eigen informatie al dat de extra zitplaatsen alleen voor personen tot 1,65 meter zijn. Op de bestuurdersstoel merk je goed dat de EQB een hoog model is. Door de rechtop staande A-stijlen en de relatief dicht op de voorruit geplaatste zitting krijg je het gevoel een G-klasse te besturen. En ja, je zit dus hoog. Voor je een lange, overzichtelijke neus. Een puur voor elektrische aandrijflijnen ontworpen auto zou die niet nodig hebben, maar in de GLB-klasse zit er natuurlijk een verbrandingsmotor. Die lange neus en de relatief rechtopstaande voorruit doen het ergste vermoeden voor de efficiëntie, maar met 21,1 kWh per 100 kilometer valt het alleszins mee, zeker gezien de buitentemperaturen van 7 graden in de testweek. Daardoor durven we te voorspellen dat bij temperaturen van rond de twintig graden de zevenzits EV uitkomt onder de 20 kWh per 100 kilometer. Bij een bruikbare accucapaciteit van 66,5 kWh komt de EQB 300 4Matic bij 7 graden 315 kilometer ver op een acculading.
Het MBUX-scherm, dat bestaat uit een display voor de bestuurder dat overloopt in een centraal scherm, oogt niet meer zo bijzonder als toen dit systeem in 2018 in de A-klasse debuteerde. Je ziet dergelijke informatiepanelen oprukken in moderne auto’s, vooral geheel elektrische. Verouderd is het echter allerminst en bedieningsmanieren zijn er te over. Fraaie weergaven voor de elektrische aandrijflijn en de batterijstatus in de EQ-sectie, en omdat zo’n SUV in een wasstraat flink gehannes kan opleveren, heeft de EQB net als de allergrootste SUV’s van Mercedes-Benz een wasstraatmodus. De auto klapt bij activatie de spiegels in, sluit ramen en dak indien ze open zijn en ook de parkeersensoren weten dat borstels, megaföhns en zemen de auto onder handen nemen.
HANDMATIG REGENEREREN
De flippers aan het stuur helpen je de auto zo goed mogelijk te laten regenereren. De mate van afremmen op de elektromotor kun je aan de EQB zelf overlaten, maar als bestuurder kun je dit beter, omdat je verder vooruitkijkt dan de assistentiesystemen van de auto. Die zijn nerveus. Rijd je onbedoeld over een witte streep, dan vindt er een remingreep plaats om de Mercedes weer binnen de lijnen te krijgen. Ook voetgangers en fietsers leiden soms te snel tot ingrepen van de auto. En als je even snel een rotonde opschiet tussen twee auto’s kan de EQB midden op de rotonde wordt stilgezet, omdat de techniek denkt dat je de vrachtwagen niet ziet die het verkeerspleintje aan het verlaten is. Dan sta je toch mooi voor paal. Ook wanneer je vanuit stilstand achter een auto optrekt, kan de Mercedes ineens in de stress schieten en de auto vol in de ankers laten gaan.
De 300-aanduiding staat voor het middelste krachtsniveau. Met 228 pk is de elektrokracht ruim voldoende. De auto is tot 130 kilometer per uur bovengemiddeld snel. Bij de acceleratiemeting duikt hij zelfs onder de fabrieksopgave. Tijdens het rijden merk je wel dat de auto dik 2.100 kilo weegt. Het ESP grijpt snel in wanneer je rap een bocht in duikt. Toch houdt de EQB zich zeer goed op lange fly-overs. Hij gaat nooit deinen en geeft je een solide gevoel. Met de 18-inch AMG-line wielen en de banden met hoge wangen voelt hij sowieso comfortabel, ook al is de rijhoogte van deze uitvoering verlaagd. Door het ontbreken van motorgeluid en de voor een EV geringe hoeveelheid rolgeluiden van buitenaf waan je je in een comfortabele mini-container.
Laden aan de snellader gaat met 100 kW. Het is wel zaak de desbetreffende locatie in te stellen in de navigatie van de auto zelf, want dan worden de accu’s voorbereid op de DC die ze voor hun kiezen zullen krijgen. Driefasenladen is standaard op de EQB 300 4Matic. De stekkeraansluiting zit rechtsachter, waar normaal de vulopening van de brandstoftank zit.
De EQB is er in drie vermogensvarianten. Als 250 doet de SUV het met één elektromotor en heeft hij voorwielaandrijving. Deze variant levert 190 pk. De 300 en de 350 hebben er twee en leveren respectievelijk 228 en 292 pk. Omdat er bij deze varianten een elektromotor extra is om de achterwielen aan te drijven, krijgen ze de toevoeging 4Matic. Geen enkele EQB krijgt standaard zeven zitplaatsen, en een volwaardige zevenzitter kun je de auto niet echt noemen. Overigens kunnen ook in de Tesla Model X met z’n zeven zitplaatsen (je kunt die grote SUV ook als zeszitter configureren) op de derde rij volwassenen niet riant zitten. Die auto kost meer dan 100.000 euro, een bedrag dat je met een volgehangen EQB 350 4Matic benadert, want duur is ook deze elektrische SUV. Als 300 4Matic AMG Line begint de auto bij € 67.903, maar de testauto is voorzien van extra’s ter waarde van € 8.900. Daarmee komt hij bijna uit op een budget waarmee je een Mercedes EQV kunt aanschaffen, de elektrische MPV met de hoge busjesuitstraling.
TWEE KEER MODAAL
Wie aan dat laatste maling heeft, kan al voor iets minder dan 40.000 euro in een elektrische zevenzitter van de Stellantismerken stappen. Denk aan een Citroene-Berlingo of de Toyota Proace Electric, want de Japanners doen ook mee met de bedrijfswagens en de daarvan afgeleide personenversies van dat concern. Let wel, het blijven auto’s die hun basis delen met bestelwagens, dus qua materiaalgebruik, ondersteltechniek en rijeigenschappen kunnen ze niet tippen aan echte personenauto’s.
De EQB begint bij € 56.408 en daar komt dus nog minimaal € 1.004 bij voor twee extra zitplaatsen. Daarmee bewandelt Mercedes-Benz een gulden middenweg. Is een personenbus als elektrische zevenzitter niet verfijnd genoeg en valt een Tesla Model X met zeven zitplaatsen ver buiten het budget, dan kan de EQB-klasse uitkomst bieden. Al praat je natuurlijk wel over een auto die nog altijd twee keer een modaal jaarsalaris kost.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Wil je geen elektrische personenbus, dan is de spoeling dun wanneer je een zevenzitter zoekt. De Tesla Model X kun je met zoveel zitplaatsen krijgen, maar die kost riant boven de 100.000 euro. De Mercedes EQB zit qua prijs tussen de van bedrijfswagens afgeleide EV’s met zeven zitplaatsen en de Tesla in. Een gulden middenweg dus. Dat is deze uitvoering van de EQB ook, want de 250 met een elektromotor is misschien wat krap bemeten, de 350 met 292 pk is weer wat veel van het goede. De EQB 300 4Matic levert prima prestaties en is ondanks de lage temperaturen in de testperiode redelijk efficiënt. Zelfs bij 7 graden halen we meer dan 300 kilometer op een lading. Verder is de auto aangenaam comfortabel en stil.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | EQB 300 4MATIC Luxury Line |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 64.493 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 168 kW / 228 pk |
Maximaal koppel | 390 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 70 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.684 mm / 1.834 mm / 1.667 mm |
Wielbasis | 2.829 mm |
Massa leeg | 2.100 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 235/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 18,3 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 419 km |