Mercedes-Benz CL

Coupe de luxe

Mercedes-Benz CL
Mercedes-Benz CLMercedes-Benz CLMercedes-Benz CLMercedes-Benz CLMercedes-Benz CL
AutoWeek 40 2006
AutoWeek 40 2006

Je leest het in AutoWeek 40 2006

Overdaad is de ultieme vorm van luxe: iets wat je eigenlijk niet nodig hebt, maar wel lekker is. Een grote coupé op basis van een toplimousine is hier het perfecte voorbeeld van. Een Mercedes S-klasse laat weinig te wensen meer over, maar de CL weet hem toch nog te overtreffen. Nóg luxer, een tikje sportiever en vooral exclusiever. Maak kennis met de bijzondere CL.

Mercedes-Benz heeft een lange traditie op het gebied van grote coupés. Voor de rijken der aarde die een S-klasse toch wat te 'gewoontjes' vinden en bereid zijn om meer te betalen voor minder ruimte, zijn de tweedeurs Mercedessen sinds de jaren '50 een prima optie. De CL-modellen stonden tot nu toe vooral bekend om hun overdaad aan luxe, maar tegenwoordig is er ook ruimte voor sportiviteit. De vorige CL had vooral een elegante uitstraling, de nieuwe ziet er stukken dynamischer uit. De enorm brede grille en de sterke V-vorm van de motorkap maken de toeschouwer direct duidelijk dat de CL meer wil zijn dan een comfortabele boulevardier. Dat beeld wordt versterkt door dikke spatborden, zoals we die al kennen van de S, die je naar wens met fraai 20 inch lichtmetaal kunt vullen. Het achterwerk van de nieuweling vinden we persoonlijk wat zwaar ogen, dat is net iets te dik uitgevallen. Hij draagt overigens wel bij aan de gespierde uitstraling, zeker in combinatie met de riant bemeten uitlaatpijpen die als kanonslopen uit de bumper priemen. In zijn totaliteit beschouwd ligt de grote Benz prettig op het netvlies. De CL oogt opvallend genoeg ook helemaal niet zo groot, hoewel hij dat met een lengte van 5,07 meter wel degelijk is. Dit is te danken aan de oplopende taille en de elegante daklijn.

Tot de nok

Zoals het een vlaggenschip betaamt, zit de CL tot de nok toe vol met technische snufjes. De brede stoelen zijn net als in de S uit te rusten met stoelverwarming en -ventilatie, een massagestand (jazeker…) en een systeem dat de wangen van de stoel razendsnel opblaast om je in bochten op je plek te houden. Op de CL 600 is dit alles standaard. Verder noemen we een nachtzichtsysteem met infraroodcamera's, een adaptieve cruisecontrol die de afstand tot de voorligger constant houdt en (ook in fileverkeer) zelfstandig accelereert en remt, een achteruitrijdcamera en een parkeerassistent, die helpt om een passend parkeerplekje te vinden. Voor het entertainment aan boord wordt gezorgd door een tv met dvd-speler Overdaad schaadt? Welnee! Een mens went snel aan luxe...

De CL is als vanouds voor Mercedes-Benz een uithangbord voor nieuwe technieken. De nieuwe generatie vormt daarop geen uitzondering. En zoals bij het merk uit Stuttgart valt te verwachten, is het ook dit keer weer een systeem dat een bijdrage aan de veiligheid moet leveren. Het Pre-Safe-remsysteem scant met radars de directe omgeving van de auto af, en waarschuwt de bestuurder met piepjes als een aanrijding dreigt. Daarnaast berekent het systeem de remdruk die nodig is om een botsing te voorkomen. Mocht de bestuurder de waarschuwingen in de wind slaan, dan duikt de CL automatisch in de remmen, met 40 procent van de totaal mogelijke remkracht. Op die manier is een botsing wellicht niet te voorkomen, maar de gevolgen worden er flink door verminderd. Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat deze optie met de maximale remkracht gaat werken.

Salon op wielen

Open de enorme deur van de CL 600, en de geur van peperduur leer komt je tegemoet. Voor deze salon op wielen heeft Mercedes alles uit de kast getrokken. Werkelijk álles is met fraai leer of alcantara bekleed, en de brede middenconsole, het stuur en de deuren kunnen met verschillende houtsoorten worden aangekleed. Het dashboard is specifiek voor de CL, maar de basislayout is van de S-klasse overgenomen. Ook bij de tweedeurs bedien je de meeste functies met de Comand-controller, een soort muisknop tussen de voorstoelen. Daardoor kon het aantal knoppen op het dashboard binnen de perken worden gehouden, het oogt strak en overzichtelijk. Een mooi detail is het met hout beklede polssteuntje, waaronder het bedieningspaneel van de telefoon schuilgaat. Goed bedacht. De hendel van de automaat is verplaatst van de tunnelconsole naar de stuurkolom, wat na enige gewenning geen probleem is. Je hoeft immers niet vaak van verzet te wisselen, hoewel je dat met knoppen achterop het stuur wel kunt doen, mocht je daar zin in hebben. Een beetje Spielerei, wat ons betreft.

Roffel

Onder de lange motorkap van de CL gaan motoren schuil die we al kennen uit de S-klasse. De CL 500 heeft een 388 pk sterke V8 in het vooronder liggen, die de zware Mercedes in 5,4 seconden naar de honderd sleurt. Niet slecht voor een 'instapmodel'… De V8 braakt via de dikke uitlaten een beschaafde roffel uit, die in het interieur overigens nauwelijks doordringt. Helaas, wat ons betreft, want het klinkt goed. De motor geeft een sportief tintje aan de rijbeleving, en reageert heerlijk direct op het gaspedaal. Dat is mede te danken aan de alerte 7-trapsautomaat, die snel reageert en haast onmerkbaar van verzet wisselt. Aan de top staat een twaalfcilinder-motor met dubbele turbo, die maar liefst 517 pk op de achterwielen loslaat. Volgens de technici van het merk is deze beul echter nog tot veel meer in staat. In het prototype Maybach Exelero perst hij er namelijk dik 800 pk uit, dus er is nog ruimte naar boven. Niet dat je met de huidige 517 pk overigens te klagen hebt. De V12 beschikt werkelijk over een zijdezachte loop, je moet echt naar de toerenteller kijken om te checken of hij gestart is. Trap het gas diep in, en hij Dr. Jeckyll verandert razendsnel in Mr. Hyde. Onder begeleiding van een aanzwellende grom, als van een naderend onweer in de verte, geeft de twaalfpitter een ongekende duw in de rug, en sleurt hij de zware Benz met een ongekende gretigheid naar de horizon. De 2.200 kilo die deze auto weegt, lijkt opeens grotendeels in rook op te lossen. Dat is ook niet zo gek met een koppel van maar liefst 830 Nm, dat in staat moet zijn om de aarde in beweging te houden. Mercedes-Benz heeft deze motor dan ook gekoppeld aan de 'oude' 5-trapsautomaat, hoewel de 7G-Tronic wel degelijk tegen al dit koppelgeweld is opgewassen. Volgens de heren ingenieurs is vijf verzetten echter meer dan genoeg voor deze motor, en daar hebben ze geen ongelijk in. Het lijkt niet zo gek veel uit te maken in welke versnelling je rijdt, de V12 gaat altijd enthousiast aan de slag.

Uitstekend compromis

Tijdens het rijden lijkt de CL eveneens alle kilo's van zich af te schudden. De CL 600 waar we mee rijden is uitgerust met het Active Body Control-systeem, dat met succes overhelneigingen bestrijdt. Het systeem is voor de CL een tikje straffer afgesteld in de S. Bovendien kun je voor een comfortabele of juist sportievere stand kiezen, en dat verschil is goed te merken. Je hebt in de sportieve modus als bestuurder het gevoel in een veel lichtere en kleinere auto te sturen. Overhel- en duikneigingen zijn ook bij snel bochtenwerk nauwelijks te bespeuren, hij blijft als een blok op de weg liggen. De besturing is wat doods rond de middenstand, maar daarbuiten communicatief en voor een dergelijk grote auto prettig direct. Het knappe is echter dat deze goede wegligging niet bekocht wordt met een oncomfortabele vering. Het actieve onderstel past zich snel aan op hobbels en kuilen, en lijkt ze ter plekke glad te strijken. De CL biedt een uitstekend compromis tussen een strakke wegligging en comfort.

Wie nog ergens E 150.700 heeft liggen, kan daarmee vanaf oktober terecht bij de Mercedes-Benz-dealer voor een CL 500. Daarmee is deze auto feitelijk zonder concurrentie, want auto's als de BMW 6-serie en de Jaguar XK zijn 2+2's terwijl de CL een volwaardige vierzitter is. Bovendien is hij wat meer op sportiviteit gericht. De CL 600 gaat vanaf begin volgend jaar de strijd aan met andere twaalfcilinder luxepaarden als de Aston Martin DB9, de Continental GT van Bentley en Ferrari's 612 Scaglietti. Voor de V12 moet een bedrag van E 212.200 worden neergelegd.